Dilemmat – Är det okej med ”innehåller-inte-marknadsföring”?

av Louise Konsumentkoll den 13 november 2009

I ”Dilemmat” är det du som konsument och medlem som vägleder oss i vårt arbete. Dilemmat handlar denna gång om så kallad ”innehåller-inte-marknadsföring”. Titta på filmen och rösta nedan. Observera att det inte handlar om den sortens märkning som man använder för att varna allergiker, t ex ”Fri från gluten”.


Är det okej med "innehåller-inte-marknadsföring"?

Visa resultat

Laddar ... Laddar ...

Här kan du läsa om hur det gick med ”Dilemma” nr 1, som handlade om hur tillverkarna deklarerar vegetabilisk olja.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

{ 68 Kommentarer… Läs nedan eller Skriv en }

Bjarne Kronberg 13 november 2009 kl 11:16

Jag tycker att en innehålls-deklaration bara ska ange vilka ingredienser som ingår. Om man anger vad som inte ingår kan detlätt uppfattas som att konkurrerande produkter eller märken innehåller dessa saker. Det blir lätt vilseledande.

Svara

h 13 november 2009 kl 11:16

det kan inte vara ok om det bara gäller det konsum tycker utan det ska va ok i alla sammanhang, rätt vad det är så tillsätter man socker i knäckebröd så det är en bra upplysning också att det är ett livsmedel som inte innehåller socker. då kan jag välja att äta mer av det.

Svara

Christer 13 november 2009 kl 11:16

Om det är en väsentlig information är det OK. Ex om en produkt normalt innehåller socker är det rimligt att man talar för diabetiker att just denna är utan socker likadant om information till laktosintoleranta etc.
Om informationen om saknat innehåll är uppenbart där för att missvägleda som i ert exempel är det naturligtvis oönskat.

Svara

Lennart Karlsson 13 november 2009 kl 11:19

Upplysningen om vilken tillsats som inte ingår kan lämnas på annat sätt än på förpackningen som skall leva en längre tid.

Svara

Eva Östlund 13 november 2009 kl 11:36

För de som är allergiska eller överkännsliga mot vissa ämnen är just denna upplysning om vad som inte finns med i produkten en god service. Laktosfritt t.ex.

Svara

Louise Konsumentkoll 15 november 2009 kl 21:09

Eva: Javisst, men då talar vi om så kallade SÄRNÄRprodukter, som vänder sig till personer med allgergier eller födoämnesintolerans. Där ska det givetvis stå att produkterna är fri från laktos, gluten etc. Dilemmat gäller vanliga livsmedelsprodukter.

Svara

Zeb 13 november 2009 kl 11:42

frågorna i en annan ordning än
innan jag röstade? De verkar ha sorterats efter anta röster. Det visuella minnet blir förvirrat om det är så.

Svara

Louise Konsumentkoll 13 november 2009 kl 11:54

Zeb!
Du har helt rätt, det är förvirrande om ordningen ändras. Vi har korrigerat det nu. Tack för att du uppmärksammade oss på det!
Hälsningar
Anna, KfS

Svara

Lena Gammal 13 november 2009 kl 11:59

Jag tycker det är bra med information av den karaktären. Det är enkelt att se vilka som t.ex inte innehåller något man vill undvika. Man slipper läsa på alla varor.

Svara

Magnus 13 november 2009 kl 12:03

Endast innehållet ska deklareras i innehållsförteckningen, det är väl egentligen rätt självklart? Annars hamnar man snart i det amerikanska sättet att tala om vad som INTE finns i produkten (”90 % fatfree”) och andra dumheter.

Svara

Kristina 13 november 2009 kl 12:24

Jag tycker det är helt okej för jag tycker skillnaden är STOR!
I knäckebrädet handlar det om en produkt som du aldrig tillsätter i vanliga fall medans coops är en produkt som du i vanliga fall tillsätter men här uteslutit. Det för mig är en väldig skillnad

Svara

Mårten Dahlberg 13 november 2009 kl 12:27

Det är skillnad på vilken information som ska finnas på varan och vad som används i marknadsföringen av den. På varan tycker jag att enbart vad som ingår ska anges, och på ett sätt som är tydligt, såväl storlek på texten som ordval. I marknadsföringen av varan tycker jag det är ok att påpeka att något inte ingår om det är sådant som för tillfället är uppmärksammat (så som smakförstärkare är nu) och/eller om någonting tagits bort från en vara.

Svara

Jessica 13 november 2009 kl 12:37

Det är aldrig ok att skriva så på förpackningen. Enhetligt ska det vara. Eller man kanske ska säga så här, antingen gör alla så eller så gör ingen så. Hur ska man annars veta vilka märken man måste lusläsa innehållsförteckningen på och vilka det står på förpackningen. Antingen eller. En standard, blir enklast för kunderna/konsumenterna!

Svara

Pernilla 13 november 2009 kl 12:39

Visst är det bra om de talar om att de tagit bort onödiga ämnen i maten (det kan dock inte stå kvar på förpackningen år efter år!). De flesta matproducenter är dock långt ifrån ”goda” – de vill maximera sina vinster och råkar de vilseleda några konsumenter på vägen dit så gör det inte så mycket. När de tar bort en kontroversiell tillsats kan de mycket väl smyga dit en ny, som inte fått lika mycket dålig publicitet. Så oavsett vad de skryter med att ha tagit bort måste man fortsätta läsa innehållsöfrteckningen.

Svara

Louise Konsumentkoll 15 november 2009 kl 21:06

Pernilla: Instämmer helt. Coops fond innehåller aromer. De räknas inte till smakförstärkare, men är väl ändå en form av smakförstärkare tycker jag. Så visst, här kan man bli lurad.

Svara

Lena 13 november 2009 kl 12:49

Jag tycker det är så bakvänt att man idag ”behöver” märka naturliga och giftfria produkter med till exempel ”KRAV” ”utan tillsatser” etc. för att kunden ska ha möjlighet att hitta rena produkter. Borde det inte istället vara så att tillverkarna var ålagda att framhäva de tillsatser, besprutningsmedel, hormoner osv man kan spåra i produkten?

Vilseledande tycker jag det även är när man framhäver en del av en produkt som ekologisk (där man lätta luras att hela produkten är det) men övriga ingredienser eller hjälpämnen i tillverkning är klart tvivelaktiga.

För övrigt förstår jag inte livsmedelsverkets riktlinjer för tillsatser i mat. Hur kan t.ex. smakförstärkare (glutamat) vara ”av värde för konsumenten” (skadar denne) eller ”nödvändig för produktens hantering” (går ju att vinkla om vi nu vill köpa undermålig och smaklös mat med skadliga tillsatser istället för naturligt god mat)?

Till sist hoppas jag ändå, eftersom vill lever i denna bakvända värld, att Coop följer City Gross exempel och börjar använda märkningen ”Äkta vara”. :)

Svara

ann sjöstrand 13 november 2009 kl 13:13

Det är viktigt att informationen på förpackningen är korrekt och att kunden kan läsa den. Önskvärt med tydligare text

Svara

Gudrun Nilsson 13 november 2009 kl 14:44

Ung. som ngn annan sa. Ska inte stå kvar lång tid. OCH.. i såfall med precis angivning i det här fallet ” innehåller ej smakförstärkare, natriumglutamat (E 621)

Svara

Leif Jennesäter 13 november 2009 kl 14:45

det ska stå på förpackningen vad varan innehåller, inget annat

Svara

greta johansson 13 november 2009 kl 15:07

Jag vill gärna veta vad en vara innehåller annars behövs väl ingen innehållsförteckning

Svara

Birgit O 13 november 2009 kl 15:08

Jag får huvudvärk av N-glutamat. Jätteskönt att snabbt kunna se att det är ändrad. Har personligen haft svårt just med denna tilsats. Så här är ett bra exempel på frågan ni har.

Tack

Svara

Erja 13 november 2009 kl 15:41

Det är bra att det står t.ex. utan socker/gluten/laktos/konserveringsmedel etc på etiketten på varan. Annars får man stå och läsa i innehållsdeklarationen som ofta är skriven med oerhört små bokstäver.

Svara

Nita 13 november 2009 kl 16:20

Under förutsättning att innehållsförteckningen går att läsa, vilket den ofta inte gör p g a alltför liten text, behöver ingen ytterligare information finnas på förpackningen. Det är även viktigt med ett enhetligt system, för att undvika onödigt förvirring hos konsumenten.

Svara

Börje Lindblad 13 november 2009 kl 16:33

De flesta innehållsbeskrivningar har så liten stil att man måste använda förstoringsglas när man kommer hem. Då är det ju försent, man har redan köpt varan.

Svara

Bea N 13 november 2009 kl 17:00

Aldrig OK att ha Innehåller INTE. Dock håller jag med om att innehållsförteckningarna är skrivna med för liten text. Jag tål inte laktos samt är hyperallergisk mot Guarnkärnemjöl och måste läsa på allt jag ska köpa så det inte finns i. Hårt bröd ska i normalfallen inte innehålla vare sig socker eller fett och smakförstärkare är ju ex.vis kalvfonden men utan kemiska tillsatser/smakämnen. Då borde det stå Innehåller naturlig smak!

Svara

Maria 13 november 2009 kl 17:01

När man är vegetarian är det alltid bra om det står att det inte är några animaliska tillsatser.

Svara

Kristina 13 november 2009 kl 17:16

Det är okej ibland om en tillsats tagit bort, förutsatt att den INTE utökats med någon annan lika dålig tillsats ”i smyg”.

Svara

dennis stachowiak 13 november 2009 kl 17:26

”just tagits bort”! hur lång tid ska vi dras med information som är inaktuellt? bara ingredienserna tack. annars kan de skriva ”utan vägasfalt” t.ex.

Svara

Tanja 13 november 2009 kl 18:40

Jag tycker det är mycket bra om det tydligt framgår när någon tillsats som brukar finnas i en vara inte ingår, den variant som gällde buljongen.
Samtidigt tycker jag inte att det är fel eller störs av att det görs som med knäckebrödet heller. Även om det är normalt att knäckebröd inte innehåller socker eller fett ser jag det inte som ett problem när de skriver som de gör. Däremot blir det ju väldigt förvirrande om tillverkarna ska börja skriva många saker som inte ingår, det kan bli väl mycket att ta till sig då.

Svara

Hans Olofsson 13 november 2009 kl 18:49

Jag tycker information skall vara rak och enkel.Vilket betyder informera oss om vad produkten innehåller och jag är inte intreserad vad den inte innehåller
Hans

Svara

Anette 13 november 2009 kl 18:55

Det kan vara ok ibland, men tyvärr missbrukas det. På en viss nyponsoppa finns det en stor anmärkning ”utan socker”. När man läser genom innehållsförteckningen får man dock veta att det tillsats en hel del sötningsmedel. Tyvärr hade jag då redan köpt nyponsoppan.

Svara

Rosalind Eriksson 13 november 2009 kl 19:23

Jag kunde inte höra ljudet från filmen.

Svara

Per Eriksson 13 november 2009 kl 20:14

Jag tycker det kan vara motiverat med INTE när det är särskiljande mot konkurrerande alternativ. Till exempel en bil UTAN utsläpp, energi UTAN koldioxid, eller OBESPRUTADE grönsaker.

Svara

Lasse 13 november 2009 kl 22:31

Har sett margarin med nonsensinformationen ”innehåller inget onödigt kolesterol. Här blandar man bort korten. Problemet för många är hög halt av kolesterol i blodet som kan ökar risken för åderförklakning(åderförfettning), men kolesterol stiger inte pga hög halt kolesterol i maten, det stiger av animaliskt fett och kolhdrater plus av ärftliga orsaker. Det ena margarinet är inte bättre än det andra av det skälet.

Svara

Simon Valli 13 november 2009 kl 23:34

Jag tycker att bara det som finns i produkten skall stå med, möjligen kan etikett information om nygjorda produktförändringar stå som upplysning under viss tid men inte så det kan missförstås som innerhåll.

Svara

Lennart 14 november 2009 kl 0:20

Det är bra information att det inte finns (konstgjorda) tillsatser i livsmedlet. Däremot är det desinformation att skriva som på knäckepaketet, på samma sätt som det är desinformation att skriva ”inga tillsatser av fett” på sallad. När ett livsmedel normalt sett inte innehåller ett ämne oavsett om det är konstgjort eller naturligt förekommandeska det heller inte stå att ämnet saknas.

Svara

Leif Söderström 14 november 2009 kl 14:14

Deklarationen skall ange vad varan inehåller och på ett språk som en enkel konsument förstår, inga fackuttryck, det är det den minst förvirrande informationen som är bäst.

Svara

Kerstin Tode 14 november 2009 kl 14:33

Information tenderar att bli så omfattande att texten måste krympas intill oläslighet. Redovisa vad produkten innehåller på ett vägledande sätt.
Det räcker tycker
Kerstin

Svara

Sune Edman 14 november 2009 kl 15:33

Det är helt klart att endast det som produkten innehåller skall tas med. Det är vad jag förväntar mig.

Svara

Kurt Ahlkvist 14 november 2009 kl 18:13

Det är okej om det står att för-
packningen inte innehåller socker nötter osv.

Svara

Kerstin 15 november 2009 kl 0:42

Självklart skall innehållet deklareras. Allt annat är överflödigt. Frågan är ju egentligen absurd.

Svara

ELSA LINDBERG 15 november 2009 kl 18:42

Bra att få veta när någon tillsatts har tagits bort särskilt när denna tillsats forfarande kan finnas i andra varumärken.

Svara

Rigmor 15 november 2009 kl 19:21

Jag blir glad om det står att en vara inte innehåller Lactos = mjölksocker, eftersom jag inte kan smälta det i magen.Jag blir sjuk av Lactos! Jag hoppas att många fler varor blir märkta antingen Lactosfri, eller innehåller ej Lactos!!Jag är inte ensam med detta obehag. De flesta vuxna i världen kan inte tillgodogöra sej Lactos

Svara

Peter 16 november 2009 kl 9:55

I ett livsmedel det ska endast framgå vad som finns i det.
Konsument som har allergier, glutenintolerans, m.m.vet om sin situation och ska kunna läsa på svenska på livsmedlets innehållsdeklaration där alla detaljer ska framgå oavsett i vilken form det har tillförts.
Allt annat blir vilseledande.

Svara

Björn Grimfeldt 16 november 2009 kl 11:43

Normalt ska endast det som finns i varan anges men om producenten valt att ta bort något ska det också anges varför man gjort detta, åtminstone en kortare tid efter borttagandet. Kan ju vara så att man köpt varan bl a för att den innehållit det som nu tagits bort. Ett alternativ är att ange tillvalsnamn på varan ”Bong buljong ny version, nr 2″

Svara

Helena 16 november 2009 kl 15:26

För min del, som inte tål mjölkprodukter, är det bara bra om det står att produkten inte innehåller det, känns säkert på så sätt. Likaså är det bra om det står att varor inte innehåller nötter.

Svara

Ingmarie 16 november 2009 kl 18:30

Jag röstar för att det skall vara en innehållsförteckning, vad varan innehåller.
Har dock andvändning för varor där det anges att de är glutenfria och det redovisas på framsidan med en speciell symbol.

Svara

Louise Konsumentkoll 17 november 2009 kl 6:34

Ingmarie och Helena: Som sagt, vårt Dilemma gäller helt vanliga livsmedel och livsmedelsingredienser, inte livsmedel för särskilda näringsändamål d v s sådana som vänder sig till allgergiker med flera. Där ska det givetvis stå om de är glutenfria, laktosfria etc. Det är viktig upplysning!

Svara

Pale 18 november 2009 kl 11:16

Viktigast av allt är att man skriver ut namnen på de tillsattser som finns i varan. Det är stört omöjligt att ha alla dessa E koder i huvudet.

Svara

Göran 18 november 2009 kl 22:47

Röstade inte för ”mitt” val finns inte med.
Det är OK men har inte i innehållsförteckningen att göra.
Ska vara som markandsföring i ”reklamform”.

Svara

Michel 19 november 2009 kl 12:58

Helt ok att tala om vad den inte innehåller. Kan fungera som väckarklocka. Sedan är det upp till varje konsument att kolla de alternativ man har, vad de innehåller.

Svara

Cissie 19 november 2009 kl 22:33

Upplysningen finns på framsidan och ingår väl inte i innehållsförteckningen så jag tycker man kan kan godkänna detta som förtydligande som gagnar mig som konsument.

Svara

Inger Molin 22 november 2009 kl 18:44

Jag tycker det är ok då man snabbt kan se att den inte innehåller vissa saker och utifrån detta kan man sedan grotta in sig i innehållsförpackningen om man vil.

Svara

Joakim Färdig 03 december 2009 kl 10:57

Du får ursäkta Louise men jag tycker nog att frågeställningen är lite felställd för att:

En livsmedelsfara uppkommer inte när ingredienser plockas bort ur en befintlig produkt. Varför information om vad som tagits bort eller inte finns i produkten är onödig information (ur livsmedelssäkerhetssynpunkt är bäst att tillägga) som dessutom inte får plats på etiketten av rent praktiska anledningar.

Däremot KAN livsmedelsfaror tillkomma om det tillsätts nya ingredienser i en redan befintlig produkt och DÅ kan det vara viktigt att under en tid upplysa och uppmärksamma kunden om just detta.

Svara

Louise Konsumentkoll 04 december 2009 kl 8:37

Joakim: Håller med dig angående livsmedelsfaror. Men dilemmat handlar inte om livsmedelssäkerhet, utan huruvida det är vilseledande att märka en produkt med vad varan inte innehåller, om de felsta andra liknande produkter inte heller innehåller ingrediensen eller tillsatsen.

Svara

Avbryt svar

Svara till Anette:

Kommentarer måste godkännas innan de blir synliga

Förra Inlägget:

Nästa Inlägg: