Läser ”knyt.se”, ett utmärkt nyhetsbrev med mediasammanfattning i konsumtionsrelaterade frågor. Där blir listan på aktuella bedrägerier längre och längre för varje år som går. Blir så himla trött och förbannad på alla som luras.
I dag larmar både ”Knyt” och SVT om bedrägliga annonser på Facebook som lockar in kunder i långa, ohemula avtal.
Varje dag så får jag själv mejl från ”SEB”, ”VISA” eller ”Blocket” som försöker lura av mig mina kontouppgifter. Var och varannan dag berättar Ulf när jag kommer hem om olika erbjudanden han har fått via mejl eller telefon som inte har något annat syfte än att luras.
Häromdagen medverkade jag vid ett seminarium som Konsumentverkets Vetenskapliga råd arrangerade. Där diskuterades bland annat hur man i butiker omedvetet lockas till köp genom sinnrik marknadsföring och placering av varor i hyllorna, doftmarknadsföring, ljussättning etc etc. Fick bland annat frågan om vad jag tycker om detta.
Svar: När man går in i en butik vet man att uppdraget är att sälja så mycket som möjligt, förhoppningsvis till nöjda kunder. Kanske begriper inte vi kunder hur manipulerade vi blir, t ex att de varor butiken tjänar mest på, med högst marginal, oftast står i ”ta höjd” eller störtexponeras vid gavlarna på hyllorna med mera. Men det är en himla skillnad på att manipuleras och att luras. Luras gör man om man lägger massor av diskborstar eller nötter eller strumpor eller stekpannor i en stor back, ställer den mitt i gången och hänger upp skyltar med priset angivet i stora feta röda siffror. Då uppfattar vi att det är ett extraerbjudande och lockas att köpa i tron att det billiga priset snart försvinner. Men det är ordinariepriset som exponeras. Vi lockas att köpa under falska förespeglingar. Det är att luras och det är sannerligen inte okej.
Läs för övrigt vår rapport ”Extrapris, multipriser, superduperpris” från 2011 om lurig prisinformation i livsmedelsbutiker.
Comments on this entry are closed.
Precis, visst blir man skogstokig! Kan du medverka till att minska detta är du inte dålig….men jag hejar på dig för det behövs verkligen. Håller med om att när vi går in för att handla i en butik gör vi det på egen risk det är ett val men när vi blir pådyvlade mail och samtal utan att ha bett om det då är det inte ok. Det har gått så långt att jag inte svarar i telefonen om jag inte känner igen numret….
Affi: Nej, det blir nog svårt att sätta stopp för detta. Men den 9 april har vi vårt stora medlemsmöte och då kommer vi bland annat att diskutera hur vi – dvs våra uppgifter vi lämnar efter oss på nätet- säljs som varor till reklammakare och andra. Det finns inga gratisluncher!
Att luras ska vara kul och skojigt allt annat lurande är ju tvärsom.
Att missleda är inte att vara sanningsenlig och tror du nu ska jag handla kan det blir köp och det är nu jag ska handla om det nåt du använder. Lätt att vara godtrogen kunden vill ju tro på infon.
Stämmer att det kan välla in i telefon än det ena än det andra. Samtalen börjar också väldigt vänligt med hej hur är det hur mår du osv. Lätt att dras med om någon är ensam och samtal börjar så för exv äldre som har tid att prata. Sen har de ju tänkt på den de ringer i sina erbjudande men hur ofta undrar de först om du behöver det osv tonen ändras fort om du inte är intresserad. Jobben de har är väl inte så kuliga heller. Usch ja jobbigt jobbigt !