Nej, handeln bluffar inte – om extrapriser, multipriser och super duperpriser

av Louise Konsumentkoll den 22 juli 2011

Extrapris, Vårt pris, Multipris, Just-nu pris, Flerköp, Superklipp, Priser alla gillar, Medlemspris, Super Duper, Super Spar, 26 % billigare, Matglada varor, Kan det bli billigare?…

Det är inget fel på fantasin när livsmedelskedjorna ska locka oss att köpa mer. Visst kan man bli trött, inte minst på mängden av skyltar som anfaller en i butikerna i dag.

Men att handeln skulle bluffa, som rubriken är i en artikel i DN idag om vår rapport ” Extrapriser, Multipriser, Super Duperpriser- en rapport om prisinformation i butik” har jag varken menat eller sagt. Blir så sur…att morgontidningarna börjar rubriksätta som kvällstidningar. Nu ligger artikeln ute på DN.se också. Har precis ringt till tidningen och bett dem ändra rubriken, BUMS! Nåväl…

Föreningen är i grunden kritisk till det omfattande systemet med kampanjvaror. Det blir ryckig logistik som driver upp kostnader i hela livsmedelskedjan, kostnader som i slutändan drabbar konsumenten. Ingen inom livsmedelsbranschen som jag har talat med har sagt emot mig. Tvärt om! Samtidigt vet vi att många konsumenter uppskattar extrapriser. Då är det viktigt att informationen är tydlig.


Våra duktiga förtroendevalda och jag själv har besökt ett trettiotal livsmedelsbutiker i Stockholmsområdet, stora som små.

Vi fann bland annat:

  • Att ordinariepris många gånger saknas för kampanjvaror i flygblad och på skyltar i butik.
  • Att skyltar för varor till ordinariepris och för kampanjvaror ofta är förvillande lika, med samma färgsättning och layout.
  • Att multipriserna/flerköpspriserna  -”köp fler och spara mer” – ökar. Ibland är vinsten försumbar eller så blir det riktigt dyrt att enbart köpa ett styck.
  • Att multipriser och extrapriser är angivna i en volym/vikt och ordinariepriset i en annan, så man vid en hastig blick förleds att tro att priset är mer förmånlig än vad det är.

Det är dags för livsmedelskedjorna att skärpa sig tycker vi.  Vad tycker du? Läs hela rapporten här och titta på bilder med exempel från butikerna vi har granskat.

Tidigare inlägg:

Nästa inlägg: