26

Dilemmat – bakdatum på bröd

av Louise Konsumentkoll den 28 maj 2012


Text från filmen

För några år sedan ville branschen ta bort bakdatumet på bröd, eftersom man ansåg att det är alltför styrande för konsumentens val. Konsumentföreningen Stockholm kämpade emot och bakdatumet behölls.

Många brödsorter håller sig goda och fräscha även några dagar efter att brödet bakas, men de ratas då av konsumenterna och får skickas tillbaka till bagerierna för att i bästa fall gå till djurfoder.

Mycket svinn uppstår hävdas det genom att vi konsumenter stirrar oss blinda på själva bakdatumet. Röster höjs för att på vissa brödsorter, fullkorn och mer grova bröd till exempel, upphöra med bakdatumen och endast sätta bäst före datum på dessa bröd, bland annat för att minska svinnet i hyllorna.

 

 

Relaterade inlägg:

  1. Världens godaste bröd
  2. Uppföljning på dilemmat om kort datum i butikshyllan
  3. Dilemmat – Vill du har varor med kort datum i butikshyllorna?
  4. Köttfuskare gör rätt + DN om Doggybag
  5. Smaka på soporna! Tänkvärt TV-program

{ 26 kommentarer… läs dem nedan ellerlägg till en }

Birgitta Jonsson maj 28, 2012 kl. 9:44

Jag vill egentligen bara ha kvar bakdatum. Det är den enda exakta faktauppgiften som säger mig det jag vill veta om brödet och ger mig kontroll. Jag vet hur brödet ska förvaras, om jag vill äta brödet färskt eller litet mognat och annat som är individuellt för mig.

Svara

Jompa maj 28, 2012 kl. 9:53

Betalar man fullt pris på brödet vill man ju ha det så färskt som möjligt, helst dagsfärskt. När det sedan blivit några dagar gammalt går det väl att sälja till reducerat pris istället för att använda till djurfoder, då kan ju konsumenten själv få välja.

Mvh Jompa

Svara

Inger Ekhult maj 29, 2012 kl. 9:01

Jag håller med om detta! Vi får i allmänhet alltid betala fullt pris för brödet och då vill jag ha det så färskt som möjligt.

Svara

Lennart maj 28, 2012 kl. 9:55

Mycket bröd är faktiskt inget vidare efter ett par dagar. Det beror på vad för bröd det är. Saltå kvarn är sådär några dagar efter bakdatum medan tex mjukt tunnbröd är ok. Sedan kan man ju fundera på vad det då innehåller.

Svara

Ebba Modén maj 28, 2012 kl. 9:58

Hej! Jag tycker att bakdatum är mycket bättre än bäst-före-datum! Jag köper bröd då det är färskt och lägger i frysen. Bäst-före-datum brukar jag sällan kolla – jag känner, luktar, smakar på det mesta. Kastar förstås sånt som är flera åra gammal (tillverkningsdatum kanske vore nåt?)
. Vad gäller just bröd är en del bröd redan fryst alldeles efter bakning, innan det kommer till butik – och då spelar ju inget datum någon roll – man känner ju att det fortfarande är iskallt och lägger det direkt i frysen hemma ! Har det legat i butik några dagar blir det torrt – då tycker jag att det redan passerat bäst-före-datum.

Svara

Lena maj 28, 2012 kl. 10:15

Jag håller med Jompa. Jag vill ha DAGSFÄRSKT BRÖD.

Svara

Lars-Erik Blom maj 28, 2012 kl. 10:30

Bakdatum är viktigare än bäst före. Jag hållermed tidigare inlägg om att jag vill veta när brödet är bakat. Då kan jag själv bedöma om jag vill köpa det eller ej. Jag tycker det är ett större problem att många automatiskt slänger bort mat som passerat bäst föredatum och inte använder sitt eget omdöme, lukt konsistens och smak.

Svara

Trygve maj 28, 2012 kl. 10:42

Vill gärna hålla kvar baningsdag. En av anledningarna är att vi är två personer och att förpackningarna är alldeles för stora. Hinner inte konsumera brödet inom rimlig tid. Förslag: mindre förpackningar

Svara

Trygve maj 28, 2012 kl. 11:01

Vill ännu tillägga följande: det är inte ekologiskt hållbart att kasta bröd! Varför inte istället reservera en korg el dyl med bröd som gått ut och sänka priserna på det brödet. Finns säkert många som kanske t.o.m av ekon skäl skulle köpa äldre bröd

Svara

kristina jörle maj 28, 2012 kl. 11:19

Med bakdatum kvar kan man göra bedömningen själv.Bäst före förväxlas av allmänheten,man tror att ”bäst” är något man skall unna sig…:)

Svara

Vera Reifenberg maj 28, 2012 kl. 12:24

Vad är skillnaden? Om färskhetskravet är samma som tidigare är det väl ingen skillnad om fabrikanten anger bakdag eller sista förbrukningsdag. Håller med om att förpackningarna ofta är för stora. (Hur många ensamstående klarar av att konsumera ett huvud isbergssallad innan det blir dåligt?)

Det borde gå att ha ett särskilt ställe i butiken där varor med kort återstående garanterad hållbarhet och sänkt pris samlas. Vi är nog många som skulle titta där först. Ett fint exempel är Coop vid Medborgarplatsen i Stockholm. Medan man långsamt glider ner till undre våningen passerar man en massa varor med nedsatta priser.

Ett ytterligare önskemål är att det på förpackningen anges om brödet inte kan frysas. Solros rågbröd Det Goda möglar mellan skivorna när man tinar det. (Uppgift från bakföretaget.)

Svara

Laszlo Mocsary maj 28, 2012 kl. 13:46

Behåll bakdataum, då vet man när det tillverkades.
Skippa bäst-före-datum, som inte säger mer än mina smak-, syn- och doftsinnen. Dessutom tappar det sitt intresse om man fryser in brödet ett tag.

Svara

Gunn Carlsson maj 28, 2012 kl. 15:32

Vill helst bara ha bakdatum. Bäst före datum avgör jag.

Svara

Gunn Carlsson maj 28, 2012 kl. 15:33

Vill helst bara ha bakdatum. Bäst föredatum avgör jag.

Svara

Jane Nilsson maj 28, 2012 kl. 18:06

Jag tycker att bakdatum ska vara kvar. Uppgift om ifall brödet inte ska frysas borde absolut stå. Hade ingen aning om att sådant bröd fanns.

Om det är ett problem att mycket bröd måste åka i retur så beror det väl snarare på att det är för mycket bröd bakat.

Svara

Inga Palmér maj 28, 2012 kl. 18:38

Eftersom det tar mig en vecka (eller mer) att äta ett bröd, vill jag ha brödet så färskt som möjligt. Jag är ett enpersonshushåll, det finns väldigt många sådana, ca 60 procent i Stockholm vad jag har hört. Så många är det väl som inte gör av med brödet bara på ett par dagar antar jag.

Svara

Simon Stålgärde maj 28, 2012 kl. 19:53

Jag vill ha bakdatumet kvar, men för att minska retur-brödet kan man för det första bli tydligare med hur länge olika sorters bröd håller sig frächt, knäckebröd kan ju hålla i år om det förvaras torrt svalt och mörkt medan en ren vetefralla blir mindre god redan efter 2 dagar och kanske möglig efter 3 dagar beroende på hur det förvaras under den varma årstid vi har framför oss nu.
Och för det andra kan man sälja ut bröd billigare eller donera om det har kort datum, för att gynna mindre bemedlade och hemlösa.

Svara

Karin Turicchia maj 28, 2012 kl. 20:23

Precis som andra skrivit anser jag att bakdatum är viktigast. Hemma förvarar jag ju nybakat bröd både i brödskrin occh fryser in.På samma sätt kan jag göra med köpebröd. Det får gärna vara några dagar gammalt. Då kan jag rosta det, frysa det eller göra crostini eller krutonger. Jag köper ofta bröd till halva priset och gör på det sättet.

Svara

Pernilla maj 28, 2012 kl. 20:35

BAK-datum förstås. Vem bryr sig om ”bäst före”? Bröd blir snabbt tråkigt! Oavsett om jag köper för att äta idag/imorgon eller för att lägga i frysen vill jag ha dagsfärskt.

En annan aspekt av det hela är att om affärerna kunde beställa ungefär så mycket som går åt, intesället för att tokfylla hyllorna varje dag, så blev det inte så mycket kvar att skicka tillbaka (eller sänka priset på någon flera föreslagit). Affärerna har sig själva att skylla att det blir så stort överskott tycker jag. Om det finns MASSOR med bröd som bakades för 3-4 dagar sedan säljer det förmodligen sämre än om det är halvfullt i hyllorna med dagsfärskt bröd (när det är nypåfyllt).

Min närmaste Coop (Vinsta) har faktiskt kortdatumshyllor för både charkuterier och bröd. Den förra tittar jag i varje gång efter tex pizzapålägg att stoppa i frysen hemma. Den senare skänker jag inte en blick, gammalt bröd smakar just gammalt. Bröd är en extrem färskvara!

Svara

Coop FTW! maj 28, 2012 kl. 21:59

Datum ska det vara på brödet. Utan tillsatser och ekologiskt så smakar det extra gott också.

Svara

Staffan Olsson maj 29, 2012 kl. 9:20

För mig är det tillräckligt med ett bäst före-datum. Känns överflödigt att jaga bröd bakat idag och rata gårdagens. Många andra produkter har liknande märkning. Men för att detta system ska fungera behöver jag förstås veta att inte sådana tillsatser finns i brödet som ger extra långa bäst före- tider på bekostnad av äkta vara.
Risken är stor att mycket bröd får slängas i butikerna p.g.a. att vi kunder bara jagar det sist bakade brödet. Det är inte god hushållning och vi vet ju redan att mycket kastas, både i butiken och hemma.

Svara

Katarina maj 29, 2012 kl. 22:06

Jag håller med alla som tycker det ska vara endast bakdag. Sedan får väl butikerna och bagerierna fortsätta informera allmänheten om vilka brödsorter som behöver vara dagsfärska, vilka som ska mogna, vilka som håller längre o s v.

”Bäst före” är onödigt när det gäller bröd. Det blir ju inte farligt av att åldras och mögel brukar synas.

Svara

Wendela maj 30, 2012 kl. 9:26

Självklart skall bakdatum stå kvar! Det är inte konsumentens fel att branchen bakar för mycket bröd och utnyttja konsumentens rätt att välja. Då får man arbeta bättre mot återförsäljaren med försäljningsstatistik och erbjudanden. Jag bryr mig inte om ”bäst-före” eftersom det helt beror på hur jag förvarar mina matvaror och bröd i hemmet. Där är ansvaret mitt. Jag vill veta när brödet är bakat, för att beräkna dess hållbarhetstid. Bröd utan bakdatum borde ha ett lägre pris som kompensation.

Svara

¨susanna maj 30, 2012 kl. 11:53

I Frankrike där min man kommer ifrån är det självklart att köpa dagsfärskt bröd, och jag vill kunan göra samma val i Sverige. Jag tror inte datumet i sig som gör att bröd kastas eller blir till djurfoder, snarare dålig planering av utbud-efterfrågan av bagerier och framför allt livsmedelsbutiker.

Svara

Kåre Strindberg maj 30, 2012 kl. 21:06

Varför försämra konsumentservice? Efter ”bäst-före-datum” bör priset sänkas. Allt nöjda?
Kåre Strindberg, Gröndal, Stockholm

Svara

Kenneth maj 31, 2012 kl. 12:29

Som de flesta sagt redan, bakdatum bör stå på förpackningen om man skall köpa priset för fullpris.

Sedan kan ju de stora bagerierna ställa högre krav på de stora matbutikerna i sina avtal, då jag förstått i Stockholm att bagerierna (eller de omkringkörande säljarna) får stå för osålt bröd och om de inte fyller på direkt när en hylla är tom (kommer till butiken mer en en gång per dag) så förlorar de den hyllan till en konkurrent. Dvs (vissa) butiker förlorar inget på sitt osålda bröd så de har INGEN motivation att sälja gammalt bröd till billigare penning, då de sätter krav på bagerierna att nästan alltid ha ”nytt” bröd och bageriet får ta tillbaka det gamla och kassera.

Svara

Lämna en kommentar

Previous post:

Next post: