På spaning i Almedalen, del 3 – Snus och cigg

av Louise Konsumentkoll den 03 juli 2009

Tobaksskåp Coop Nära

Dölj cigaretterna i butikerna, då börjar färre unga människor att röka. Det var budskapet på ett seminarium i Almedalen som jag medverkade i igår. En av arrangörerna var Lärare mot tobak.

Goda exempel från bl a Island och Kanada refererades. Länderna har strängare lagstiftning än Sverige och allt färre unga röker, bland annat för att all annonsering och exponering i butik är förbjuden. Visst, kan det få färre svenska ungdomar att börja röka så är det värt ett försök.

Men det viktigaste är väl ändå att alla som säljer tobak håller den lagstadgade åldersgränsen 18 år.

Tobakexponering i PressbyrånTobakshandlare, Pressbyråer, videobutiker och bensinmackar m fl står för mer än hälften av försäljningen av alla cigaretter. Jag vågar påstå att exponeringen av tobak är långt mer aggressiv på många av dessa säljställen än i livsmedelsbutikerna. Jag vågar också påstå att fler cigarettpaket och snusdosor säljs till ungdomar under 18 år i video- och tobaksbutiker än i livsmedelskedjorna.  Ändå var inte de inbjudna till mötet i Almedalen. Endast livsmedelskedjorna var representerade. Konstigt.

Tobak i videobutik

Lagstifta snabbt om att tobak inte får exponeras i butikerna, och se till att 18-årsgränsen hålls. Då blir reglerna lika för alla. Det ger effekt. Tills det har hänt ska jag försöka få Coop att plocka bort skyltarna som annonserar cigaretter på skåpen i butikerna. De är onödiga.

Non smoking generation fanns på plats i Almedalen och de gjorde ett bra arbete. Läs artiklen ”Gotländska ungdomar röker och snusar mest” i Helagotland.se

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Lämna en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan de blir synliga

Förra Inlägget:

Nästa Inlägg: