Sockersöta barnflingor – igen!

av Louise Konsumentkoll den 25 oktober 2012

Vårt arbete med att förmå industri och handel att sänka sockerhalten i livsmedel riktade till barn har varit någorlunda lyckad. Flingorna med roliga figurer på eller leksaker i paketen innehöll för några år sedan som regel mellan 35 – 50 procent socker. Vi jagade tillverkarna och engagerade hela KfS Föräldrajury för att få dem att ta fram nyttigare produkter. Inte har vi nått ända fram än , men sedan några år har inga flingor haft mer än 35 procent socker och flera har legat på 20 – 30 procent. Mycket ändå kan tyckas, men mindre socker än förr.

Men vad ser jag nu på hyllorna? Nya Kalaspuffar , ”Choco Puffs” med 43 procent socker och Coops ”ChocoBears” med 38 procent. Blir trött. Har skällt på Coop och de håller med. En miss. Coop ska ändra recepten så fort de kan.

Men uppenbarligen växer kategorin sockersöta barnflingor. Det innebär att föräldrarna köper mer barnlivsmedel än förr.

Har ställt mig vid mången mejeridisk under årens lopp och kollat när barnfamiljer gör entré. I åtta fall av tio  är det som att trycka på en knapp. Barnen rusar fram till  yoghurtförpackningarna med skojiga figurer på och börjar tjata. Och föräldrarna ger mycket ofta med sig.

”Tjatmakt” har barnen tillskansat sig. Inget nytt. Tjatade säkert till mig Cornflakespaket med cowboyar i plast på 50-talet när jag var barn. Men de innehöll inte 40 procent socker. Yoghurt  fanns överhuvud taget inte. Filmjölk var det närmaste man kom. Den var absolut inte skojig.

{ 3 kommentarer… läs dem nedan ellerlägg till en }

Affi oktober 28, 2012 kl. 17:45

Käre vänner, jag trodde i min enfald att man skulle slippa alla sockertillsatser numer. Frosties älskades som godis på 90-talet av de flesta små.

Svara

Hasse m fl november 11, 2012 kl. 10:43

Varför sådant fokus på Coops utmärkta produkt Choco Bears?! Produkten har ju inte de högsta sockerhalterna bland frukostflingor precis, så varför utmåla den som ensam syndabock? Det var längesedan en så här god flinga stod på frukostflingehyllan. Dessutom är den ärligt deklarerad och skiljer ut sig på ett positivt sätt även innehållsmässigt. Kanske ligger det ideologiska motiv bakom häxjakten?! ..Att svartmåla en konsumentcooperation(gemenskap är ju inte populärt i dessa folkhemshatartider), eller att svartmåla Schweiz(demokrati värd namnet är ju inte heller populärt)?!

Svara

Louise Konsumentkoll november 11, 2012 kl. 18:56

Jo, Coco Bears var faktiskt den sötaste flingan som riktades till barn i somras, 38 procent socker, sedan kom Choco Puffs och nu leder den ligan med 43 procent.
Svartmåla? Vi har engagerat oss för att få näringsmässigt bättre livsmedel riktade till barn sedan 2004. Coop sänkte sockerhalten rejält i sina flingor, men nu har man en sockerstinn flinga på hyllorna igen. Vi hade skrivit om det oavsett om det var ICA, Nestlé eller Kelloggs som hade lanserat flingan. Nu var det Coop. Ska vi ge dem en gräddfil? Konsumentföreningen Stockholm är delägare av KF, vi tillhör i högsta grad konsumentkooperationen själva.

Svara

Lämna en kommentar

Tidigare inlägg:

Nästa inlägg: