Se upp om det doftar gott – butiken vill åt dina pengar

av Louise Konsumentkoll den 27 september 2016

bulleDoftar det kakor och bullar utanför kaféet blir vi köpsugna och ägnar mycket mer tid åt att granska vad stället erbjuder. Det slår Karlstad universitet fast i en studie där man har följt kundernas ögonrörelser samtidigt som man brassat på med med bulldoft.

– Det är främst den söta doften som är drivkraften för uppmärksamhet. Deltagarna som blev exponerade för kakdoft tittade 51 procent längre tid på skyltmaterialet och hade 21 procent högre villighet att köpa kaférelaterade produkter. Så om man vill öka försäljningen av kaféprodukter är det bättre att använda sig av en doft av kakor än kaffebönor, säger Poja Shams, lektor i företagsekonomi och en av dem som genomfört studien till tidningen Fri Köpenskap.

Skojigt men inte oväntat. Många studier visar att vi köper mer pizzas om det doftar pizza i och utanför butiken och så vidare. Bränt gummi är  en uppskattad doft som sätter fart på plånböckerna vid Mantorps racingbana fick vi reda på under ett av våra seminarier för några år sedan, som just handlade om så kallad sinnesmarknadsföring. Vi kallade seminariet för ”Sinnen till salu”. Ja, vi är lättpåverkade.

Tidigare inlägg:

Nästa inlägg: