Warning: Parameter 2 to M_DataMapper::set_custom_wp_query_where() expected to be a reference, value given in /home/slangint/louisekonsumentkoll.se/wp-includes/class-wp-hook.php on line 298
Warning: Parameter 2 to M_DataMapper::set_custom_wp_query_groupby() expected to be a reference, value given in /home/slangint/louisekonsumentkoll.se/wp-includes/class-wp-hook.php on line 298
Warning: Parameter 2 to M_DataMapper::set_custom_wp_query_fields() expected to be a reference, value given in /home/slangint/louisekonsumentkoll.se/wp-includes/class-wp-hook.php on line 298
Warning: Parameter 2 to M_DataMapper::set_custom_wp_query() expected to be a reference, value given in /home/slangint/louisekonsumentkoll.se/wp-includes/class-wp-hook.php on line 298
Nappade åt mig Systembolagets tidning ”Bolaget”, nr 3, när jag handlade vin häromveckan. Där läser jag en urintressant men skrämmande artikel om alkohol och kopplingen till cancer. Min första reaktion är att det är alkoholister, storförbrukare av sprit, artikeln handlar om. Men nej. Det gäller mig. Åtminstone om jag vore en råtta.
Dag Jenssen, professor vid Stockholms universitet har tillsammans med andra forskare visat att råttor som under fyra veckor får dricka vatten med tio procent alkohol får tre gånger fler skador på arvsmassan än de som bara dricker vatten. Skador som ökar risken för cancer. Det handlar om låga doser, motsvarande 1 – 2 glas vin om dagen för människan.
Fy satan tänker jag. Tänk om de här försöken håller även för människor. I så fall kommer vi nog att se hela den globala vinindustrin, som har fått oss att tycka att vin är nyttigt, att rycka ut som en man och försöka mala ner alla forskningsresultat som kopplar vin till cancer. Precis som tobaksindustrin höll på med länge, länge efter det att bevisen för tobakens skadligheter var överväldigande.
Den som lever får se. Men det är nog klokt att de Nya Nordiska Näringsrekommendationerna så klart uttalar att alkoholintaget ska begränsas.
För övrigt gillar jag Systembolaget. Vilket annat företag skulle publicera en artikel i sin egen tidning som kopplar sina produkter till ökad cancerrisk?