”Dilemmat” – Rösta om märkning av vegetabilisk olja

av Louise Konsumentkoll den 18 augusti 2009

Många konsumentfrågor är kniviga och svåra att ta ställning till. Därför lanserar vi idag ”Dilemmat”.  Nu är du som medlem och konsument välkommen att vägleda oss i vårt arbete. Första ”Dilemmat” handlar om vegetabiliskt fett. Är det viktigt att veta vilken vegetabilisk olja ett livsmedel innehåller? Titta på filmen och rösta nedan.

Är det viktigt att veta vilken vegetabilisk olja ett livsmedel innehåller?

Visa resultat

Laddar ... Laddar ...
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

{ 127 Kommentarer… Läs nedan eller Skriv en }

Kerstin A 18 augusti 2009 kl 16:21

Det är viktigt att få veta vilken sort som gäller.Särskilt för allergiker.

Svara

Eivor Holm 18 augusti 2009 kl 16:28

Självklart skall alla ingredienser redeovisas i våra varor.

Svara

RayofSunshine73 18 augusti 2009 kl 16:31

Jag tycker att det är viktigt att veta vilka oljor jag stoppar i mig OCH vilket löpe som används i ost, om det är animaliskt el. vegetabiliskt.

Svara

Helen 18 augusti 2009 kl 16:41

Självklart ska det anges. Men det förvånar mig inte att danskarna tycker det är jobbigt.

Vår familj LCHFar och vill inte ha vissa typer av olja.

Svara

Anneli Wikberg 18 augusti 2009 kl 17:05

Skriv på upprop mot transfetter:
http://www.nynashamn.se/Sag-nej-till-transfetter.html

Svara

madeleine ivarsdotter 18 augusti 2009 kl 17:10

Jag tycker alltid det är viktigt att veta vad som finns i våra livsmedel, det är ju medel till att leva, eller hur!

Svara

Birgit O 18 augusti 2009 kl 17:39

Ja jag vill absolut veta, annars unviker jag att köpa den varen.

Svara

Thomas 18 augusti 2009 kl 18:09

Jag tycker absolut att det är viktigt att ange vilken typ av olja som används. Av såväl hälsoskäl som miljöskäl. Hemskt att man väljer denna lösning för att spara småpengar, när man i övrigt vill profilera sig som en föregångare för ekologisk mat. Jag hoppas att konsumentföreingen kan få Coop på bättre tankar!

Svara

Louise Konsumentkoll 18 augusti 2009 kl 22:26

Vi kan säkert få dem på bättre tankar! Inte minst med så många bra och kloka kommentarer.

Svara

Maria 18 augusti 2009 kl 18:12

Jag har noterat att det har blivit en förändring, men trodde det var ett misstag. Nu ska jag sluta handla sådana varor på Coop! Jag vill veta så mycket som möjligt om allt – av hälsoskäl. Att redovisa fetter är en självklarhet tycker jag. Samtidigt jobbar jag själv för mer hemlagat med bra råvaror – det enda vettiga. Och jag skulle ännu hellre se mycket mer av riktigt smör än vegetabiliskt fett eftersom det är i princip det enda som tål uppvärmning (inte olivolja) utan att börja härskna i kroppen. Dessutom förstärker fett de naturliga smakerna så man slipper smakförstärkare och annat skräp.

Svara

Helena I 18 augusti 2009 kl 18:34

Självklart vill jag ha informationen! Jobba på med det här !!

Svara

Lennart Karlsson 18 augusti 2009 kl 19:10

Då det finns både hälsoskäl och miljöskäl för att ange typen av olja finns det inget skäl att inte göra det.

Svara

Elisabet Wahlgren 18 augusti 2009 kl 20:00

Danskarna gör tydligen knappast allting rätt – men i ett fall är de faktiskt ett föredöme: Danmark är hittills det enda landet i EU som har förbjudit försäljning av livsmedel som innehåller mer än 2% industritransfett (av totalt fettinnehåll – vilken sort det nu än är..).

Svara

Börje Lindblad 18 augusti 2009 kl 20:01

Kontrollerar innehållet när jag kan men ibland är det tyvärr omöjligt. Dåligt!

Svara

Johnny 18 augusti 2009 kl 20:27

Ja det ska absolut skrivas ut på förpackningen, även om det är transfetter och allt annat innehåll!

Svara

Lilly 18 augusti 2009 kl 20:38

Jag har upptäckt att specificeringen försvunnit, men visste inte varför. Självklart vill jag veta vilken olja som använts av bl.a. just de skäl som nämns. Instämmer också i att ev. ingående transfetter är högintressant, men kan Danmarks ointresse bero på att där finns lagstiftning som begränsar mängden transfetter i livsmedel och att man därför har andra förutsättningar och annat fokus för detaljrikedomen i sin märkning?
Håller med om att filmen är ”styrd”, men frågan är trots allt viktig att driva ändå! Konsumentmakt ska inte underskattas!

Svara

richard dehnisch 18 augusti 2009 kl 20:55

Bra jobbat Louise!
Det är i dessa dagar obegripligt hur COOP handlar i denna fråga, alla måste få reda på vad maten innehåller och på en läsbar text för alla plus trettiofem åringar. Jag köper endast rena ekologiska oljor.
Det måst upplysas om att mjölkfett innehåller 6% TRANSFETT!

Svara

P-U 18 augusti 2009 kl 22:19

Ett övertydligt exempel på dålig upplysning är Arlas ”Smör- och rapsolja« som bara innehåller 8 procent smörolja trots att den ingrediensen står först. Nu kallar Arla detta för produktnamn för att slippa falla under kravet på en mer korrekt redovisning. Varför tar ni inte upp det?

Svara

Louise Konsumentkoll 18 augusti 2009 kl 22:36

Hej,
Vi har visst tagit upp fråga om Arlas Smör-och rapsolja. Läs vår rapport ”Tvivelaktig marknadsföring” som vi gjorde för ett år sedan. Sök i http://www.konsumentforeningenstockholm.se

Tyvärr finns det inget lagrum att stödja sig på för att förbjuda Arla att skriva ”Smör och rapsolja” i stället för , som vi tycker ,”Raps- och smörolja”. D v s den ingrediens som det är mest av ska komma först i titeln. I och med ”Quidmärkningen”, att Arla anger i procent hur mycket av Smör- resp rapsolja som produkten innehåller ( 8 % smörolja, betydligt mer raps) så menar EU-lastiftningen att vi konsumenter har möjighet att göra ett medvetet val. Må så vara, men ur etiskt synvinkel tycker vi det är betydligt bättre som det var förr, dvs den ingrediens som det var mest av angavs först i namnet på produkten. Det vet Arla, det vet Livsmedelsverket, och mer kan vi inte göra just nu. Tyvärr.

Svara

Kalle Anka 18 augusti 2009 kl 22:45

Om problemet är danskarna, så får vi väl skippa danskarna. Inga danskar i våra butiker!

Svara

Carina Johansson 18 augusti 2009 kl 23:29

Jag tycker det är en självklart att få veta vad man stoppar i sig.Har en som är allergisk i familjen då är det mycket viktigt att veta vad för slags fett vi köper.I dag som allt är varudeklarerat så hoppas jag att konsumentföreingen kan få Coop att tänka om och visa Danmark att vi är bättre att ta hand om våra kunder och deras hälsa.Och få Coop att sluta med transfetter och palmolja.Tacka vet jag äkta smör,rapsolja och olivolja. Tack konsumentföreingen för att ni gör ett så fantastiskt bra jobb. Carina

Svara

Ulf G Johansson 19 augusti 2009 kl 7:01

Eftersom vi inte kan lita på dem som producerar vår föda är det naturligtvis viktigt att vi vet vad vi stoppar i oss! All information är viktig vare sig det gäller olja/fett eller något annat! Ska världen överleva måste vi äta rätt och riktigt producerat! Stå på er, kräv!

Svara

Mia 19 augusti 2009 kl 10:16

Jättebra att frågan tas upp

Självklart bör ni engagera er i frågan.
Jag vill personligen veta vad som ingår i produkten om det är transfetter eller palmolja etc. Jag vill veta både av hälsoskäl och andra skäl.
Jag försöker till exempel av princip undvika palmpolja som jag inte anser bör användas på grunda av miljö- och etiska skäl.

Nedean ett klipp från Naturskyddsföreningen som bara är ett litet exempel.

Den globala efterfrågan på palmolja fortsätter att öka och därmed också behovet av att anlägga nya oljepalmsplantager. Samtidigt som plantagen ökar i omfattning ökar också de negativa effekterna på miljö och människor.

Fortsättningen finns på

http://www.naturskyddsforeningen.se/natur-och-miljo/skog/tropisk-skog/palmoljeplantager/

Stå på er. Det ska bli intressant att se vad som händer.

Svara

inga palmer 19 augusti 2009 kl 10:20

Jätteviktigt med innehållsdeklarationer. Så noggranna som möjligt.
COOP ska definitivt trycka på för att påverka danskarna till större medvetenhet. Dagens livsmedel är ofta så industrialiserade och därför är det ännu viktigare att veta vad som ingår i maten.

Svara

Kari Receptomaten 19 augusti 2009 kl 10:42

Varför ställa en så självklar fråga? Marknadsföring…!

Som att fråga ett barn, ”vill du ha godis?”

Svara

Louise Konsumentkoll 20 augusti 2009 kl 7:56

Svar till Kari Receptomaten!
Vi på Konsumentföreningen kan tycka att en fråga är viktig att driva, men tycker våra medlemmar det också? Ska vi lägga krut på att få Coop att ange vilket slags vegetabilisk olja det är eller inte? Spelar det någon roll för medlemmarna? Vi tror inte att det är ”självklart” för medlemmarna.

Vi prövar modellen med ”Dilemmat” och är jätteglada för alla kommentarer. Ofta lär vi oss mer av kommentarerna än själva resultatet av enkäten, som ju är ett lite trubbigt intstrument. Vi återkommer när vi har gjort vår analys. Dels drar vi slutsatser för vårt framtida agerande när det gäller frågan om veg olja, dels ska vi förstås också se till att förfina ”Dilemmat”. Det får aldrig uppfattas som partiskt/vägledande.

Svara

Teresia Larsson 19 augusti 2009 kl 10:55

Hej!
Bra att ni driver den här frågan,som är viktig ur både hälso- och miljösynpunkt. Jag tänker på dem som har ellergier och dessutom är ju vissa veg oljor nyttigare än andra.
Kämpa på! Kan ICA,så kan väl ni!

Svara

Per 19 augusti 2009 kl 11:49

Framför allt vilka oljor som anses nyttiga resp farliga för hälsan fram för allt hjärt- och kärlsjukdomar.

Svara

Birgitta Jonsson 19 augusti 2009 kl 13:37

Det är ju när man väljer vara i affären man vill veta det. Ska jag välja mellan en vara med information och en utan så väljer jag den jag vet vad den innehåller.

Svara

Anita Hökby 19 augusti 2009 kl 15:02

När vi nu som konsumenter har lärt oss att det kan vara så stora skillnader på olika slags oljor, så är det självklart viktigt att kooperationen skall ge oss den informationen ! Lämpligheten vid matlagning tex.,liksom om odling och transporter är viktig kunskap för miljö och hälsa.

Svara

Birgit O 19 augusti 2009 kl 16:04

Ja det känns jättviktigt att veta vilken fett som är använd.

Svara

Birgitta Hurtig 19 augusti 2009 kl 16:07

Det är jätteviktigt att veta vad för slags fett en produkt innehåller, inte minst av hälsoskäl.

Svara

Leif Jennesäter 19 augusti 2009 kl 19:23

Det räcker att jag vet vilken typ av olja det är i matem.

Svara

Gutaf Andersson 19 augusti 2009 kl 20:42

Det är väl bra att veta vilket fett som finns i maten, men orkar man kolla när man tokhandlar på freda´n. Det är ju inte bara vilken sorts fett man ska ha koll på, det är ju några hundra andra saker, typ E femtielva och kanske priset. Jag behöver nog en ”personlig handlarkonsult” !!
Köp rapsolja!
Mvh Gustaf Andersson

Svara

Margaretha Nilsson 19 augusti 2009 kl 21:45

Innehållsförteckningen bör vara så informativ OCH läslig som möjligt. Mats-Erik Nilssons böcker och artiklar har för mig blivit en väckarklocka, som fått mig att förstå varför jag inte tycker om vissa livsmedel, däribland margarin och vissa oljor. När innehållet inte framgår tydligt på förpackningen väljer jag numera ofta att antingen välja en annan vara eller helt avstå. Driv frågan!

Svara

Kari Receptomaten 20 augusti 2009 kl 9:51

”Dilemmat” fungerar kan vi konstatera.

Det viktiga är att vi konsumenter visar intresse och ännu viktigare är att Coop/KFS visar framfötterna.

Målet med kampanjen är att visa att man finns och kanske det blir ännu bättre med alla reaktioner som skapar debatt.

Grattis, även om jag med många andra tycker den var ”vägledande”!

Analysera och fortsätt på den här vägen!

Svara

Inger Lagersson 20 augusti 2009 kl 12:03

Det är viktigt med en tydlig innehållsdeklaration. Ur miljö- och hälsosynpunkt. Jag vill veta vilken typ av olja, självklart, men jag vill också veta näringsinnehåll och GI-värde. Vi måste värna om innehållsförteckningen och slåss för den gentemot övriga EU.

Svara

LouiseWC 20 augusti 2009 kl 16:28

Man skall egentligen inte
kalla palmlolja för vegetabilisk
olja, den är ju mättad olja.
Palmer och kokos är mättade
fetter, varför talas det aldrig om det.
F.ö. trevligt med ”ett dilemma”
som man kan göra något åt.

Svara

Agneta 20 augusti 2009 kl 21:17

Självklart ska vi konsumenter inte köpa grisen i säcken, oavsett det rör hälsan, miljön eller ren nyfikenhet så har vi konsumenter rätt att veta vad vi betalar för! En innehållsförteckning ska vara detaljerad anser jag! Keep up the good work!

Svara

Tony H 21 augusti 2009 kl 6:46

Naturligtvis ska oljetyp redovisas, har reagerat på avsaknaden av denna deklaration. Av vilken anledning ska Danmarks förrening ha vetorätt i denna fråga.

Svara

Estelle Gyrulf 21 augusti 2009 kl 13:35

Oljetyp skall självklart redovisas liksom framställningsprocessen. Det senare är väl så viktigt för den, som söker ”det bästa för hälsan”.
Livsmedlens avancerade framställningsmetoder är ett hot mot vår hälsa.
Människokroppen reagerar om än långsamt på detta!

Svara

greta johansson 22 augusti 2009 kl 14:55

Självklart att man måste få veta vad det är för olja produkterna innehåller Jag vill absolut inte använda palmolja Jag använder alltid rapsolja

Svara

Birgitta Franzén 23 augusti 2009 kl 12:02

Självklart vill jag veta vad det är för sorts olja jag använder för mig och min familj både av hälso- och miljöskäl.
Tack Coop för att ni tar upp det här dilemmat!

Svara

Lars 23 augusti 2009 kl 20:50

Bra, keep up the good work, Louise!

Svara

Carolina 24 augusti 2009 kl 10:09

Jag känner ett antal allergiker som är mycket allergiska mot vissa typer av vegetabiliska oljor ( t ex solrosolja) medan de kan de tål andra oljor (t ex rapsolja). För dem är det mycket viktigt att veta vilken typ av olja det är.

Svara

Anne Källman 24 augusti 2009 kl 22:30

Det är absolut viktigt att ange vilket sorts´fett som används. Palmolja vill jag t ex kunna undvika.
Danskarna är på detta område inga förebilder – fram för klar och tydlig innehållsmärkning!

Svara

Fanny Carrillo de Camacho 27 augusti 2009 kl 9:00

Själv klart att vi måste veta vad innehåler, och vilket sorts fett använder ni för att äta

Svara

Louise Konsumentkoll 27 augusti 2009 kl 14:43

Hej Bertil,
Ja, det verkar faktiskt som en mycket stark majoritet av de som har svarat och kommenterat vill veta vilken sorts olja det ett livsmedel innehåller. Å andra sidan måste man ju alltid väga in att de som är intresserade svarar och att övriga inte bryr sig om att rösta.
Anledningen att vi frågar är faktiskt at vi inte riktigt visste om denna fråga engerar eller inte. Nu har vi fått en fingervisning och framförallt ett bra underlag som Coop förhoppningsvis kan använda i diskussionerna framöver kring vilken information som ska finnas på Coops förpackningar.

Svara

Bertil 27 augusti 2009 kl 9:11

Ganska självklart att fettslaget
skall deklareras och borde inte
ha övergivits tidigare. Borde inte heller vara något ”dilemma” för en
kooperativ inköpare och frågan är om Ni behövera fråga medlemmarna om en självklarhet. Som frågan är ställd skulle det förvåna mig om inte 100 % svarade ja.

Svara

Elisabeth Cuba 27 augusti 2009 kl 9:26

Självklart skall det stå på innehållsförteckningen vilken olja vi stoppar i oss

Svara

Ove Wallin, Södertälje 27 augusti 2009 kl 10:10

Självklart vill jag veta vad jag stoppar i mig.

Svara

Tuulikki 27 augusti 2009 kl 10:16

Det är absolut viktig att veta vilken olja man använder, pga. allergi tex. mot kokosolja.

Svara

AnnChristine Lindholm 27 augusti 2009 kl 10:52

Självklart ska vi som konsumenter veta vad vår mat innehåller och detta gäller förutom råvaran alla tillsatser. Jag vill också veta ursprungsland och tillagningsland, om det är ekologiskt odlat och hur det i så fall kontrolleras. Vi måste få mer insyn i hela processen!

Svara

Helena 27 augusti 2009 kl 11:14

Jag vill som konsument själv välja vilka oljor jag får i min mat ! Det känns otroligt att Coop tagit bort detta när man jobbar så hårt på EKO- och miljöprofilen.

Svara

Avbryt svar

Svara till Mia:

Kommentarer måste godkännas innan de blir synliga

Förra Inlägget:

Nästa Inlägg: