≡ Menu

Usch för extrapriser!

Titta på priset för ketchupenflaskorna: 1 kilo kostar 22:90. Lite drygt ett halvt kilo kostar 23.90, dvs nästan dubbelt så mycket per kilo. Det är faktiskt inte klokt. Vissa varor och förpackningsstorlekar är så prispressade att butikerna inte tjänar något alls på dem och på andra varor är påslagen ohemult höga. 

När det gäller att locka in kunderna till butikerna med annonsblad eller stora skyltar så skys inga medel. Då kan man sänka priset så att det blir ren förlust. Inte minst gäller det kött.  49 kronor för ett kilo fläskkotletter eller 39 kronor  för ett kilo köttfärs. Det priset lämnar inga pengar över till butiksdriften och inga pengar till bonden. Och vi kunder förlorar helt begreppet om vad det egentligen kostar att föda upp ett djur med stallar, foder och veterinärkostnader och sedan slakta, stycka, packa, distribuera och sälja köttet. Och så ratar vi köttet när det säljs med normalt prispåslag.

Multipriser, flerköp, extrapriser, kampanjpriser, lockpriser. Åh vad jag är trött på dem. Hela extraprisystemet kostar enormt mycket pengar, det blir ryckig logistik, industrierna ska gå på övertid för att leverera stora mängder varor ena veckan och dra ner på produktionen andra veckan, affischer ska tryckas upp, butiker ska skyltas om, reklamblad i massor ska dimpa ner i brevlådorna, nya priser ska läggas in i kassaregistren och kunder som surar för att det ofta blir fel. Och är det extrapris på falukorven, blir köttbullarna kvar i butiksdiskarna med risk för att få slängas för att datumet går ut. Köpt tre till priset av två ropar reklamen och så köper vi på oss, för vi vill ju inte göra en dålig affär, trots att vi inte behöver tre, utan bara en eller knappt den ens.

Jag uppmanar alla livsmedelskedjor: Skrota systemet! Det skulle ge oss billigare mat rakt av.

PS  Jag håller på att skriva på en rapport om just detta… Publiceras om någon vecka…

Comments on this entry are closed.

  • retreat 16 juli 2011, 4:32

    Men alltså. Du verkar inte ha fattat grejjen med det här. Det är inte så att man kommer på att man nästa vecka ska ha en drive på falukorv, det planeras veckor i förtid. Det är ingen som jobbar övertid och det är inget som går på högtryck, alltär planerat.

    Eller skulledu driva ditt företag helt utan regler, rutiner och planering?

    Klart man ser till att få in kunderna i butiken med billig korv och då kanske inte alla vill ha köttbullar, men det är inte så att en kampanj är vad som förstör ett helt parti köttbullar utan isåfall saknad på beställningsvana eller att man köpt för mycket just innan. Det är ju inte så att man försöker stå med ett enormt överlager, särskilt inte färskvaror.

    • Louise Konsumentkoll 17 juli 2011, 19:09

      Retreat: Jag vet att kampanjer inte planeras hipp som happ utan långt i förväg. Men att kampanjer påverkar övrigt utbud är helt klart med risk för att övriga varorna blir liggandes och tillslut får kastas. Det har jag hört av både handlare och leverantörer.
      Och givetvis vill man inte stå med lager i butiken, men det torde vara lättare att planera med ett jämt flöde än med kampanjvaror som rycker och förrycker försäljningen.

  • Affi 17 juli 2011, 11:50

    Framförallt är jag innerligt trött på alla kupongvaror, tänk vad det måste kosta att trycka och distribuera och ínte kan det var något vidare för miljön heller. Sänk priset motsvarande istället!

  • Louise Konsumentkoll 17 juli 2011, 19:14

    Affi: Då kan jag glädja dig med att man inte längre behöver hålla reda på premiecheckar på Coop, checkar som hade en viss förmåga att bli liggandes till datumen hade gått ut. Nu kommer all återbäring in på medmerakontot, inga checkar behövs längre, inte heller för den utmärkta hotellpremien behövs en check utan det är bara att boka och uppge id-numret.
    Lite bättre än tidigare, inte sant?
    Men jag hoppas som du att så länge systmet med kampanjvaror finns så ska rabatten dras automatiskt när man drar sitt kort. Att behöva klippa ut kuponger är 70-tal.

  • I.L. 17 juli 2011, 22:57

    Kupongerbjudanden – de som hänger på hyllkanten i butiken – är också intressanta. Jag kommer ihåg en på OB tamponger: det blev billigare att köpa två paket med kupongen, istället för att helt enkelt bara köpa en utan någon kupong. Riktigt skumt tyckte jag, men köpte i alla fall två, självklart jag inte vill betala mera för mindre.

  • Minna 18 juli 2011, 11:03

    Det vore en dröm att slippa hålla reda på alla kuponger som skickas hem till oss. Jag misslyckas totalt i att utnyttja dem. Jag misstänker att det är en baktanke med hela systemet med kuponger att man erbjuder bra priser men att det aldrig utnyttjas fullt ut. När man går runt i affären får man ju vara på helspänn om man vill ha koll på priserna. Det som retar mig mest är när man exempelvis har ekologiska alternativ till samma pris som konventionella, TROR MAN, men när man kollar närmare ser man att den ekologiska förpackningen innehåller betydligt mindre mängd jämfört med sitt konventionella alternativ. Det kallar jag att medvetet luras.

  • Gunilla Arneström 18 juli 2011, 19:35

    Alla dessa x-tra priser och röda lappar ,orkar inte hålla på att jämföra.Jag vill inte höra att det är vi konsumenter som vill ha det så här.Har vissa funderingar på att börja handla på nätet istället. Jag behöver inte ha 30 olika pastasorter att välja mellan eller annat liknande som finns i mängd.Hyllmeter efter hyllmeter.

  • Gustav Erikson 19 juli 2011, 7:11

    Speciellt påtvingade kampanjer där huvudkontoret sätter kampanjen och handlaren kan bara foga sig i ledet och sälja varan med förlust. Får handlaren dessutom inte full leverans så att varan tar slut i butiken är dom mer eller mindre tvingade att ge kunden en kupong som ger dom rätten att handla samma vara veckan efter till samma pris som i kampanjen fast då får handlaren köpa in varan till ordinarie pris och gör då en ännu större förlust.