≡ Menu

Yes! L’Oréal förlorade i Marknadsdomstolen.

Vichy Liftactivpro

Varför ska just kosmetikaföretag  få inbilla oss vad som helst i reklam och broschyrer? Den frågan ställde vi oss år 2006. Vi gjorde ett digert granskande arbete av mängder av annonser och lämnade sedan in en hel rapport till Läkemedelsverket där vi frågade om föreliggande reklam verkligen stämde överens med de lagar och regler som gäller för vederhäftighet etc.

Vi frågade oss bland annat om företagen ska kunna hänvisa till effektstudier ”in vitro”  det vill säga på substrat i laboratoriemiljö, och om det verkligen ska vara tillåtet att retuschera bort rynkor på modeller i annonser för antirynkkrämer.

För att göra en väldigt lång historia kort så föll i dag marknadsdomstolens dom i  ”L’Oréalmålet”. Ett mål som har följts med intresse av den globala kosmetikaindustrin och som i har sitt ursprung i vår anmälan av sex kosmetikaannonser till Konsumentombudsmannen och där sedan KO med utgångspunkt i  två av annonserna stämde L’Oréal inför marknadsdomstolen. Läs vårt pressmeddelande.

Och Yes!!! L’ Oreal fälldes på så gott som samtliga punkter. Domen gör att det kommer att ställa mycket högre krav på kosmetikaföretagens marknadsföring. Så utmärkt!

Bra jobbat av oss, och bra jobbat av Konsumentombudsmannen, speciellt Gabriella Fenger- Krog, jurist på KO som förde talan i domstolen mot L’Oreals advokater.

Nu gäller det för oss att återigen studera reklam i magasin och broschyrer och följa upp att företagen verkligen följer MDs krav på annonsering. Annars blir det nya anmälningar.

Här är våra krav och önskemål från 2006, som fortfarande ligger fast.

• För att få använda påståenden om en kosmetikas effekt i marknadsföringen ska produkten ha testats dubbelblint mot en placebo eller en standardiserad krämbas. Standardiserade vetenskapliga metoder ska användas.

• Produktens effekt in vitro ska inte kunna åberopas i marknadsföringen.
In vitro betyder att effekten provats på något substrat i laboratoriemiljö, ” i glas”

• Testpersonerna ska vara relevanta för målgruppen och för det som påstås i reklamen.

• Det bör finnas ett oberoende system för utvärdering av produkternas effekt, antingen ett certifieringssystem eller standarder för till exempel antirynkeffekt hos antirynkprodukter. Termerna som används skulle kunna harmoniseras.

• För att visa att påståendena i marknadsföringen har genomgått en oberoende vetenskaplig granskning kan en särskild logotyp finnas på produkten.

• Biverkningar och eventuella restriktioner för hur produkten ska användas ska stå klart och tydligt på förpackningen.

• Konsumenten ska kunna få ta del av den dokumentation som ligger till grund för påståendena i marknadsföringen. Om reklamen inte refererar till publicerade rapporter utan till interna studier så ska dessa kunna lämnas ut vid begäran.

• Läkemedelsverket ska avsätta erforderliga resurser för att kontinuerligt granska reklam och marknadsföring av kosmetik så att den stämmer överens med gällande regler.

•  Internationella Handelskammaren (ICC) ska ta fram regler för reklam och marknadsföring av kosmetika.

LancomeExpressens artikel

Comments on this entry are closed.

  • Maria Antonsson 01 december 2010, 13:23

    Stort, stort GRATTIS!!!! Mycket bra Louise och ni andra som drivit den här frågan.
    /Maria

  • Katarina Johansson 01 december 2010, 13:51

    Toppen! Jag har verkligen väntat och undrat när domen skulle falla. Hurra!

  • Louise Konsumentkoll 01 december 2010, 14:32

    Tack för hejaropen! Den som mest ska äras är Ulrika Lamberth, vår informatör, som gjorde ett jättejobb med vår rapport samt uppföljningar etc. Ulrika jobbar nu på miljöenheten på Landstinget. Heja Ulrika!

  • Affi 06 december 2010, 10:02

    Tänk vilken tur att det finns företrädare för oss små konsumenter som gör ett gott jobb, tack alla ni!