
För tio år sedan var det ett äventyr att handla i franska stormarknader. Det är det inte i dag. Allt som finns där, finns här. Bara mer av, i snyggare förpackningar och snyggare exponerat. Och till skillnad från här dignar delikatessdiskarna med ostar, charkuterier, bröd och fisk.
Varumärket ”Reflets de France” hade utökats med massa produkter, speciellt olika ostsorter. Och salt. Salt från olika regioner verkar vara poppis. Där som här.
Jag hittade inte mjölkflaskan, kanske sålde den inte och plockades bort från hyllorna, eller så var den slutsåld. Mjölken var ganska dyr, ca 15 kronor för 75 cl om jag inte minns fel.
I morgon blir det rapport från ”småmarknad”.
Comments on this entry are closed.
Hej Louise
Vad spännande det låter! hur kommer det sig att svenska butiker generellt är så tråkiga att handla i. Det känns som en butik som har en sådan besöksfrekvens som stormarknader bör ha en anledning att förtjusa kunden och inspirera till köp likt de franska butikerna verkar göra.
Mvh
Christian
Hej Christian,
Jag har funderat på det. En anledning kan ju vara att Frankrike har 60 miljoner kunder och Sverige 9 miljoner. Alltså finns ett enormt kundunderlag där, med mängder av olika sorters stora målgrupper med olika preferenser och behov. T ex en läcker delikatessdisk vars varor man gärna betalar rundligt för.
En annan orsak är säkert att vi i Sverige har varit väldigt lågprisinriktade. Mat ska inte få kosta och maten har varit- och är- ”dragspelet” i hushållsbudgeten för många, dock ej alla.
Inga livsmedel är i dag billigare i Frankrike jämfört med här. Mer än buljongtärningar. Och så var det även före ”kronfallet”.
Får man bättre kvalitet för pengarna i Frankrike? Jag vet inte om det är så generellt. Men jag har gjort en spaning på kvalitén och priset på ”smörgåsskinka”. Återkommer om den. Jag har uppgifterna på kontoret och natten börjar bli sen…