Läser i Svenska Dagbladet i dag att Konsumentombudsmannen, KO, har begärt att ICA ska redogöra för sina ”superpriser”. Är priserna verkligen ”superbilliga” och är det ett tillfälligt ”superpris” och inte ordinarie. Utmärkt att KO reder ut frågan. Jag har en känsla av att det inte bara är ICAs prisinformation som behöver granskas utan också många andra livsmedelskedjors. Men det är bara en känsla, jag har ingen vetenskap bakom mitt påstående.
Den frågan hade vi nämligen ingen möjlighet att reda ut när vi gjorde vår rapport ”Extrapriser, Multipriser, Super Duperpriser” som publicerades för någon månad sedan. Den handlar om att prisinformationen är otydlig i de flesta mataffärer, och vad som bör göras åt det.
I höst följer vi upp rapporten och ser om det har blivit någon bättring. KOs granskning av ICA hjälper säkert till att få övriga kedjor att se över hur de informerar om sina priser i butiker och annonsblad. Bravo!
Comments on this entry are closed.
Trist att de, precis som SVT endast väljer en kedja. Ge mig en överblick över alla de stora kedjorna istället för att fokusera på en.
Retreat: När vi publicerade vår rapport så gjorde SVT:s ABC-nytt ett inslag där de hade filmat och intervjuat kunder i butiker från flera olika kedjor, vilket var utmärkt. Det var från Citygross, Coop X-tra och ICA, om jag inte minns fel.
Hej!
Såg nu att även att Äkta vara här: http://www.aktavara.org/News.aspx?r_id=46351 tar upp detta som du skriver om. Vad bra!!! Fast det är nästan kommentarerna som är mest intressanta.
Hoppas du haft en fin sommar. Gött att du är tillbaka med bloggandet då jag följer bloggen slaviskt. Antagligen för att den är så bra 😉
Hälsningar Joakim
Joakim: Tack för tipset om diskussionen på Äkta vara. Intressant. Kul att ha dig tillbaka och tack för beröm!