I dag känner jag mig riktigt stolt över att vara ledamot av Konsumentverkets insynsråd.
Verkets nya lokaler i Karlstad invigdes i dag. Duktiga medarbetare inklusive GDn Gunnar Larsson gav en snabb och kvick resumé över Konsumentverkets verksamhet sedan begynnelsen 1973 och berättade vad som är på gång just nu.
Konsumentverket satsar massor av energi på att barn och unga ska bli kunniga konsumenter. Det behövs i en alltmer snårig värld med mängder av valmöjligheter, tjänster och prylar. I år har Konsumentverket bland annat mött ungdomar på festivalerna Peace & Love i Borlänge och 08 Stockholm. Budskapet är kort och gott: ”Bli inte blåst”.
- Be om öppet köp
- Undersök om man kan pruta
- Spara alltid kvittot
- Klaga först hos säljaren
I ”biktstolen” har ungdomar fått berätta om deras sämsta och bästa köp. Skoj!
”Koll på cashen” riktar sig till bland andra till arbetslösa unga vuxna med skral ekonomi så att de inte hamnar i eviga lånekaruseller, binder upp sig för långa dyra avtal eller annat som är förödande för ekonomin på lång sikt.
Till detaljhandelsföretag riktar de enkel och lättfattliga råd hur man underlättar för funktionshindrade att handla i butikerna. Bra för folk som har svårt på ett eller annat sätt, lönsamt för företagen.
Och så vidare.
En inspirerande dag kort sagt, och efter 1 ½ timmas försening i morse på grund av hala tågspår i Degerfors lyser nu kvällssolen grannt över Vänern.
Inga relaterade inlägg
{ 1 Kommentar… Läs nedan eller Skriv en }
Bra det är skönt att du unnar dig att njuta!!!