Vilseledd av Spendrups

av Louise Konsumentkoll den 16 september 2015

Till skillnad från i måndags då jag hade en mycket tillåtande attityd till både tillsatta aromer och avsaknaden av tranbär i en ”tranbärsläsk” är jag i dag på krigsstigen.

20150916_130234Loka Crush från Spendrups stoltserar med en ”NYHET med smak av jordgubb, 14 % fruktjuice” och med jordgubbar på flasketiketten. Då har man väl anledning att tro att flaskan innehåller 14 % jordgubbsjuice eller åtminstone en stor andel jordgubbe?Men nix. Så är det inte.  Det är 0,3 procent jordgubbsjuice i flaskan, resten är av päron, äpple, citron och fläder.

Här tycker jag att man blir rejält vilseledd. I och för sig kan man läsa pyttetexten på baksidan och få reda hur mycket jordgubbe som finns om man är intresserad, men vem gör det när jordgubbarna lyfts fram så tydligt på etiketten.20150916_130501

Här får bli ändring Spendrups!

 

{ 4 kommentarer… läs dem nedan ellerlägg till en }

Peter Wannding september 16, 2015 kl. 13:16

Har den en tydlig jordgubbssmak?

Svara

Louise Konsumentkoll september 16, 2015 kl. 13:25

Peter: Nej, smaken är svårdefinierad. Även en kollega tycker det.

Svara

Peter Wannding september 18, 2015 kl. 11:12

I Livsmedelsverkets vägledning av informationsförordningen avsnitt 3.7.1.3 står det så här: ”om det av övrig märkning framgår att avbildningen illustrerar smaken på produkten kan det vara acceptabelt att endast den smakgivande ingrediensen avbildas”.

Svara

Louise Konsumentkoll september 22, 2015 kl. 13:22

Peter: Javisst. Men står det först ”Med smak av Jordgubb” och direkt under det ”14 % fruktjuice” så har man anledning att tro att det är gott om jordgubbsjuice i flaskan. Nu har jag frågat flera kollegor och alla tar för givet att det är 14 % jordgubbsjuice eller i alla fall mycket jordgubbsjuice i drycken och blir mäkta förvånade när jag berättar att det är 0,3 procent. Så jag tror inte att det är jag som överreagerar!

Svara

Lämna en kommentar

Tidigare inlägg:

Nästa inlägg: