Vigo Beauty – Korkad produkt på apoteken

av Louise Konsumentkoll den 22 juni 2011

Vigo tuggummi har varit en het fråga under dagen. Det är fler organisationer än oss som ifrågasätter reklamen för tuggummit. I reklamen påstås att man ska bli snygg, pigg eller smart om man tuggar tuggummit. Inte riktigt så enkelt skulle jag vilja säga. Vigo Beauty innehåller betakaroten som ska ”bibehålla hudens elasticitet”, något man enkelt kan få i sig genom att äta morötter. Så samma påstående skulle man kunna säga om en billig påse morötter. Samtidigt råder det knappast någon brist på betakaroten hos svenskarna, så tillskottet kan till och med vara överflödigt om man håller en balanserad kost.

Att EFSA (Europeiska myndigheten för livmedelssäkerhet)har godkänt näringspåståendet om betakarotens påverkan på huden och koffein och ökad koncentrationsförmåga betyder ju inte att produkterna i sig har den effekten. Att därför signalera att man blir snygg är överdrivet. Många konsumenter vill hitta genvägen till att bli smart och snygg men tyvärr måste jag göra er (och mig) besvikna, varken tuggummi, vitamindrycker eller vitamintabletter fixar den biffen. Det är även förvånande att apoteken, som vi har högt förtroende för, tar in produkter med sådana här reklampåståenden i sitt sortiment. Det är illa att Coop också gör det. Se gärna klippet från Nyhetsmorgon. Här är även artiklar från DN, SvD och GP

Idag är det Adam Svensson på KfS som gästbloggat

{ 0 kommentarer… lägg till en nu }

Lämna en kommentar

{ 1 trackback }

Tidigare inlägg:

Nästa inlägg: