≡ Menu

Del III Mobiltelefoner….

Nu ska det snart vara slut på min litania om mobiltelefoner, Apple och Phone House i synnerhet. Men kan inte låta bli att delge detta:

I går kväll slinker jag in i en Telenorbutik som jag råkar passera för att kolla utbudet av telefoner. Jag ska ju köpa en ny, och inte en iPhone! Tycker Samsung Galaxy II verkar bra men den är ju så himla stor… Så jag kollar runt lite.

Telenor verkar i alla fall ha en försäkrings som är vettig. 59 kronor per månad, d v s 700 kr,  och tappar man en iPhone i toaletten tar fuktskador 1 vecka på verkstaden att kolla upp. Går  den inte att reparera så får man en helt ny telefon i den vanliga förpackningen. Allt enligt försäljaren. Schysst tänker jag… Men så kommer det in en kvinna i 45 års åldern…

Hon har köpt en iPhone för tre dagar sedan. När hon ska använda telefonen visar det sig att den är sönder. Jaha, säger butikssäljaren, det där får vi titta på. Nu? säger kvinnan. Nej, den måste skickas in till reparationsverkstaden. Jaha säger kvinnan, och hur lång tid tar de på sig? Fyra veckor säger säljaren. Du menar alltså att jag som har köpt en helt ny iPhone som är obrukbar ska vänta fyra veckor på att någon tittar på den och under tiden ska jag inte ha någon telefon. Ja, sådana är rutinerna säger Telenorförsäljaren.

Är ni inte kloka? säger kvinnan. Vore det inte på sin plats att i stället be tusen gånger om ursäkt för att ni har sålt en telefon som är sönder och genast ge mig en ny? Nej det går inte säger säljaren.

Där lämnade jag butiken för jag tänkte att står jag kvar kommer jag få ett vansinnesutbrott och det verkade också kvinnan få. Räcker med ett tänkte jag och drog.

PS: Se kommentar från Telenor nedan

Comments on this entry are closed.

  • Affi 20 januari 2012, 7:57

    Det är nog dags att telefonförsäljare och deras bolag börjar fundera på kundbemötande. Misstänker att de känner sig säkra och vet att vi handlar oavsett deras bemötande, så det viktiga är kanske tt vi konsumenter börjar markera när de inte sköter sig på ett för oss trevligt sätt.

  • Louise Konsumentkoll 23 januari 2012, 10:53

    Här har jag fått svar från Telenor eftersom jag skickade inlägget för kännedom till dem:
    Hej Louise!

    Tack för ditt e-mail!

    Jag beklagar verkligen den negativa upplevelsen i butiken. Dock Vad gäller just iPhone så är det en lång hanteringstid då be ej har behörighet från Apple att öppna deras telefoner. Vi måste alltså skicka den till dem. Nu tycker jag dock att personen i butiken skall ha vetat detta och då förklarat det för damen. Ha en bra dag!

    Med vänlig hälsning
    Patrik Östberg

    Telenor Sverige AB
    Kundservice

    Min kommentar: Det verkar som de flesta företag inte är nöjda med avtalen med Apple. Och konstigt att det inte är mer opinion mot företaget. Lyssnar man runt är det ju inte bara jag som är frustrerad.
    Summan av kardemumman är att i helgen sålde jag min iPhone för 3 400 kronor på blocket, då behövde den först låsas upp för 300:- på Telia. Mest konstigt är att garantin inte följer telefonen utan mig som köpare. Alltså fick den nya köparen inte mer än de kvarvarande fyra månaderna på garantin på min gamla telefon ( hade köpte den i april 2011) trots att det skulle enligt Phone House skulle vara en ny ersättningstelefon. Knäppt och oskäligt tycker jag. 1 års garanti borde förstås följt med, men det kanske är så med alla telefoner… Vilken bransch!

  • Allan Petree 01 februari 2012, 9:21

    GUD vad naiv du låter, men mänsklig ! Det är ju så vi ”vanliga människor” reagerar !
    Att sedan mobilföretagen MANIPULERAR OSS 24/7 med finstilta villkor som ingen kan läsa utan förstoringsglas och abonnemang som ingen förstår eller kan jämföra är SÅ ABSURT att jag snart ser Svenska folket som en FÅRSKOCK — BÄÄÄÄ på er ! Som nästan aldrig protesterar !
    PTS (Post o telestyrelsen), har en konstant blåslampa i häcken på dessa – speciellt Telia (Läs = Felia) som OJUSTE använder sin koppartråd mm som konkurrens fördel mot de andra. GLÖM det där med samarbete med master mm för att ALLA ska kunna få telefon ! Bara det att bygga 3 st internetfiber motorvägar BREDVID varandra istället för att samarbeta och bygga EN, säger väl allt ?
    VEM tänker på sina KUNDER ? VEM sänker trösklarna och UNDERLÄTTAR ?
    Och köpbojkott kan vi ju glömma. Men varför inte ? Vi kan ju börja i bokstavsordning och säga att under ETT år, så struntar vi att köpa från denna OM dom inte sänker priserna markant !!!
    Och när vi insett att detta fungerar, kan vi fortsätta med bensinbolagen !!!
    Med vänlig men enormt frustrerad hälsning
    P3