Nej, handeln bluffar inte – om extrapriser, multipriser och super duperpriser

av Louise Konsumentkoll den 22 juli 2011

Extrapris, Vårt pris, Multipris, Just-nu pris, Flerköp, Superklipp, Priser alla gillar, Medlemspris, Super Duper, Super Spar, 26 % billigare, Matglada varor, Kan det bli billigare?…

Det är inget fel på fantasin när livsmedelskedjorna ska locka oss att köpa mer. Visst kan man bli trött, inte minst på mängden av skyltar som anfaller en i butikerna i dag.

Men att handeln skulle bluffa, som rubriken är i en artikel i DN idag om vår rapport ” Extrapriser, Multipriser, Super Duperpriser- en rapport om prisinformation i butik” har jag varken menat eller sagt. Blir så sur…att morgontidningarna börjar rubriksätta som kvällstidningar. Nu ligger artikeln ute på DN.se också. Har precis ringt till tidningen och bett dem ändra rubriken, BUMS! Nåväl…

Föreningen är i grunden kritisk till det omfattande systemet med kampanjvaror. Det blir ryckig logistik som driver upp kostnader i hela livsmedelskedjan, kostnader som i slutändan drabbar konsumenten. Ingen inom livsmedelsbranschen som jag har talat med har sagt emot mig. Tvärt om! Samtidigt vet vi att många konsumenter uppskattar extrapriser. Då är det viktigt att informationen är tydlig.


Våra duktiga förtroendevalda och jag själv har besökt ett trettiotal livsmedelsbutiker i Stockholmsområdet, stora som små.

Vi fann bland annat:

  • Att ordinariepris många gånger saknas för kampanjvaror i flygblad och på skyltar i butik.
  • Att skyltar för varor till ordinariepris och för kampanjvaror ofta är förvillande lika, med samma färgsättning och layout.
  • Att multipriserna/flerköpspriserna  -”köp fler och spara mer” – ökar. Ibland är vinsten försumbar eller så blir det riktigt dyrt att enbart köpa ett styck.
  • Att multipriser och extrapriser är angivna i en volym/vikt och ordinariepriset i en annan, så man vid en hastig blick förleds att tro att priset är mer förmånlig än vad det är.

Det är dags för livsmedelskedjorna att skärpa sig tycker vi.  Vad tycker du? Läs hela rapporten här och titta på bilder med exempel från butikerna vi har granskat.

{ 10 kommentarer… läs dem nedan ellerlägg till en }

Minna juli 22, 2011 kl. 8:11

Trist att rubriken i tidningen blev galen, men vad bra att ni sätter fokus på priserna! Jag håller helt med. Har ofta tänkt på att ordinarie pris saknas och att det är skrattretande låga summor man sparar genom att köpa flera produkter. Svårt att avgöra om man gör ett klipp eller inte.
En annan sak som jag verkligen gillar, å andra sidan, är att det har blivit allt vanligare med prissänkta varor med kort datum. Jag som har svårt att göra veckomenyer utan mer bestämmer i butiken vad det blir till middag, styrs ofta av vad som ligger i kyldisken med röd lapp.

Svara

Louise Konsumentkoll juli 22, 2011 kl. 8:28

Minna: Ja, ibland tjänar man knappt något på att köpa fler av en vara, men vi har också sett att det kan vara riktigt rejäla rabatter.Vad vi också upptäckte är att många små butiker, alltså inte bara stormarknader, numera kan ha ganska mycket multipriser. Bra eller dåligt beror nog på vem man är. Men säg att det mest är singelhushåll som regelbundet handlar i små butiker, då kan det kännas lite taskigt att alltid få betala mer bara för att man köper en leverpastej eller en förpackning smörgåsskinka. Kanske frestas man att köpa fler, och får slänga för man inte hinner äta upp innan maten blir dålig. Multipreiserna menar man i Storbrittannien är ett av skälen till att mycket mat slängs.
I vår undersökning tittade vi på om det var mycket färskvaror som såldes till multipris i butikerna. Nej, vi kunde inte hitta produkter med mycket kort hållbarhet, däremot var det ganska vanligt med just leverpastej och smörgåsmat.
Torra varor och konserver etc håller ju länge, så där spelar ju multipriserna ingen roll för svinnet.

Svara

Minna juli 22, 2011 kl. 8:41

Jag ska läsa er rapport, men visst är det lätt att tro att man sparar pengar när man köper fler varor av samma produkt. Ibland gör man det och andra gånger inte. Det är väl främst det som är problemet, att man inte kan vara säker på vad vinsten blir, utan att vara mycket uppmärksam (och ofta är man för trött för att orka kontrollera varje erbjudande). I vår lilla kvartersbutik är det i allafall vanligt med prissänkta varor med kort datum, och det gillar jag skarpt!

Svara

Gustav Erikson juli 22, 2011 kl. 8:56

Att det blivit vanligare med multipriser i mindre butiker är att sedan den nya kassalagen infördes så har ju alla blivit tvungna att köpa nytt kassaregister och då har nog många valt en sk. PC-kassa snarare än ett vanligt kassaregister. i dessa finns funktioner för multipriser vilket handlaren eller kassörskan förut fick hålla reda på manuellt men som nu går med automatik om man programmerat rätt.

Nästa sak är ju att det väldigt sällan är extrapriser på basvaror. Mjölk, mjöl och annat som man har användning för är ytterst sällan extrapris på men däremot delicatobollar, chips och söta drickor är nästan alltid.

Multipris är ju något som man kan göra ett val. Det är ju igen konsumentens val att köpa och slänga, det är inte butikens fel att konsumenten inte äter upp sina varor. Sen är ju maten så billig idag att folk inte väljer att hushålla med sin mat utan köper multivaror och slänger när dom inte bli uppätna för att dom köpt och ätit något annat under tiden den första varan legat i kylen och blivit gammal.

Svara

Louise Konsumentkoll juli 22, 2011 kl. 9:04

Gustav: Jag håller med dig fullständigt om att det inte är butikens fel att folk köper på sig för mycket och slänger mat. Håller också med om att folk numera har råd att slänga mat, bl a för att maten har blivit billigare. Men jag tror att det är bra konsumentupplysning att göra folk medvetna om att man ibland tjänar ytterst lite på multipriser. Och man lägger ju trots allt ut minst pengar om man bara köper en av varan.

Svara

Minna juli 22, 2011 kl. 9:05

Gustav: Det är precis det beteende som du beskriver, i sista stycket, som jag vill ska ändras. Maten ska värderas högre än den gör idag. Köp det du behöver och äter upp, inte mer. ”Less is more”

Svara

Affi juli 22, 2011 kl. 11:28

Det är inte bara priserna som kan gör en galen, tänk er att vara funktionsnedsatt på något vis och försöka läsa, tolka, förstå och hitta på samma gång!!!!!

Svara

Gustav Erikson juli 22, 2011 kl. 15:46

Louise: Visst är det så. Man tjänar ytterst lite på att köpa multivaror. Någon eller några kronor per paket.

Minna: Däri ligger problemet. Det går inte bara värdera maten högre. Den måste kosta mer. I dagsläget är produktionen subventionerad via EU i så många stycken att ingen kan hålla ordning. Skulle maten kosta sitt fulla pris så skulle det vara mycket högre. Vi kommer att få se ännu värre grejer framöver när hushållens ekonomi tryter i spåren av ränteökningar och ökade priser på olja och bensin. Då kommer det efterfrågas ännu billigare mat och extrapriser. Förhoppningsvis kommer det hushållas bättre med maten också.

Svara

Gunilla Arneström juli 22, 2011 kl. 21:06

Maten är för billig ,det är därför vi slänger så mycket mat.Att hela tiden hålla på att köpa 3 betala för 2 eller köpa multipack,gör mig arg. Det behövs ingen sådan marknadsföring.Kan vi har för stora subventiner till allt och inget inom EU´s jordbruk.
Igår var jag och handlade matbröd(surdegsbröd) i ett litet bageri ,utan att blinka så köper jag och alla som var i butiken bröd á 55-65:- /per bröd. Jag gör det gärna och det blir absolut inte dyrare på sikt,enligt mig.

Svara

Louise Konsumentkoll juli 23, 2011 kl. 22:21

Gunilla: Jag köper också surdegsbröd för 55:- ibland. Men när jag hade tre hungriga tonårspojkar hemma gjord jag det inte. Då var det svårt att få pengarna att räcka till. Och jag har aldrig varit mycket för att baka. Men i grunden håller jag med dig. Det är märkligt hur billig maten är nu i jämfört med för 20 år sedan. Jag har gjort en undersökning kring matpriser nu och då, resultatet förvånade mig verkligen. Skriver om detta på måndag.

Svara

Lämna en kommentar

Tidigare inlägg:

Nästa inlägg: