0

Ingen kreditprövning vid köp med mobiltelefon

av Louise Konsumentkoll den 24 mars 2010

Apropå dagens artikel i DN angående att unga lätt hamnar i skuldfällan med mobiltelefonabonnemang. Det handlar inte bara om jakt på nya telefoner och svårigheter med att betala själva abonnemanget och samtalen. Det sker heller ingen som helst kreditprövning för övriga betalningar man gör med mobilen.

Det diskuterade vi senast på ett möte med Konsumentverkets insynsråd. Jag är ledamot där.

Vi pratade om hur mobiltelefoner i dag mer och mer används som kreditkort, utan att någon gör någon kreditprövning.

Man kan köpa SL-biljetter, biobiljetter, SJ-biljetter, ladda ner och betala för musik på nätet med mobilen och så vidare. Telefonräkningen växer och växer och blir svår att betala om man inte ser upp. Man handlar på krita men helt utan kreditprövning. Det är inte bra. Det är lätt att hamna i skuldfällan.

Vad näst? Köpa mat på Konsum med mobiltelefonen?

Lämna en kommentar

Tidigare inlägg:

Nästa inlägg: