≡ Menu

One Bag Habit – Bravo KappAhl, Lindex och H&M!

Nu händer det grejer. H&M, Lindex och KappAhl ska börja ta betalt för sina bärkassar, både de i plast och papper. ”One bag habit” kallas det gemensamma initiativet. Det är ett led i att få ner användningen av bärkassar, något som Sverige har åtagit sig enligt ett EU direktiv. Pengarna klädkedjorna får in av kunderna ska gå till bra saker, sociala eller andra hållbara verksamheter. Så jättebra. Det är precis vad vi föreslog i vår ”bärkasserapport” som vi släppte förra året. Heja! 

Nu hoppas jag att klädkedjor och andra butiker tar fram ihopvikningsbara kassar till försäljning. Kassar som är lätta att ta med sig i fickan, handväskan eller ryggsäcken. Himla märkligt att de ska vara så svåra att få fram i Sverige. IKEA, TGR och några sportkedjor har men inte många andra. Kommer man till Sydkorea, Thailand, Tyskland eller Frankrike så finns de att köpa överallt för en billig peng. Go,go,go!

Indiska har annars en käck idé. De lånar ut kassar, så kallade ”borrow bags”, som kunderna kan låna och lämna tillbaka. Indiska har tagit betalt för sina kassar i flera år, det här är ett sätt att ytterligare fördjupa hållbarhetsarbetet. 

Ska bli intressant att se vad livsmedelskedjorna hittar på. Bärkassar är en jätteintäkt för dem och nu ska förbrukningen minska…

Comments on this entry are closed.

  • Aftonklänningar 06 maj 2017, 10:37

    de här är så himla intressant att läsa om

  • Tina 06 maj 2017, 20:55

    Vem vill betala för att göra reklam för en butik?

  • Gustav Erikson 08 maj 2017, 11:09

    Jag har svårt att se hur bärkassar är en jätteintäkt för livsmedelsbutiker. Ja jo möjligen en intäkt men knappast en stor källa till vinst då vi snackar ören per påse och dessa ören skall finansiera hanteringen och lagerhållningen. Så visst ökar omsättningen tack vare kassar men knappast resultatet.

  • Louise Konsumentkoll 11 maj 2017, 16:23

    Gustav: Begriper inte varför just bärkassar inte skulle kunna vara en god källa till vinst.En kasse i återvunnen plast kostar cirka 60 – 70 öre i inköp och företagen säljer den för 2 kronor inkl moms. Marginal typ 100 procent. Livsmedelsbutikerna säljer i runda slängar ungefär åttahundra miljoner kassar per år. Eller räknar jag fel?