Gästbloggare: Ulrika Lamberth
Köpte en induktionshäll i augusti 2007 för 6990 kronor. Mycket pengar, men ett medvetet val, eftersom tillverkaren Cylinda står för bra kvalitet och vi var nöjda med tidigare köp. Och inte minst för att försäkra oss om att hällen skulle hålla ett tag.
Nu är 7000-kronors hällen trasig och måste repareras för drygt 5000 kronor. Ett år och sju månader efter att den installerades! Cylinda har bara garanti i ett år så den gäller inte längre. Återstår konsumentköplagen som ger oss konsumenter tre år att reklamera ett ursprungligt fel, till exempel ett fabrikationsfel, på en vara. Men, eftersom det gått mer än sex månader, så är det upp till mig att bevisa att felet är ursprungligt. Och hur i herrans namn ska jag kunna göra det? Jag vet inte vad det är för fel eller hur det uppkommit. Jag är inte elektriker! Hällen sitter där den sitter och har använts högst normalt i en tvåbarnsfamilj.
Konsumentverket medger att det är svårt för en konsument när det gäller att bevisa ett ursprungligt fel och man behöver hjälp av en oberoende expert. Men, affären där jag köpte hällen säger att de helst inte reparerar så länge reklamationstiden gäller, eftersom tillverkaren då kan hävda att reparationen åsamkat skada. Moment 22 minst sagt.
Enligt Cylinda är det inget ursprungligt fel och vi får ta det på vår hemförsäkring. Slutnotan blir 1200 kronors självrisk. Bättre än drygt 5000. Men, lik förbannat så gnager det i mig. Är det verkligen okej att en produkt som kostar nästan 7000 kronor att köpa ska gå sönder så snabbt och vara så dyr att laga? Är det en kvalitetsprodukt när kvalitén inte varar längre än ett år och sju månader. Får vi samma fel en gång till så kostar ju eländet mer att reparera än att köpa en ny. Sjukt!
Hur kommer man runt det här? Coop har en garantitid på två år på ”allt som har sladd”. Jag hade i alla fall varit gladare idag om jag handlat hällen där.
Ulrika Lamberth
{ 16 kommentarer… läs dem nedan ellerlägg till en }
Om vi dessutom har samma försäkringsbolag så tycker jag inte att jag ska vara med att betala din ”lyxprodukts” produktfel, vilket ju faktiskt kommer att hända på sikt.Jag undrar om detta var grundtanken med hemförsäkringen, att dåliga grejer ska betalas av oss andra.
Mvh Gustaf
Precis min mening Gustaf. Hade du inte kommenterat detta hade jag. Reklamationsrätten på tre år är ju ett slag i luften om man som i detta fall inte kan ”bevisa” att felet är ursprungligt, men vad skulle det annars vara? Jag undrar vad försäkringsbolagen säger om att dålig kvalitet på produkter belastar försäkringspremierna. Ska ringa några bolag och fråga.
Glömde skriva, att jag inbillar mej att vi har samma hemförsäkringskostnad trots att jag har en gammal Husqvarnaspis med gjutjärnsplattor!
Ds.
Vi ringde upp Trygg-Hansa och de bekräftar att det finns problem med att reklamtionsrätten urholkas när det svårt att att bevisa vad skadan beror på. De ersätter idag en hel del skador av den typen som jag skriver om och om trenden håller i sig så kommer det att i förlängningen att belasta såväl försäkringspremier som att det kan ge högre självrisk. Och det var ju inte det som var tanken med Konsumentköplagen.
Intressant orde, ”KVALITE”.
Vad är kvalite om inte annat än
ur betraktarens ögon.
En vara från lågprisbolaget kan
vara av yppersta kvalitet för
familjen X medan bara det dyraste
ger samma känsla för familjen y.
Ingen annan kan tala om för mig
vad som är kvalite!!!
Fredrik: Jag håller med!
Jag håller inte med.
Tycker inte att kvalite är en känsla. Köper jag dricksglas för 1kr stycket eller 100kr stycket kommer jag ställa helt olika krav på deras kvalite. Jag ser heller inget konstigt i att tala om vad som är kvalite eller att någon annan talar om det för mig? Om ett konsumenttest skulle visa att 100kr glaset har lika lång livslängd som femhundra 1kr glas eller att de har samma livslängd så är ju det information om dess kvalite jag tar till mig. Som konsument tar jag ju beslut om produkter/tjänster baserat på deras kvalite hela tiden.
Själv köpte jag en induktionspis från Cylinda,1år och 5 månader senare är den trasig
Tack för tipset ! ENDA sättet att PÅVERKA, är genom plånboken ! Jag kommer definitivt INTE
Forts. (jag klickade fel) = Jag kommer definitivt INTE att köpa en Cylindainduktionsspis. Denna har dom troligen importerat, då dom inte tillverkar sådana själva. Jag har haft många Cylinda kylskåp som varit bra, liksom deras berömda tvättmaskin som klarar av 20 kg sten bumlingar i 15 minuter utan att krascha ! (i ett U-tube inslag). ENDA sättet att påverka dessa giganter är genom att vägra köpa deras produkter OCH tala om det för dem också !!! Ska man gå den ”politiska vägen” tar det flera ÅR och en massa pratande först !
Är också otroligt besviken på Cylinda. Köpte en spis med indukationshäll i sept -12. Ganska omgående (inom 2 veckor) tog jag kontakt med säljföretaget (ELON i Nättraby) och klagade på det vinande ljud som hörs från plattorna. Efter ca 20 samtal o mail dit, utan att de fick respons från Cylinda, så skickar jag brev direkt till Cylinda. Blir kontaktad och besöks efter 3 månader av en servicetekniker som bara konstaterar att ”det är ett naturligt ljud i våra spisar”. Saken är den att det här är INTE ett ”naturligt” ljud hos någon av våra vänner med induktionshällar av andra märken. Känner mig helt maktlös då inte heller säljföretaget vill ta ansvar för det här. Vet inte vart man kan vända sig? En bekant säger att om problemet är ”produktspecifikt” dvs låter så på alla deras spisar så kan jag inte göra något mer. Men – då måste jag tydligen åka runt till några andra ägare till samma spis och lyssna om det låter likadant hos dem. Tro mig – ljudet är så pass högt att gäster reagerar när jag lagar mat. Jättetråkigt. Kommer aldrig att köpa en Cylinda-produkt igen.
Jag misstänkte att jag inte var ensam om att ha köpt en spis som går sönder redan under garantitiden. Min spis kostade närmare 12000 kronor och det första felet uppträdde bara efter några månader. Ugnens termostat fungerade inte så ugnen blev så het att intilliggande skåpluckor blev skadade. Felet avhjälptes snabbt av Cylindas servicepersonal. Några månader senare började induktionshällen krångla. Felkoder blinkade och hällen gick inte att kontrollera. Jag bad Cylinda komma och reparera. Under tiden började hällen plötsligt att fungera igen. Serviceteknikern kom och kunde inte hitta något fel. Den felkod som hällen visade, fanns inte med i cylindas dokumentation. Jag fick en faktura för felsökning, trots att det ju var ett garantiärende. Nu har det gått 1 år och häromdagen började hällen krångla igen. Till slut kom det felkoder igen, åter den felkod som inte fanns och slutligen låste sig hällen totalt. Jag provade att dra ur kontakten och låta spisen stå strömlös ett tag men det hjälpte inte. I går eftermiddag skulle jag ringa och be om service, men kundservice var stängt för utbildning! Som tur var, för i morse var hällen åter normal och fungerande. Jag tycker att en spis som kostar så mycket ska hålla åtminstone så länge som en ”vanlig” spis. Det är den kvaliteten som jag har rätt att förvänta mig.
Hans: Håller givetvis med dig. Ska bli spännande att höra vad Cylinda genmäler för jag hoppas att du har vidarebefordrat ditt inlägg till dem.
Nu är ju Cylinda SÅLDA till något utländskt företag som antagligen vill PROFITERA på deras ”goda namn och rykte”……Därav kvaliteten också. Idag byggs ju ”livslängden in” i själva produkten.
Bara för att spara pengar för tillverkaren. TUR att det idag finns många köp- och test-sajter som kan vidarebefordra kundernas betyg över produkten.
Å andra sidan, vem ska serva produkterna när det blir fel, när en firma (på internet) tar 20 – 40% LÄGRE pris för samma vara ? När du (som med mobiltelefoner) får skicka in en vara kanske 1-4 gånger för reparation eller utbyte får DU stå för portot. Jag fasar för vad frakten kostar om vi måste skicka in vår disk och tvättmaskin. Snålhet och vishet ?
Enda mobiler du kan testa idag, är AJphone och Galaxyn innan du köper. Själva ”Mjukvaran” – dvs hur du HANDHAR mobilen talas det ofta tyst om, även på testsajter !!! Det är en STOR skillnad på denna ”procedur”. Somliga är så krångliga att det behövs en stege för att klara av hindren. Medans andra är så intuitiva att ingen bruksanvisning behövs. Här är det patenträttigheterna som HINDRAR att underlätta för konsumenten !!!
Så ni (konsumentkollare) BEHÖVS ! Tack för att ni finns 🙂
Jag älskar Internet, vår spis har gått sönder och ska då köpa nu, söker på Prisjakt och nästan högst upp kommer Cylinda.(sorterade på pris) Börjar googla och hittar denna sida. Kan säga att det inte blir en Cylinda!
/Kjell
Hej Min Cylinda höll 3 månader .det är min andra .Är det dags för Coop att byta märke. Samma fel på båda spisarna.
på