Vilseledande reklam för skönhetskräm?

av Louise Konsumentkoll den 27 mars 2012

Ungefär tusen medlemmar, branschfolk, forskare, myndigheter och hudterapeuter träffade vi i gå på Folkets Hus vid vårt medlemsmöte/seminarium ”Hudnära”. Tack fantastiska publik, alla duktiga talare och Pernilla Andersson med musiker som gör så bra texter och musik. Vi har fått mycket beröm för eftermiddagen.  Kul! Kolla bilderna!

Bland annat talade vi reklam. Under de senaste veckorna har jag läst mängder av mode- och skönhetsmagasin och tittat på mängder av annonser. Bland annat hittade jag den här för krämen Eucerin som görs av Beiersdorf. Påminner väldigt mycket om den före-och efterbild som diskuterades i L’Oréaldomen. Inte sant? När det gäller vilseledande marknadsföring handlar det om vilket intryck normalkonsumenten får vid en hastig genomläsning, som KO Gunnar Larsson så riktigt påpekade i gårdagens debatt.

Texten i annonsen: ”Få fastare hud och reducera dina rynkor” parat med bilden på ansikte med och utan rynkor lovar ju ganska mycket- eller hur?

 

 

Tidigare inlägg:

Nästa inlägg: