Rättvist i kassakön på H&M

av Louise Konsumentkoll den 07 januari 2010

Vid två olika tillfällen i två olika H&M-butiker har jag mötts av samma bemötande vid kassan. Jag har varit nummer två i kön när en ny kassa öppnats. Hur frustrerande är det inte när någon som inte köat springer fram och får betjäningen först? Men så är det inte på H&M. Här får ”näst på tur” gå fram. Båda gångerna har jag blivit positivt överraskad över personalens rättvisetänk och glatt klivit fram till den nyöppnade kassan.

Om det ändå vore samma sak i matbutikerna där köerna oftast är mycket längre och jakten på den nyöppnande kassan är vild. Folk som knappast har köat slänger sig fram, själv står man kvar och surar.

Jag ringer upp H&M på Drottninggatan 56 för att fråga om det bara var slumpen som resulterat i min lycka. Veikko på H&M sa inte uttryckligen att de har en policy för kösituationen men berättar att de har ett stort intresse i kundupplevelsen vid betalning eftersom det ofta är det enda möte som sker mellan kund och personal. Han berättar också att de i butikerna i USA använder en och samma kö till samtliga kassor. Själv tycker jag det låter toppen. Jag grubblar alltid över om jag valt rätt kö. Vi skickar vidare tankarna till Coop för att se om det är något de funderat över för att kunna förbättra kundbemötandet vid kassan.

Dagens gästbloggare är Adam Svensson, Konsumentföreningen Stockholm.

Jag har placerat bloggen i Södermalm på bloggkartan.se
Följ min blogg med bloglovin

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

{ 2 Kommentarer… Läs nedan eller Skriv en }

Adam 11 januari 2010 kl 13:59

Å andra sidan blir jag inte så glad när jag kort efter mitt positiva inlägg om H&M läser om hur de skär sönder och slänger kläder som inte säljs istället för att gå till bättre ändamål. Om man nu vill skydda varumärket kan lappar och loggor tas bort och sedan skicka plaggen till bättre behövande. http://www.dagenshandel.se/dh/DagensH.nsf/0/A2EB580DD974E92DC12576A50037BA02

Svara

Hanna 13 januari 2010 kl 21:53

Jag har upplevt samma H&M-kassakö-upplevelse flera gånger! Och visst blir man glad som kund! Lite svårt att bara ha en kö på Coop dock, men konceptet och inställningen är bra.

Nu ska jag läsa det där om slängda kläder…hmm

Svara

Lämna en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan de blir synliga

Förra Inlägget:

Nästa Inlägg: