≡ Menu

Del II: Tycker hjärtligt illa om Apple och Phone House

Eftersom jag har haft otur med tidigare mobiltelefoner så har jag alltså köpt en försäkring privat. Tycker inte att föreningen ska stå för kostnader för en ny mobiltelefon om jag klantar mig, tappar eller får en telefon fuktskadad.
Försäkringen kostade 1495 kronor. Svindyr, men så fick det bli. Jag tackade min skapare för försäkringen när mobilen föll i toaletten.
Väl hemkommen från min långa resa i måndags gick jag glad och nöjd till Phone House för att äntligen hämta en ny telefon. Min egen telefon gick ju inte att laga, det visste jag ju från början.

Men jag fick ingen ny telefon.

Jag fick en ”ersättningstelefon”, allt enligt Phone House – och Apples antar jag- finstilta försäkringsvillkor. Det kan vara en ny iPhone 4 , men det kan också vara en gammal som har reparerats till fullgott skick, sa säljaren. Självrisk 500 kronor. Totalt har jag alltså betalat 2000 kronor för en försäkring för att få en, troligen gammal, telefon.
OK. Om jag inte hade haft Phone House försäkring, vad hade jag då fått betala? Då hade jag haft möjlighet att få samma telefon för 1995 kronor (!). Kan jag få en ”ersättnings” iPhone 4S med bättre kamera i stället för den här mobilen (alltid något tänkte jag…)? Nej, det går absolut inte. Det godkänner inte Telia. Säljaren föreslog att jag skulle ta ersättningsmobilen, sälja den på Blocket för 2000 kronor, och köpa en ny för 2 800 kronor genom att förlänga abonnemanget.

Någonstans där tappade jag bort mig i resonemanget och begav mig till Telia.

På vägen bestämde jag mig att för att jag inte vill ha med varken Apple eller Phone House att göra. Aldrig mer. Jag kommer att ta ”ersättningstelefonen” och sälja den på Blocket. Så köper jag en ny Samsung direkt av Telia för en hundralapp mer i månaden än vad det fasta abonnemanget kostar. Visserligen tvingas jag teckna ett 24-månaders abonnemang och det hatar jag, men jag får bita i det sura äpplet.

Samsung har bättre kamera och video och en radio som man inte behöver ladda ner från nätet utan som går utan störningar både morgon och kväll. Dessutom två års garanti till skillnad från iPhone som bara har ett års garanti, trots att den går sönder lättare enligt uppgift från flera försäljare jag har talat med. Så är det med det.

PS: Se kommentar från Phone House nedan

Comments on this entry are closed.

  • Fredrik 18 januari 2012, 10:57

    Jag bytte till en Samsung SII i höstas, spräckte skärmen redan efter ett par veckor och fick punga ut med 1800 spänn för att laga den – är dock mycket nöjd!

    Hade tidigare en iPhone (via Telia), bakstycket sprack efter nåt år. Då rekommenderade Telia mig att lämna in den till deras servicefirma som efter sex (!) timmar gav mig en helt ny lur – Apple-policy enligt firman. Jag gick förbluffad och nöjd därifrån och sålde den på Blocket för 2500 inom några timmar…

    Så det kanske är Phone House som är kass i dit drama?!!

  • Jesper 18 januari 2012, 13:12

    Om din källa till vem som är ansvarig för vad enkom är en säljare tar jag nog den informationen med en nypa salt. Vad säger att säljaren inte skjuter över ansvaret på Apple/Telia istället för att ge sin egen arbetsgivare badwill?

    Min erfarenhet av Apple (brasklapp: ej i Sverige, utan i ”riktiga” Apple Stores) är att de är oerhört smidiga att handskas med. Deras ombud i Sverige verkar krångla till saker rätt mycket. Jag vet inte om det är ombuden eller Apples fel.

    • Louise Konsumentkoll 18 januari 2012, 13:45

      Fredrik : Ja, Phone House är kass i dramat.
      Jesper: Jag talade på tidigt stadium med en representant för företaget Phone House direkt. I går pratade jag med Apple i samband med att jag skickade inlägget för kännedom, och bad att de genast skulle höra av sig om jag hade missuppfattat något. Ett samtal från Phone House i går visar att de är bekymrade. Det var ett bra samtal.
      Är inte säker på att Telia är så mycket bättre på service, avtal etc men det är med Telia föreningen har abonnemang och än så länge har jag inget att klaga på där.

  • Louise Konsumentkoll 23 januari 2012, 9:40

    Här har jag fått ett svar från Phone House:

    Utan försäkringen hade en utbytesenhet kostat mellan 2999:- till 6700:- beroende på vilket fel det gäller och modell.
    Gällande utbytesenheterna ska elektronik och utseende självklart hålla samma standard som en enhet som kommer direkt från fabriksgolvet.
    Generellt för Apple och iPhone så byter vi tyvärr inte upp/uppgraderar till nyare modeller. Villkoren säger att vi erbjuder en likadan eller likvärdig telefon.

    Som sagt så är vi medvetna om problemet med Apples riktlinjer och vi kommer att se över detta.
    Med vänlig hälsning / Kind regards
    Jonny Malmlöf
    PR-ansvarig