Dilemma – mobiltelefonen som betalningsmedel?

av Louise Konsumentkoll den 30 september 2010

Text ifrån videoklippet

Telefonen används idag till så mycket mer än att bara ringa med. En relativt ny funktion är att man kan använda mobilen som betalningsverktyg.

Nu kan du köpa allt ifrån en biljett till tunnelbanan till godis i en automat. Man kan delta i betalröstningar i TV-program och starta prenumerationer på ringsignaler. Sådant kan köpas via ett enkelt sms.

Men nu kan man köpa dyrare saker som telefon eller dator via sitt telefonabonnemang. Kostnaden landar på den vanliga telefonräkningen. Viktigt att nämna är att det går att göra utan att någon som helst kreditprövning görs.

Tycker du att betala med mobiltelefonen och få kostnaden på telefonräkningen är en bra och smidig tjänst som teleoperatörerna tillhandahåller? Eller är det ett otyg som gör att vi konsumenter, både vuxna och ungdomar, tappar kontrollen över vår ekonomi?

Kommentera gärna med de för- och nackdelar som du ser med tjänsten.

Vad tycker du om tjänsten?

Visa resultat

Laddar ... Laddar ...

{ 2 trackbacks }

Mobilen som betalningsmedel - så tycker du | Louise Konsumentkoll
08 november 2010 kl 17:09
Dilemmat om betalning med mobilen, vad hände sen? | Louise Konsumentkoll
02 december 2010 kl 9:38

{ 56 Kommentarer… Läs nedan eller Skriv en }

Lämna en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan de blir synliga

Förra Inlägget:

Nästa Inlägg: