Heja Norge och Norgesgruppen- minskar matsvinnet

av Louise Konsumentkoll den 28 april 2017

Heja Norge och Norgesgruppen!

I går var jag i Oslo och pratade på Nordiska ministerrådets konferens om matsvinn. Mycket inspirerande. Bland andra fick vi lyssna till Norgesgruppen, företaget med flera livsmedelskedjor som SPAR, Meny och Kiwi i sin stora portfölj. Norgesgruppens ledning har varit ledande i att minska matsvinnet i Norge, inte bara i sina egna butiker utan också drivit på industri, myndigheter, forskning och politiker att engagera sig i frågan. Heja säger jag. Norge ligger överhuvud taget långt före oss när det gäller att få ner matsinnet. Där samverkar regering, myndigheter och företag. Hög tid att ta efter, minst sagt.

Till exempel säljer livsmedelskedjan Kiwi ”1 för priset av 1”. Inga multipriser på färskvaror där inte, d v s erbjudanden typ köp 2 eller 3 av samma vara så blir det billigare. Sådant driver matsvinn både i butik och i hemmen så det har de slutat med. I stället har Kiwi sänkt styckpriset, så det ska löna sig att bara köpa en. I Sverige är uppåt 20 procent av alla extrapriser på färskvaror så kallade multipriser. Vi är nog många som köper på oss mer än vad vi faktiskt gör av med. Dumt.

Norgesgruppen har också en del kul pilotprojekt på gång. Eftersom många norrmän, liksom svenskar, slänger livsmedel så fort bäst före datum har inträffat så sätter man ett bäst före datum men skriver också ” Normalt brukarbar till  XX datum”. Maten håller ju oftast mycket längre än vad datumet anger. Kvargen är först ut. Kul! Så får vi se hur det går. Hjälper det eller stjälper det? Det visar sig när utvärderingen av piloten är i hamn.

Jag följer Norgesgruppen med intresse. Ger mig ständig inspiration! 

{ 0 kommentarer… lägg till en nu }

Lämna en kommentar

Tidigare inlägg:

Nästa inlägg: