Marknadsföring till barn- ny KfS rapport!

av Louise Konsumentkoll den 22 september 2014

I dag släpper vi för femte gången sedan 2005 en rapport om marknadsföring av livsmedel till barn, de  med förpackningar med roliga figurer på eller leksaker i paketen. 2005 hittade vi  55 produkter på livsmedelsbutikernas hyllor, oräknat läsk, chips och godis. I dag är det 97 stycken.

Förbättringar av näringsinnehållet har skett under de senaste tio åren men fortfarande innehåller en fjärdedel av flingorna mer än 30 gram socker per 100 gram och de flesta yoghurtar är  söta och har bra mycket mer mättat fett än vad myndigheterna rekommenderar. Läs och begrunda!

Kl 12.00 har vi bjudit in företag och press till ett miniseminarium. Totalt fullbokat!

Christel Larsson, professor vid Göteborgs universitet berättar om barns sockerkonsumtion i Europa och vi kommer att presenterar rapporten.

Vi har frågat vår Föräldrajury vad de tycker om att marknadsföra livsmedel med barn som målgrupp. De flesta gillar det inte. Det gjorde de inte för tio år sedan heller.

Frax_KakaoFrukostflingorna Frax och Havre fras har vi korat till bäst 2014. De har lågt sockerinnehåll och mycket fibrer.

Vi anser att om livsmedel överhuvud taget ska marknadsföras till barn bör de i alla fall vara nyttiga.

{ 1 kommentar… läs det nedan ellerlägg till en }

Gustav Erikson september 25, 2014 kl. 8:34

Då vore det väll bra om COOP gick före och plockade bort alla dessa artiklar ur sitt sortiment?

Svara

Lämna en kommentar

Tidigare inlägg:

Nästa inlägg: