16

Minskat förtroende för livsmedelsbranschen

av Louise Konsumentkoll den 17 april 2013

20130301_134519Förra året var livsmedelsbranschen i Sverige är årets stora förtroendevinnare, enligt PR-byrån Edelmans Trust Barometer januari 2012. Livsmedelsbranschen var den enda bransch för vilken förtroendet hade ökat hos svenska folket. Jämfört med 2011 hade förtroendet  med tolv procentenheter – från 50 till 62 procent. I Livsmedelsföretagens egna undersökning från 2012 hade  83 procent av de tillfrågade förtroende för maten.

Så lät det då. Men lika muntert är det inte 2013 enligt Livsmedelsföretagens undersökning som presenteras i dag. Även om frågorna inte går att jämföra-  de är ställda på olika sätt – svarar nu drygt 1/3 av personer mellan 40 – 49 år att de har ganska lite eller mycket lite förtroende för den svenska livsmedelsindustrin. Övriga åldergrupper har några procentenheters starkare förtroende. Det ser ganska visset ut helt enkelt.

Inte så konstigt kanske med tanke på mat som ger sig ut för annat än vad det är, nötkött med hästinblandning och oxfilé som är gris.

Undrar hur stort förtroende andra branscher har bland svenska folket. Bilbranschen? Försäkringar? Banker? Klädföretag? Inte vet jag. En tredjedel som har lågt förtroende är kanske ungefär där det brukar ligga.

Men mat ska vi ha i oss varje dag. Den påverkar det viktigaste vi har. Hälsan. Därför är det extra viktigt att vi har förtroende för livsmedelsbranschen som gör vår mat. Inte sant?

Ska bli intressant att se om branschen lyckas vända trenden nästa år då nya studier presenteras. Men då får det inte vara några fler skandaler.

Nu ska jag besöka Livsmedelsföretagens årsmöte och höra hur diskussionerna går. Det ska bli spännande!

Läs Ekots rapportering

 

{ 16 kommentarer… läs dem nedan ellerlägg till en }

Pernilla april 18, 2013 kl. 21:19

Jag tycker det är viktigare att livsmedelsföretagen agerar på ett sätt som inger förtroende, än att vi säger oss ha förtroende för dem. En viss förståelse måste jag säga att jag har för de som fuskar – fastän de gör fel. Mataffärerna har i decennier tutat i folk att maten skall vara billig, nej ännu billigare än billig. Och som en skick får har vi kollektivt gått på detta. Resultatet såhär långt är att kedjornas billigare EVM-produkter slår ut kvalitetsprodukterna, och de leverantörer som trots allt finns kvar gör allt för att producera maten billigare. Inte så konstigt då att de råkar (?) göra affärer med skumraskföretag som mal ned lite vad som helst i ”nötfärsen”. (Eller att svenska mjölk- och köttbönder lägger ned sin verksamhet eftersom den inte är lönsam.)

Det är alltså inte bara livsmedelsföretagen som måste ta sig i kragen och börja uppträda schysst. Även matbutikskedjorna måste ta ansvar och inte bara kräva ”billigt! Annars går vi till någon annan och köper deras billiga produkter”.

Svara

Allmogesson april 18, 2013 kl. 21:55

Konsumenten måste vara dålig att ta till sig fakta och hålla sig informerad. Det är igen skillnad på vare sig livsmedelsföretag, handel eller politiskt inriktade beslut. Det är samma fusk tidigare år som 2013 för att få maten billigare.
Snålheten bedrar visheten, heter det. Så även i landets Sveriges matmarknad.

Svara

Gurra april 23, 2013 kl. 18:03

Hej Louise !
Long time no see !
Idag drog LRF igång sin nya satsning” Våga fråga, få en bonde på köpet”. I satsningen ingår även en app, där man kan scanna varans streckkod och få svar om produkten är till minst 75% svensk . Vad jag undrar är varför man inte kan scanna coops egna varumärken ? Jag har hört att coop inte ville lämna ut uppgifterna, men så tokigt kan det väl inte vara..
Mvh Gustaf Andersson

Svara

Louise Konsumentkoll april 23, 2013 kl. 20:28

Hej Gustaf,
Nej, så konstigt kan det förstås inte vara. Ska kolla varför det inte går att läsa in Coops streckkoder som jag antar att det handlar om- eller? Återkommer!

Svara

Gurra april 23, 2013 kl. 20:35

Det är det det handlar om . Jag scannade några produkter i kyl och sval i kväll och blev mäkta förvånad över fler saker. Lätt O Lagom : tumme ner, Rydbergs Gourmet Potatissallad av ” Finaste Svensk Potatis” m.m. Man är grundlurad ! Hugs :-)

Svara

Louise Konsumentkoll april 24, 2013 kl. 5:59

Gustaf: Kan du utveckla…Var det inte svensk potatis i Rydbergs sallad så är det vilseledande marknadsföring. Och Lätt och Lagom- vad är felet ur din synvinkel?

Svara

Gurra april 23, 2013 kl. 21:16

Coops Egna varumärken gäller det ! De där man köper in där de är billigast och inte bryr sig om djurvälfärd , arbetsförhållanden eller miljöutsläpp.

Mvh Gustaf.

Svara

Louise Konsumentkoll april 24, 2013 kl. 6:01

Gustaf: Coops EMV. Vilka syftar du på? Eller menar du alla produkter som inte är gjorda av svenska råvaror? Ge exempel tack!

Svara

Gurra april 24, 2013 kl. 10:29

Jag tycker att det är rimligt att få veta om råvaran är svensk!
Det är min uppfattning ! Mvh

Svara

Louise Konsumentkoll april 24, 2013 kl. 11:54

Gurra: coops policy är att alla EMV ska vara ursprungsmärkta eller så ska det stå i vilken fabrik varan är producerad. Har just vridit och vänt på 20-30 egna varumärken och tycker märkningen är tydlig.Som konsument kan man välja eller välja bort allt efter preferens. Ge mig gärna exempel på där det inte fungerar.

Gurra april 24, 2013 kl. 17:38

Har du testat appen på Coops EMW ?
Mvh Gurra

Svara

Louise Konsumentkoll april 24, 2013 kl. 18:01

Gurra: Nej, har inte hunnit, men har laddat ner appen. Begriper bara inte varför jag ska scanna streckkoden om det redan står ”urpsung Sverige” eller något gesellschaft i Tyskland på förpackningen. Då har jag ju redan informationen. Har DU scannat Coops EVM?

Svara

Gurra april 24, 2013 kl. 18:48

Hej Louise!
Nej jag har inte själv provat att scanna Coops EMW ( som borde heta EVM som du skriver), jag hörde bara från (o) säker källa att det bara kommer upp ett ? när man gör det, och att det beror på motstånd från ägaren till varumärket. Bli inte arg nu, det är väl en ganska bra grej av oss svenska bönder att försöka marknadsföra våra produkter som blir lite dyrare pga regelverket i Sverige. Jag vet oxå att det är att sticka ut hakan rejält, vi svenska bönder är ju långt i från ofelbara, det kan bli ett sjujävla bakslag om det begås fel. Mvh Gustaf..

Svara

Louise Konsumentkoll april 24, 2013 kl. 19:22

Gurra: Inte ett dugg arg, men varför gå över ån efter vatten med appen om det redan står klart och tydligt på förpackningen. Ursrungsmärking är en fråga vi har drivit hårt i över femton år och vi är glada att Coop numera ska ange ursprung på samtliga egna varumärken. Blev också glad i dag när jag såg att varje skinkförpackning som jag vände på var av ursprungs Sverige, säkert finns av andra ursprung också, men det är stor skillnad mot för några år sedan.
Du vet att jag håller hårt på att vi ska ha ett livskraftigt lantbruk i Sverige av många olika orsaker, inte minst arbetstillfällen på landsbygden.

Svara

Gurra april 24, 2013 kl. 20:00

Äh, det är väl inte många som orkar vrida och vända på varorna och leta efter småstilt ursprung, och inte kommer väl så många orka scanna två gånger i butiken heller , men en kul grej tycker jag.Ännu roligare blir det om man går in på http://www.bondepakopet.se och kollar på webb tv. Där dyker det upp välkända miljöer må du tro.:-)

Svara

Louise Konsumentkoll april 26, 2013 kl. 15:06

Hej igen Gustaf
De jag frågat på Coop kände inte till appen. Nu har jag själv däremot kollat lite närmare. Och nej, jag begriper mig inte på den. Läs varför här.
https://louisekonsumentkoll.se/bonde-pa-kopetappen-en-marklig-historia/
Begriper du?

Svara

Lämna en kommentar

Tidigare inlägg:

Nästa inlägg: