≡ Menu

Trasigt kylskåp

Visst går väl kylskåp, tvättmaskiner och TV-apparater sönder snabbare nu än förr? Det är i alla fall min bestämda uppfattning. Jag skrev i ett tidigare inlägg om bra kvalité på min gamla tvättmaskin.

För ett år och nio månader sedan köpte vi ny kyl och frys, självavfrostande och med digitala temperaturmätare. Väldigt tjusiga.

För två månader sedan började det knaka i dörren till kylen. Knak, brak sa den när vi öppnade och stängde den. Ringde Electrolux, ut kom en serviceman. Det nedre gångjärnet har gått sönder, ni har nog lassat på för tunga varor i facken i dörren sa han. Aldrig i livet sa jag. Kylen härbärgerar mat för två personer nuförtiden, förr var vi fem vuxna och dörren till förra kylskåpet höll tills vi körde det till skroten.Mitt kylskåp

Räknas som slitage sa servicemannen, ny dörr kostar 4000 kronor. Men ta det på hemförsäkringen så blir det bara självrisk på 1500 spänn sa han hjälpsamt.

Jag blev vansinnig. Ja faktiskt. Mitt försäkringsbolag ska väl över huvud taget inte bekosta en dörr som går sönder efter ett år och sju månader.  Oavsett om så självrisken hade varit noll spänn så är det oacceptabelt. Eller hur? Tacka för att försäkringspremierna bara blir dyrare och dyrare när försäkringsbolagen står skador som beror på usel kvalitet.

Arg som ett bi hamrade jag iväg ett mejl till Electrolux, berättade vad som hänt och bad företagets kvalitetschef ringa mig. OMGÅENDE! Undertecknade med  Louise Ungerth, chef för konsumentfrågor, Konsumentföreningen Stockholm. Yepp, så låg var jag, utnyttjade min titel.

Och kvalitetschefen ringde snabbt. Trevligt samtal. Inte skulle jag behöva betala för en ny dörr, det var ett misstag för givetvis skulle en dörr hålla längre än så. Och givetvis ska man kunna lassa in så många varor som får plats i hela dörren utan att den går sönder. Electrolux testar tungt lastade dörrar med tiotusentals öppningar och stängningar innan nya modeller går till försäljning sa han. Ny dörr utan några som helst kostnader skulle levereras. Tack för det sa jag och undrade i mitt stilla sinne att om jag hade hetat Abdullah och bott i Rinkeby, hade jag blivit bemött på samma sätt?

Hur som helst. Jag passade på att häva ur mig min frustration till kvalitetschefen över alla varor som går sönder så mycket snabbare nu än förr. Han kollade upp och återkom med att de inte har fler reklamationer och reparationer i dag än för tio år sedan, snarare färre.

OK, men jämför med för tjugo år sedan, bad jag. Då höll vit- och brunvaror (TV-apparater, stereoanläggningar på fackspråk) längre än de 6 -8-10 år som är fallet i dag hävdade jag. Men de hade inte jämförelse så långt tillbaka.

Varorna höll längre förr. Det är min absoluta uppfattning.  Jag tror att det byggs in fel i produkter i dag, de ska gå sönder om typ åtta år. Då får företagen sälja nya modeller ( förvisso oftast med bättre funktioner och betydligt mer energisnåla), hjulen snurrar och ekonmin hålls i gång. Rätt eller fel? Vad tycker du?

Comments on this entry are closed.

  • Anna 20 april 2010, 21:22

    Min plattång sjunger på sista versen, och den är bara 2 år och 4 månader gammal. Suck!
    /Anna

  • Marianne Andersson 21 april 2010, 9:27

    Jag håller med till 100 procent.

  • Anonym 21 april 2010, 11:23

    Jag tror att det handlar mera om prispress, spara in på komponenter överallt där de kan och allt mera automatiserad tillverkning. Den kortare livslängden som blir följden är nog inte huvudsyftet, utan en konsekvens som de inte tar särskilt stor hänsyn till.
    Så länge många av konsumenterna frågar mera efter nya fiffiga inredningsdetaljer och rostfria fronter än hållbara gångjärn och grejer som går att reparera, så är det sådant tillverkarna kommer att fokusera på.

    • Louise Konsumentkoll 22 april 2010, 5:10

      Kloka kommentarer, Affie och Anonym. Prispress kan säkert vara ett skäl. Men för några år sedan läste jag en uppsats från Stockholms Universitet som hade gått till djupet med ”inbyggda fel”. Det hävdades att fel byggs in i mängder av olika varor, så att de kraschar inom ett visst antal år, Tesen belades genom ett antal intervjuer med tillverkare. Så var alltså fallet. Ska försöka leta upp uppsatsen vid tillfälle.

  • Affi 21 april 2010, 11:51

    Jisses så upprörd du blev.
    Jag tror som anonym att det pressas priser hela tiden så det gäller att göra saker så snabbt och billigt som möjligt, på bekostnad av kvaliteten.

  • Affi 22 april 2010, 11:38

    Ja det lät ju spännande, vilka ena!!!! Aldrig får man tro alla om gott!

  • Henrik 28 december 2012, 17:57

    Att kvaliten blivit sämre stämmer. Jag har jobbat med just vitvaror en längre tid och märker en stor skillnad. Vad har hänt under dom 20senaste åren? Importen har ökat, märken som samsung, lg och andra fabrikat som tillverkas i kina m.m. där arbetskostnaden är mer än halverad av vad den är här i norden. så självklart blir slutpriset skillnaden och kan inte säljaren motivera köparen att ta en svensktillverkat skåp istället för ett kina tillverkat skåp så måste ju även den svenska marknaden göra billigare skåp. Och pris och kvalite går nästan alltid hand i hand. för 20 år sedan så handla dom flesta electrolux, elektrohelios, husqvarna och asea skandia. Folk var lojala mot den svenska marknaden, men idag finns det för många aktörer på marknaden som levererar skit som i sin tur drar ner hela marknaden.

  • Håkan 09 februari 2013, 19:47

    Hej Louise

    Samma problem med mitt kylskåp, jag kontaktade elektrolux, fick inget svar.
    Bytte plats på kyl och frys och hängde om dörren, höll ett halvår, idag gick den sönder.
    Frysen som vi köpte har ett annat nedre gångjärn som fortfarande håller, skall kontakta dem igen!

    Ofta har man inte tid och ork att driva dessa ärenden men nu är jag lite väl upprörd och kommer ta detta till botten!

    Mvh/Håkan

    • Louise Konsumentkoll 10 februari 2013, 8:04

      Håkan: Stå på dig!

      • Håkan 29 november 2013, 10:33

        Hej Louise

        Gångjärnet på kylskåpet gick som sagt sönder i nedre kant ”kvalitetsplast”. Då jag köpte kylen och frysen med ca 1 års mellanrum såg jag att frysen hade en annan nedre gångjärnslösning.
        Fick till slut tjatat mig till en plastdistans (sån som satt på frysen) som jag bytte ut. Nu funkar kylskåpet! (Här fick jag hjälpa kundtjänsten att hitta rätt detalj, först sa de att det inte fanns någon sådan distans)
        Dörren i nedre kant vid gångjärnstappen har spruckit men det syns bara från undersidan så byta dörr för det är inte att tänka på.
        När jag köpte kylen och frysen ville jag ha kvalité och övervägde därför innan jag valde Elextrolux med ”Husqvarna design”, bl.a. att det skulle vara superkabinett dvs att insidan är gjutet i ett stycke utan skarvar. Här har insidans nedre kant spruckit, något som jag påpekade för Husqvarna (Skåpet står i våg). I det läget anser jag att det skulle skickat ett nytt kylskåp till mig.

        Har även en inbyggnadsugn från Elextrolux med ”Husqvarna design” där stektermometern (sladd med spets) gått sönder, ålder 4 år. Har använd stektermometern ca 20 gånger, höll inte mer än det. När jag ändå hade dem på luren så bad jag om en ny men det får man inte utan jag blev erbjuden att köpa en för 500 kr!!!

        Och jag har ju en Husqvarna Automover (robotgräsklippare) också, kanonnöjd där laddare behövdes bytas ut, det löstes galant !
        Motorsågen och röjsågen funkar klanderfritt även om dessa har 10 år på nacken!

        Robotgräsklipparen, motorsågen och röjsågen funkar som sagt kanonbra, dessa är ju Husqvarna på riktigt.

        Vitvarorna är ju egentligen Elextrolux och borde inte kopplas ihop med Husqvarnas varumärke som i mina ögon fortfarande står för kvalité och produkter i världsklass på proffs och hobbysidan.

        Jag har i det stora hela varit nöjd med produkterna men hur reklamation och kundhantering i mitt fall hanterats är under all kritik.

        Några tips till Elektrolux när man på kundtjänstsidan har att göra med en kund med flertal Husqvarna produkter:
        1- Kylskåpet (ge kunden en ny distans som löser kundens problem, ifall det inte finns se till att man tar fram en reparationssats gratis för kunden, tjafsa inte om kronor och ören).
        2- Ugnen, trots att den är 4 år skicka ut en stektermometer till kunden eller ta en symbolisk summa ex porto 50- 100 kr, ABSOLUT inte fullpris!!
        3- Var mån om era kunder, då kommer de tillbaka. Att saker går sönder är inte så allvarligt men lös kundens problem, även om det kostar litet.

        Allmänt kring elektronik/vitvaror för alla tillverkare så skulle jag vilja se en standard där jag som kund kan köpa produkt på förväntad livslängd, ex som man har på lampor (10000 timmar, 50000 av/på). Omvänt så borde momsen ställas i proportion till livslängd, ex 20 års livslängd = 10% moms, 10 år= 20%, 5 år = 30%, 2 år = 50% moms. Det borde även ge tillverkare lägre avgifter för skrotkostnaden som jag tror är inbakat i kundpriset. Sätt en QR kod på alla vitvaror/tv och låt våra avfallanläggningar läsa av alla produkter som slängs, skicka sedan räkning till företagen för avfallet dvs kort livslängd=hög kostnad, lång tid= avgift betalas tillbaka till företaget. Berget av elektronikavfall måste ju kosta för oss alla. Jag som kund kan räkna ut när produkten skall bytas ut.

        //Håkan

        PS. Jag kommer fortsätta att vara riktiga Husqvarna trogen men för Elektrolux/”Husqvarna design” blir det maximalt en chans sedan byter jag märke, och då gör jag det på all elektronik….

        • Louise Konsumentkoll 02 december 2013, 6:17

          Håkan: Bra förslag inte minst det om att det ska stå vilken förväntad livslängd produkten har. Har hört talas om att man bygger in ”fel” i varorna efter en viss tid, tror det är åtta år för vitvaror och sex för TV apparater så att man tvingas byta. Rotade i detta för några år sedan men kom ingen vart eftersom jag inte tog tid på mig. Köpa antal tvättar, säg 500 tvättar i stället för hela maskin vore väl inte heller dumt och är ett förslag som ofta förs fram i miljösammanhang. Så kan företaget ta tillbaka maskinen, uppgradera den och fortsätta att sälja tvättar.

        • Jan-Olof Eriksson 04 maj 2016, 20:17

          Jag skulle vilja veta vad Håkan har för prod. nr. på frysskåpet, den där distansen av plast som fanns på frysen och inte på kylen skulle man ju vilja ha tag på, den bör då finnas som reservdel om man vet prod.nr. Själv har jag bytt ”plast bitarna” 1 gång gnisslet försvann (provade att smörja med ALLT innan, inget hjälpte) sedan sprack dörren vid infästningen av gångjärnet, hittade då Louise mail till Elux, vidarefodrade detta till Elux, men jag har tyvärr inte rätt titel så jag fick betala dörren själv. MEN nu har den jäkla dörren börjat med sitt gnissel igen………..
          Vad ska man göra???????

          • Louise Konsumentkoll 09 maj 2016, 13:04

            Jan-Olof: Klaga och inte ge sig!

  • Claude Borel 22 augusti 2013, 18:01

    Typiskt!
    Jag har samma problem med gångjärnet på mitt kylskåp, och tidigare med spisen, den bredda modellen med två ugnar.Tyvärr Electrolux, medvetet, använder mycket dålig kvalitet på plastdetaljerna. Det går sönder fortare och det kostar skjortan att köpa nya plastdelar. För att inte prata om deras påslösa dammsugare med otrolig dålig kvalitet på skaftet, munstycket och slangen. Den här modellen har nog försvunnit idag.
    Jag har klart för mig att Electrolux använder sitt gamla namn för att locka naiva och god trogna kunder.
    För min del, ALDRIG mer Electrolux och deras dåliga kvalitet. bara BLUFF !!!

  • Carl Svensson 28 november 2013, 16:52

    Har en fyra år gammal kyl Husqvarna QR2355W där dörren började knaka och ”hoppa” vid öppning. Idag hade jag besök av Elektroservice som konstaterade att plasten nertill på dörren hade spruckit och att jag skulle kontakta försäkringsbolaget eftersom de måste byta hela dörren! Jag relaterade till din artikel på denna sida, men de bara hänvisar till försäkringen. Det är skrämmande att man gör en sådan konstruktion att en hel dörr ska bytas när en (ytlig) plastdetalj går sönder!

    • Louise Konsumentkoll 02 december 2013, 6:18

      Carl: Det är bara att hålla med. Uselt.

  • Lars 01 december 2013, 22:12

    Då var det dags för andra dörren på mitt Husqvarna QR2339 kyl med digital display.
    Då har man fått bytt dörr vartannat år sedan jag köpte det.
    Usel kvalitet på detta svensktillverkade superkabinett.
    Köp inte Husqvarna !

  • Louise Konsumentkoll 02 december 2013, 6:22

    Lars: Jag har Husqvarnas induktionshäll och ugn samt tvättmaskin och torktumlare. Är nöjd hittills.
    Nu skickar jag länk till hela blogginlägget med era synpunkter till Electrolux/Husqvarna och ber om kommentarer.

    • Carl Svensson 02 december 2013, 16:15

      Hej Louise – mycket bra! Ska bli intressant att läsa svaret. Elektroservice berättade att varje fack i dörren ska klara 8 kg styck, och så mycket har vi definitivt inte lastat på. Ifall Electrolux/Husqvarna testade alla dörrmodeller med tiotusentals öppningar så som de svarade dig, så skulle dessa fel inte uppkomma. Som det skrevs i ett tidigare inlägg – det är inte konstigt att hemförsäkringarna blir dyra när de ska ersätta bristfälliga produkter!

  • Anne 23 januari 2014, 9:46

    Hej!
    Intressant hur de bemöter folk olika. Jag har en kombinerad kyl/frys från Electrolux som kostade över 10 000 kr för 4 år sedan. I sommras slutade automatiska avfrostningen att fungera. Inget problem i sig om man bara kunde stänga av frysen separat men fortfarande ha kylen igång. Detta kan man tyvärr inte så det blev till att skaffa ett gammalt kylskåp till förådet så avfrostning kunde ske (i 24 timmar). Igår slutade sedan kylskåpet att fungera. Ringer genast försäkringsbolag och servicetekniker. De kunde komma på tisdag nästa vecka (6 dagar senare!). Jag frågade lite försynt vad han tyckte att vi ska göra med maten så länge och då lyckades de skapa fram en akuttid (på måndag). Otroligt dålig kvalitet på maskinen och lika dålig service.
    En sak är glasklar, jag kommer ALDRIG köpa någonting av electrolux igen.

  • Stefan Engbom 05 augusti 2014, 14:49

    Hej
    Intressant att se detta från 2010. Vi har råkat ut för samma problem som så många andra att plasten under dörren inte håller för normal användning.
    Pratat med Electrolux service och samma svar om för tung dörr och anmäl till försäkringsbolag.
    Detta är ju klart och tydligt ett konstruktionsfel och att detta inte löses, utan man fortsätter att sälja dessa kylskåp är en skandal!! (och frysskåp fast dessa öppnar man ju inte lika ofta och har inget i dörren men i övrigt lika kass konstruktion!).
    Miele kommer jag att titta på nästa gång och det lär ju inte ta så lång tid….

    • Louise Konsumentkoll 11 augusti 2014, 11:12

      Stefan: Bedrövligt. Vi som betalar försäkringspremier betalar för dålig kvalitet på varorna. Produktionsfel från första början. En knappt fyra år gammal kylskåpdörr ska inte gå sönder.

  • PK 04 september 2014, 20:00

    Har precis i dagarna råkat ut för samma problem med nedre gångjärnet på kylskåp. Ilskan man känner när precis 3 år har gått så man inte kan åberopa konsumentlagen. Jävla klåparebygge det där märker man nu när så många andra har samma problem. Men ni tycker man ska köra med distansen man har på frysen i stället?

  • Kristina Å. 09 september 2014, 8:05

    Har precis reklamerat vår andra kylskåpsdörr som är drygt ett år. Den första dörren gick sönder på exakt samma sätt som du och övriga beskriver. Då var kylskåpet ungefär 4 år. Det tog dock ett tag innan vi förstod vad som höll på att hända och eftersom skåpet var 4 år trodde vi inte det var någon idé att vända oss till Electrolux så vi beställde själva en ny dörr som i och för sig försäkringsbolaget betalade minus självrisken. Nu är alltså dörr nummer två också på väg att gå sönder och måste enligt serviceteknikern bytas eftersom den inte sluter tätt längre. Det visar sig dessutom att våra grannar som har exakt likadant kylskåp också haft samma problem. Serviceteknikern som var hem till dem var helt medveten om konstruktionsfelet. Jag vill inte heller köpa ny dörr varje år som Lars här ovan skriver och jag hade nog räknat med att kylskåpet skulle hålla i minst fem år till. Ska jag dessutom behöva betala för serviceteknikern varje gång, blir ganska dyrt kylskåp! Återkommer om jag får svar från Electrolux Husqvarna.

    • Kristina Å. 10 september 2014, 9:37

      Det gick snabbt! Hade postat en reklamation som jag sedan kompletterade via mail igår. Och antingen hade de redan bestämt sig för att byta dörren innan min komplettering eller så beslutade de detta efter min komplettering som bl.a. innehöll en länk till den här sidan. Bra jobbat Electrolux (Husqvarna)! Nu hoppas jag bara att de gör något med gångjärnet så inte denna dörr också måste bytas om ett år. Serviceteknikern pratade om att ta bort självstängningsmekanismen.

  • Louise Konsumentkoll 10 september 2014, 10:55

    Kristina Å: Så bra. Tror faktiskt inlägget och alla era kommentarer gör lite nytta. Har själv i dagarna haft kontakt med Electrolux kvalitetschef och visat honom blogginlägget samt alla kommentarer om dåliga dörrar. Kanske har det hjälpt till. Skoj i så fall!

  • Lars-Olof L 03 november 2014, 18:36

    Man blir ju lite trumpen när man läser om Electrolux’s låga kvalitet. Har själv ett Electrolux Husqvarna kyl/frys-skåp som dörrarna hänger på, kylskåpet är inte ens 3år. Funderar ju nu på om jag också ska byta dörr vartannat år tills kompressorn ger upp?
    Kanske skall fylla i en reklamation och skicka till dem likt Kristina Å gjort ovan?

    MVH
    Lars-Olof

    • Louise Konsumentkoll 03 november 2014, 18:47

      Lars-Olof:Reklamera! Absolut.

  • Kristina Å. 04 november 2014, 11:03

    Absolut att du ska göra det Lars-Olof, men som sagt, vi får väl se vad som händer med vår nya dörr!

  • Edvin Gunnarsson 07 november 2014, 19:42

    Hej,
    Ska köpa nytt kylskåp och hamnade här efter lite googlande. Är 24 år, kommer behöva en del vitvaror dom närmsta åren. Kan säga det att det kommer ALDRIG någonsin bli Electrolux.
    Definitivt solklar planerad åldring. 4000 kr i intäkt av försäkringsbolag/dörr (mer än dom kan ta för ett helt kylskåp av elgiganten, media markt m.m??!) Är förmodligen bara en liten bråkdel som går in på nätet och offentliggör problemet.
    Blir så förbannad på deras slöseri!! Då tillhör jag inte ens deras lurade kundkrets!

  • Anders H. 24 november 2014, 22:53

    10.000 öppningar / 365 dagar / 15 öppningar per dag = 1,8 års livstid som de testas för. Var det några tiotusen, så blir det en livstid på kanske en tre, fyra år på dörrarnas gångjärn.

    Tillverkarna har väl bara ett ansvar i tre år, så det verkar rätt bra optimerat för det.

    Vill ni se något riktigt hemskt exempel på livstidsberäkningar på glödlampor så googla ”Phoebus cartel”.

  • Lars-Olof L 01 december 2014, 20:02

    Electrolux kom faktiskt och bytte hela min kylskåpsdörr utan kostnad. Men vad händer om 2,5 år när plasten i dörren ger upp igen? Hur som; nöjd för tillfället.

  • Carl Svensson 02 december 2014, 7:46

    Det låter bra att man nu tar ansvar för en svaghet i konstruktionen. Förutom dörren så upplever vi att kyl och frys är av bra kvalitet. Lars-Olof; använde du någon speciell blankett eller hur gjorde du reklamationen/vart skickades den?

    MVH / Carl

  • Lars-Olof L 03 december 2014, 2:18

    Hej Carl,
    Jag kontaktade stället där jag köpt skåpet och fick nummer till en service-verkstad i närheten.

    Jag har inte tittat så jättenoga, men jag har svårt att tro att set någon ändring på konstruktionen. Men jag ska titta och återkomma.

  • Siv 28 december 2014, 0:34

    Hej, Jag googlade efter problem med Husqvarna kylskåp gångjärn och hamnade här. Brak och knak och plastbitar som flyger. Det nedre gångjärnet. 4år gammalt kylskåp. Måste ringa omgående på måndag och få hjälp för vi kan inte öppna dörren fullt ut pga smällarna och rädsla för att dörren skall ramla av. Vi har frysen också men än så länge inga problem med den. Talar om hur det går med Electrolux…

  • Siv 06 januari 2015, 10:23

    Hej,
    Otursfågeln slår till igen. Nu gick också ugnen sönder från samma företag. Köpt samtidigt med kylskåpet….

    • Louise Konsumentkoll 10 januari 2015, 16:11

      Siv: Bedrövligt.
      Måste dock för rättvisans skull säga att vi har Husqvarna tvättmaskin och torktumlare, 8-10 år gamla. De bara går och går.

  • Siv 12 januari 2015, 17:56

    Hej Louise,
    Kostnad 1490 SEK pga att gångjärnet inte klara trycket från dörren. Enligt reparatören så skall man inte lasta mer än 20 kilo i dörrens fack. Jag tycker inte vi har lastat mycket men men… Jag bad dem att hänga om dörren istället för att byta dörren som skulle kosta 2500 SEK. Självrisken är högre än 1490 SEK så det är bara att betala och se glad ut.

  • Louise Konsumentkoll 13 januari 2015, 7:13

    Suv: Då har i alla fall priset g ått ner från 4000 till 2500 sedan min kylskåpsdörr var sönder. Är övertygad om att gångjärnen har haft dålig kvalitet men hoppas att våra litanior på denna blogg hjälper till att höja ribban.
    20 kilo är ganska mycket. 20 enliters mjölkpaket t ex. Det är nog inte så ofta som det tynger en dörr. Och säkert har man massor av forskning på vad folk lastar i dörrarna och då ska gångjärnen utgå från dem vikten och inget annat. Eller hur! Annars får man ju plocka bort någon hylla innan man säljer kylskåpet.

    • Carl Svensson 13 januari 2015, 12:27

      Hej. När jag var i kontakt med Elektroservice sade de att varje fack i dörren ska klara 8 kg styck! 20 kg totalt är ganska mycket mindre. När det är glasflaskor väger bara emballaget en hel del.

      MVH / Carl

  • Siv 16 januari 2015, 8:19

    Precis jag köper inte deras resonemang och är inte nöjd med att gångjärnen inte håller på så kort tid. Jag trodde jag köpte kvalitet för dyra pengar…

  • Siv 25 februari 2015, 8:32

    Hej,
    Debiterad cirka 1500 kr för omhängning av kylskåpsdörren och cirka 700 kr för check av ugnen som gjorde att elen gick. Säkringen gick pga för mycket ånga vid matlagning i ugnen sa de. Båda dessa problem var under min självrisk. En sak är säker – jag är inte nöjd.

  • Anette 19 mars 2015, 11:13

    Hejsan, Har en fråga för jag står helt ovetande .
    Köpte för lite mer än ettår sedan en kyl och frys från elon..samsungskåp. Svarta fina lyxiga 🙂 Nu gick kylen sönder och jag tog kontakt med elon och de skickade ut en man att titta på detta och det blev reklamation. Jag ställde då frågan ..finns det kvar i svart. och vad gör jag om det inte finns. Det hade jag frågat elon med och de svarade mej att ja om det blir så får det gå till reklamation också. Men kylgubben sa att samsung har ingen sådan skyldighet.

    Nu visade sig så att det fanns svart men nyare modell utan mjuka kanter och liten display..det vart med stort hantag som inte passar ihop med frysen alls. Ringde elon efter att deras utkörare sagt att detta måste vi ta tag i. Vet ej mer ännu.

    Nu frågan… hur mycket rätt har jag att säga att jag inte vill ha två olika skåp för det vart ju inte det jag köpte och hur och vart ska jag vända mej om de inte kommer på ett sätt att fixa detta.Alltså skåpen är strax över året och jag vill inte köpa nytt igen bara för att de bytt modell…MVH Anette

    • Louise Konsumentkoll 19 mars 2015, 17:34

      Anette:Vilken otur. Ring Konsumentverket och fråga. Jag vet faktiskt inte.

  • Johan 28 juni 2015, 19:06

    Husqvarna kyl vars dörr gav upp nyss. Nedre gångjärn, som är trasigt. Dörren går inte igen helt. Håller kylan men suger in fuktigt luft så avrinningskärlen blev fulla snabbt och läckte ut över köksgolvet.

    Problem med diskmaskinslåset med, även där en liten plastdetalj på husqvarna samt ett elfel. Det går bra nu.

  • Kim 16 september 2015, 21:46

    Köpte ett nytt kylskåp för 2 månader sedan och redan nu har dörren börjat hänga snett och slår emot fronten längst ner på framsidan. Fick kylskåpet levererat och installerat och det har fungerat bra fram tills nu. Återförsäljaren hänvisar mig till Electrolux service och där får jag besked att serviceteknikern först kan komma efter en vecka. Två dagar innan besöket blir jag uppringd av serviceteknikern och han hävdar att han på telefon kan avgöra att det är felaktigt monterat. För mig som lekman låter det underligt eftersom det har fungerat bra i 2 månader och jag fick det monterat på plats. De vägrar att komma om jag inte går med på ett av följande tre alternativ: att jag själv ska vara beredd på att få en faktura för service, att jag ska kontakta återförsäljaren och låta dem stå som fakturamottagare, eller att jag ska ta det på min hemförsäkring! Jag ber att få tala med servicechefen och förklarar att jag har ett nästan nytt kylskåp som nu är defekt och att jag vill att de hittar en lösning till mig som inte medför några kostnader eftersom jag har garanti. Servicechefen hotar även han med att jag själv kommer få betala och slänger till slut luren i örat på mig eftersom jag inte accepterar deras bemötande och dåliga service. Detta är i Malmö. Jag tror aldrig jag har upplevt sämre service.

    Har tyvärr fruktansvärt dålig erfarenhet både av Electrolux produkter och deras sätt att hantera sina kunder. Vår Ergorapido tror jag vi har fått utbytt två gånger nu. Samma fel varje gång. De har bra produkter till bra pris men kvaliteten och servicen håller tyvärr inte måttet.

    Jag har lovat mig själv att aldrig mera köpa deras produkter.

  • Mats 17 december 2015, 15:26

    Har ett Electrolux kylskåp och känner igen mig väldigt mycket i vad som beskrivs ovan. Helt plötsligt har dörren börjat att knaka och det lossnar plastbitar. Ringde reparatör som dömde ut dörren och sade att jag antingen måste byta dörr för c.a 4 000 kr eller köpa nytt kylskåp. Kylskåpet är sex år gammalt, men det kanske är så att det är den livslängden man kan förvänta sig numera. Har kontaktat Electrolux för att höra vad de säger. Jag tycker att man borde kunna förvänta sig att det skall hålla mer än sex år i alla fall. Tacka vet jag gamla kylskåp, de häll ju i evigheter i jämförelse..

  • Sigurd 16 februari 2016, 14:03

    Eksakt samme problem med mitt 6 år gamle Husqvarna QR2339. Plasten sprakk i nedkant av døren. Jeg ville prøve å reparere selv i stedet for å kjøpe ny dør. Jeg laget en metallplate og boret hull til hengseltappen og flere skruer slik at jeg kunne feste metallplaten i plasten. Etter 2 måneder fungerer min løsning helt OK. Tok noen bilder av reparasjonen, men kan dessverre ikke legge dem inn her.

  • Per Johansson 23 maj 2016, 12:39

    Hej!
    Vi har också ett Electroluxkylskåp som först skarapade det när vi öppnade nu knäpper det till och hoppar när vi öppnar mer än halvöppet. Det är nu åtta år gammalt.

  • Isak 10 november 2016, 11:11

    Hej,
    Vårt 5 månader gamla Electrolux kylskåp (modell ERF3703MOW, A++) gick sönder och vi fick slänga massor med mat. Vi ringde Uppvit i Uppsala som hanterar Electrolux garantiärenden. De skulle beställa hem en ny kompressor från Polen och kunde inte ge ett datum. Vi står utan kyl hallå, gör något?! En vecka gick, vi ringde igen och de sa att de lagt en beställning på ett nytt skåp istället och att de skulle ringa upp samma dag med ett datum. Dagen efter ringer de och säger att vi inte ska få en ny kyl trots allt för Electrolux i Stockholm säger nej och vill reparera. När då frågar jag? Om ytterligare två veckor!

    Som plåster på såren kan vi få låna en halv kyl/frys, trots att vår kyl är fullstor och all mat som inte får plats måste slängas eller frysas. Jag ifrågasätter men de beklagar och säger att jag får ringa Electrolux i Stockholm som beslutar i ärendet. Efter klagomål där ska de leverera en fullstor kyl, förhoppningsvis innan helgen.

    Summa summarum, Electrolux tycks ha problem med både kvalitet och service.

  • Hans-Åke Ekholm 13 november 2016, 12:35

    Samma problem som många här har beskrivit. Kylskåp Husqvarna som dörren plötsligt börja hoppa
    och smälla. Tekniker kom hem och konstatera att plasten i dörren hade gått sönder. Så ny dörr
    4500 kr fattigare. Köpte detta hus av Eksjöhus så alla vitvaror är Husqvarna, huset är 7 år nu
    Konstigt att försäkringsbolagen godkänner dåligt tillverkade varor. Vi är 2st i familjen så det är inte
    något större slitage. Tycker det är Tyst ifrån Husqvarna med alla dessa klagomål. Så nästa gång väljer vi inte Husqvarna!

  • Örjan 13 juni 2017, 13:56

    Utfärdar här en varning för Electrolux vitvaror (köksprodukter i mitt fall). Mycket undermålig kvalitet och uselt kundbemötande gällande reklamation nuförtiden !

    Hej, vill bara dela med mig av en historia som bara bevisar om igen att storbolagen, i detta fall Electrolux, inte bryr sig ett dugg om sina kunder. Det enda som är viktigt är kortsiktiga vinster på kundernas bekostnad. Denna lilla historia har sitt ursprung i ett kylskåp med ismaskin som sakta läckte p.g.a av en dåligt fastsatt slang vid montering ev. felaktigt konstruerad. Felet orsakar oss mycket lidande då vårt kök som är helt nytt (kostnad ca 1 mSek) behöver rivas ut och nytt massivt ekgolv behöver läggas in. Vi har försäkring som täcker detta (förutom självrisk då) men det kommer att ta lång tid att åtgärda samt att möbler o.s.v. är delvis limmade och det kommer inte att bli lika fint som innan. Man blir minst sagt upprörd av sådan bristande produktkvalitet och totalt ointresse från ett företag som Electrolux att förstå vår situation. Electrolux servicetekniker tillkallades vid katastroftillfället och kunde snabb konstatera problemet. Vatttenslangen in i ismaskinen satt endast fast med ett billigt buntband som inte ens var åtdraget. tDet åtgärdades med en nytt buntband och lite lim. Serviceteknikern drog och vi fick hem en faktura på 1330 sek. Vi vägrade betala och nu har vi såklart fått en påminnelse och skall betala 1391 sek. Det enda vi i slutändan ville ha från Electrolux var att de åtminstone kunde stryka servicekostnaden för servicebesöket. Men det återkommande svaret från Electrolux var att de inte kan göra detta eftersom garantin på produkten gått ut. Total oförstående. Bifogar maildialog med Electrolux nedan, trevlig läsning. Härligt att vara kund nuförtinden. Ändå lite skönt med sociala medier så att man kan skriva av sig lite 😉 OBS: Fakturan är nu betald, det kostade Electrolux kanske lite mer i slutändan efter att Ni läst detta….
    ——————————————————————————————

    Från: Örjan
    Skickat: den 22 maj 2017 15:16
    Till: ’electroluxserviceatelectrolux.se’ electroluxserviceatelectrolux.semailto:electroluxserviceatelectrolux.se
    Ämne: Reklamation

    Hej, Pratade idag med Er kundtjänst och de hänvisade mig till Er. Gäller : Kundnr 50005, Faktura nr 5819608, Ordernr 34045 02 53 (Finns skaderapport)

    Vi vill reklamera ett läckande kylskåp, side by side med ismaskin samt tillhörande servicebesök, se mer info nedan.

    * Vi har bestyckat 2 st. kompletta kök de senaste 10 åren med Electrolux vitvaror. De vitvaror som inköptes till vår förra fastighet fungerar fortfarande idag helt perfekt (äldre generation). De vitvaror som inköptes till vår nuvarande fastighet har följande fel konstaterats:
    * Kylskåp side by side (modell, se skaderapport?). Maskinen inköptes ca 2 år innan det togs i bruk, stod inomhus i kartong under byggande av nytt kök). Efter ytterligare ca 2 år i aktivt bruk en kväll vid hemkomst efter arbetet hade vårt nya ekgolv svällt upp framför kylskåpet.
    * Ugn, panelen på framsidan har lossnat helt och hänger i kablarna till displayen (Åtgärdat nu med kontaktlim)
    * Ugn, gummilisten inuti ugnen (mellan lucka och ugn) har lossnat. (Vi måste tydligen köpa en ny själva och limma dit?)
    * Stor dyr (extra bred) Induktionshäll, ena plattan fungerar knapp alls. (Går inte att använda)

    Nu till varför vi minst sagt är något frustrerade:
    * Efter att golvet svällt upp (kostnad att reparera ca 2-300 000 SEK.) Hela det exklusiva köket på 40 m2 med mycket skåp/köksmöbler måste rivas ut (Se bilder). För tillfället är golvet vattenskadat och uppbrutet under kylskåpet och golvet är nedtvingat framför kylskåpet och skruvat med synliga skruvar för att hålla det på plats.
    * Orsak till läckage: Allt kan gå sönder och oturen kan vara framme närsomhelst, det förstår vi. Men då en vattenförande slang på baksidan av skåpet som sitter fast i skåpet (ingående rör) med ett buntband och som inte ens är åtdraget orsakar en läcka då börjar man undra hur konstruktören eller montören tänker. Vid påfyllning in till ismaskinen har det långsamt droppat vatten bakom skåpet. Till slut lossande slangen helt och vattenskadan var ett faktum.

    * Servicebesök:
    Efter att ha kopplat bort ingående vatten ringde vi Electrolux service. Serviceteknikern hittade felet direkt (som beskrivet ovan) och satte dit ett nytt buntband och drog åt. Just nu läcker det inte iallafall men man undrar ju när/om det skall släppa igen ?

    Summering:
    Vattenskadan har uppkommit p.g.a. slarv vid montering eller så är det felkonstruerat. Vattenledningar skall väl alltid säkras med ordentliga klämmor eller svetsas/limmas för att inte riskera läckage?. Vi skulle väldigt gärna vilja ha ett nytt kylskåp där vi är säkra på att vårt nya ekgolv (efter reparation/renovering, ej påbörjat ännu) inte kommer att förstöras ännu en gång. I tillägg till detta får vi en faktura från Er på 1322 SEK för själva servicebesöket. Det känns inget vidare som ni säkert förstår. Det enda vi gjort är att lita på att Electrolux tillverkar vitvaror av hög kvalitet. Vårt nya exklusiva kök är förstört. Möbler måste rivas ut och det kommer inte att bli bra att återmontera det då det är skruvat och limmat vartannat. Vi undrar nu vad ni kan göra för oss för att dämpa vår frustration ?

    Mvh, Örjan
    ——————————————————————————————
    From: orjan.at***.**mailto:orjan
    Sent: 2017-06-09 08:50
    To: es-kksatelectrolux.se
    Subject: VB: Reklamation

    Hej,

    Vi har ännu inte fått något besked eller återkoppling från Er gällande nedan reklamation. Vi har ännu inte betalalat fakturan för servicebesöket. Det känns mycket frustrerande att vi inte kan ringa Er och få någon slags kontakt gällande detta.

    Mvh, Örjan
    ——————————————————————————————
    On 12 Jun 2017, at 13:35, ES KKS es-kksatelectrolux.se wrote: (
    Hej Örjan,

    Tack för ert mail, vi förstår at ni är missnöjda. Det vi kan hjälpa till med är att vi kan sälja en ny produkt till ett rabatterat pris som en gest av Goodwill. Tyvärr kan vi inte stå för servicekostnaden för det är utanför garantitiden.

    Mvh Alexander *
    Reklamationsavd.
    ——————————————————————————————
    From: Örjan mailto:orjan
    Sent: den 12 juni 2017 15:16
    To: ES KKS es-kksatelectrolux.se
    Subject: Reklamation

    Hej,

    Detta kylskåp var väldigt dyrt, vi vill slippa köpa 2 st, verkar inte helt rimligt.
    Om vi antar att reparatören har fäst den lösa vattenslangen på korrekt sätt så får vi i så fall behålla kylskåpet. Men vi vill verkligen inte betala för servicebesöket, varför kan ni inte stryka detta som åtminstone lite plåster på såren ? Särskilt med tanker på alla problem vi har/haft med Electrolux-produkter.
    Mvh,
    Örjan
    ——————————————————————————————
    Från: ES KKS mailto:es-kksatelectrolux.se]
    Skickat: den 13 juni 2017 08:00
    Till: Örjan orjan
    Ämne: RE: Reklamation

    Hej

    Jag har gått igenom historiken men kan inte hitta några tidigare servicebesök som ni har fått betala för.
    Tyvärr så är det en kostnad som ni får stå för.

    Mvh Alexander *
    ——————————————————————————————
    From: Örjan mailto:orjan
    Sent: den 13 juni 2017 09:37
    To: ES KKS es-kksatelectrolux.se
    Subject: Reklamation

    Men snälla Ni, vad har ev. tidigare servicebesök med detta att göra ? Vi har inte ens reklamerat något tidigare, främst p.g.a. uppgivenhet och tidsbrist från vår sida. Och grejorna verkar ju alltid sönder efter att garantin gått ut. Och goodwill sysslar ju inte Electrolux med längre. Det är väldigt tydligt Efter denna dialog med dig. Jag och min fru har de senaste 7 åren köp köksvitvaror för ca 120 000 sek från Electrolux men det spelar säkert ingen roll i sammanhanget.

    Men jag skulle väldigt gärna ha mail, namn och telefonnummer till din chef. Förväntar mig ett mail tillbaka med denna info omgående.

    Och det är vidare helt horribelt att det enda sättet att kontakta Er (reklamation) är via mail. Också med tanke på att jag säkert fick prata med säkert 10 personer under ett antal dagar innan jag Ens fick reda på Er mailadress. Och när jag mailar Er så svarar ni inte Ens förrän jag påmint Er.

    Förutom att vi råkat ut för en katastrof i vårt kök då vi använt Ert felkonstruerade eller felaktigt monterat kylskåp så tvingas jag nu även att lägga ned mycket tid och energi på detta som jag inte har. Men nu är detta en principsak. När t.o.m. Er egen servicetekniker säger att kvaliteten på Era produkter har gått ner de senaste åren p.g.a. kostnadsjakt i produktionen, användande av sämre material o.s.v. så blir man mörkrädd minst sagt. Aldrig mer Electrolux för oss den saken är säker.

    Jag jobbar aktivt med sociala medier och nu har jag faktiskt fått nog av stora företag som inte är det minsta intresserade av att stötta eller kompensera sina kunder. Jag kommer att aktivt kopiera in vår maildialog i samtliga forum, Facebook mm. som jag hittar på nätet, inkl. Era egna forum. Jag kommer även att beskriva och publicera denna historia på siter som vägleder konsumenter och ger köpråd. Idag finns stora möjligheter för konsumenter att göra sig hörda, om man vet hur internet fungerar. Vi ses väl på nätet då !
    ——————————————————————————————
    Från: ES KKS mailto:es-kksatelectrolux.se]
    Skickat: den 13 juni 2017 09:56
    Till: Örjan orjan
    Ämne: RE: Reklamation

    Hej,

    Det har ett stort värde, om ni har betalat mycket för tidigare service, då brukar vi ev. hjälpa till på goodwill och ni fick dessutom ett erbjudande om en ny produkt till ett reducerat pris som en goodwill gest.
    Absolut min Chef heter Matz * och går att söka via växeln, han kommer inte att ändra ett beslut som vi tagit.

    Önskar er en fortsatt bra dag.

    Mvh Alexander *
    ——————————————————————————————
    From: Örjan mailto:orjan
    Sent: den 13 juni 2017 10:32
    To: ES KKS es-kksatelectrolux.se
    Subject: Reklamation

    Mailadress till Matz ** tack !
    ——————————————————————————————
    Från: ES KKS mailto:es-kksatelectrolux.se]
    Skickat: den 13 juni 2017 10:34
    Till: Örjan *** orjan
    Ämne: RE: Reklamation

    Hej igen Örjan,

    Ni får söka honom via växeln 087386000.

    Mvh Alexander *
    ——————————————————————————————

    Och där tog historien slut …. :-/

    Mvh,
    Örjan

  • robert andersson 25 juni 2017, 15:26

    vi byggde ett nytt hus2012,vi valde electrolux tyvär.summa sumarum efter 4 år.
    2 st kyl/frys top of the line alla 4 dörrarna har rasat igenom gångjärnen. Folksam vägrar ersätta, enligt dom konstruktionsfel.diskmaskin brann upp efter1,5 år fick en ny. Tvättmaskin rasade gick på försäkring ,torktumlaren trasig efter 1,8 år de reparerade ,men den börjar låta likadant nu så efter 5år paj.Centraldammsugaren ; munstyckena håller max 9 månader har bytt ett gäng,status just nu munstycke,förlängningsrör och handtag trasigt,köpa nytt ca 2000kr vilket kommer hålla i 4 år..inbyggnadsugn glas exploderade medans vi bakade, ingen åverkan den bara exploderade .pratade med deras servicetekniker svar:eeeeh vi vet ! var bara att köpa ett nytt glas priset var under 1500 kr.(Häll Cylinda hel fortfarande).Dammsugare Ergorapid höll i 2år och en månad,batteripaketet slut.kostnad lika mycket som en ny.Garanti 2år så klart.
    Electrolux nej tack aldrig mer.

  • Marie 28 december 2017, 23:05

    Samma sak hände oss ca 2 år efter att vi köpt nämda kylskåp. Jag fick dörren på mig och en halvmeyer bort satt min tvååriga dotter på golvet och lekte! Vi fick inte rådet att ta kostnaden på försäkringen utan stod för hela kostnaden själva. Nu knakar det igen och plastbitar lossnar. Sannolikt går nästa gångjärn sönder också – ca 4 år senare. Två gånger 4500 kr eller köpa annat fabrikat?

  • Pär Moqvist 11 januari 2018, 23:52

    Dörren havererade till slut på mitt Electrolux kylskåp från 2002. Den började hänga snett nästan omedelbart, men det tog alltså 15 år av flitig användning innan den till slut brakade ihop (plasten i underkanten blev mos). Den hade i och för sig knakat i ett par tre år … Jag är såklart missnöjd med detta, men inser efter att ha läst tråden att plastkvaliteten blivit ännu sämre sedan 2002. Men ännu mer otroligt att man inte ändrat konstruktionen efter alla dessa år av problem. Det borde ha varit ganska enkelt/billigt att ändra till någon mer plåtbaserad lösning men uppenbarligen använder sig inte Electrolux av feedback från serviceorganisationen. En väl så god anledning att inte köpa deras produkter öht. Jag blev nyfiken och tog en tur till Mediamarkt för att spana in dörrhängningen på kylskåpen. Och faktiskt, ett antal Electroluxdörrar hänger snett redan före köp! Bara Electrolux vad jag kunde se (kollade cirka 30 skåp, ca 8-10 märken). Jag tänker inte köpa skiten i alla fall.

  • Agneta Jonsson 20 januari 2019, 23:52

    Dörren Huskvarna Kylskåp Gångjärnet det övre har gått rakt upp igenom plasten.
    Blir mörkrädd då jag läser om ovanstående fall där gångjärn gått sönder på nya kylskåp
    Upplever också att saker och ting höll bättre förr

  • Anders 01 februari 2019, 22:10

    Husqvarna
    Qr2349fx
    kylskåpet gick sönder i nederkant och plastbitar flög överallt och dörren lossnade helt från sina gångjörnstappar.
    som andra har beskrivit det tidigare så har det knäppt o brakat samt tagit emot när man öppnade kylen.

    I vårt fall är kylen nu 9 år gammal
    Så ny dörr för ca 2400 kr electrolux shop.se
    Samt diverse tillbehör eller ngn försäkring med montör det kvarstår att fundera på?

    Eller bara köpa ett nytt kylskåp med tanke på att den är 9 år gammal det är frågan?

    • Adam 20 augusti 2019, 11:30

      Tack för din kommentar. Den här sidan uppdateras tyvärr inte längre och därför har vi inte resurser att besvara nya kommentarer. Med Vänliga Hälsningar, Konsumentföreningen Stockholm