Nu är jag riktigt arg. Jag är så trött på företag som helt medvetet bryter mot regler när det gäller marknadsföring och märkning av livsmedel. Här är två aktuella exempel.
1. Valio kallar sitt nya margarin för ”Mjukt smör”. Javisst, det står att det också innehåller rapsolja. Men smör är namnskyddat enligt EU-regler och man får inte kalla något annat än smör för smör. Det vet Valio. Men Valio försöker ändå. Går det så går det.
2. Skånemejerier lanserar med buller och bång en Juice ”Bravo friskus” med laktobaciller. De bryter nästan mot varenda regel som finns när det gäller vad man får säga och inte säga i reklam om ett livsmedels påverkan på hälsan. Det vet de om. Dessutom står det 100 % juice på deras hemsida. Det som kallas juice får inte innehålla något annat än 100 % juice, så den upplysningen är helt onödig, och dessutom vilseledande för de många som inte känner till detta. Uselt.
Nåväl, går världen under för att företag inte håller sig till marknadsföringsreglerna? Finns det inte viktigare och allvarligare saker att engagera sig i? Det frågar jag mig själv då och då. Jovisst, vi engagerar oss så klart i annat också. Men om inte vi skulle hålla koll på reklamen som vi gör så skulle det bli rena vilda västern, tyvärr. Och det vill vi inte.
Fast jag vill inte hålla koll. Jag vill att företagen sköter sig så jag slipper skriva inlägg som detta. Så ta inte upp min tid Valio och Skånemjerier och alla andra som arbetar efter devisen ”går det så går det”. Skärp er!
Och Livsmedelsverket och Konsumentverket, dräm till med dryga böter med en gång när ni ser att företag medvetet bryter mot marknadsföringsregler. Först då blir det ändring.
Kopia på detta inlägg går förstås till Valio, Skånemejerier, Livsmedelsföretagens branschorganisation Li, Konsumentverket, Livsmedelsverket och Stockholms stad, som är tillsynsmyndighet för Valio. På så sätt effektiviserar jag arbetet lite i alla fall.