Tycker hjärtligt illa om Apple och Phone House
Två dagar innan en fem veckors lång semesterresa kombinerad med jobb, tappar jag min Iphone i toaletten. Det är inte första gången, men förhoppningsvis den sista. Hoppades att den hade klarat den halva sekunden i vattnet, men mobilen sprakade till och tvärdog. Kortslutning. Goda råd var dyra. Tack och lov för min privata telefonförsäkring tänkte jag. Dyr, men nu kommer den väl till pass.
Men si så enkelt var det inte. Hade mobilen varit en Samsung eller annat märke hade jag fått en ny telefon på direkten av Phone House, där vi har avtal. Men nu var det en Apple. Då ska telefonen in på besiktning i 14 dagar för att kolla att den verkligen är stendöd och inte går att reparera. Dessutom kräver de att simkortet följer med till reparatören.
14 dagar! Jag ska ju resa bort i fem veckor! Jag vädjade på mina bara knän i butiken om en ny telefon, eftersom jag var bombsäker att den inte skulle gå att laga. Icke. Jag ringde till Phone House och klagade min nöd, högljutt, och frågade om de inte kunde göra ett undantag eftersom jag skulle ut på resa och verkligen behövde en telefon med alla lagrade uppgifter. Nix. Jag föreslog att jag kunde köpa en ny telefon, och om det mot alla förmodan gick att reparera min gamla fick jag stå mitt kast, om inte kunde de ju få min utbytestelefon tillbaka. Nix, det gick inte det heller. Mitt simkort då’? Nix det gick inte, det ska följa med telefonen. Om hur lång tid kan jag få en ny telefon och simkortet? Om ungefär fjorton dagar. Men då är ju jag på andra sidan jordklotet svarade jag. Nix. Det går inte att göra något, vi har våra rutiner svarar Phone House. Vems rutiner är detta frågade jag. Apples fick jag till svar. Kunde jag få telefonnumret till Apple och tala med dem och be dem göra ett undantag? Nix det gick inte. De hade inte telefonnumret. Men hallå…
Ingen skugga ska falla på den hygglige kille i Phone House butik som fixade ett annat simkort till mig som jag kunde använda i en mobil av gammal modell som fanns på jobbet. Men där fanns ju en bråkdel av de uppgifter jag hade behövt.
Uppenbarligen är det Apple som har dessa hårdnackade regler inskrivna i kontraktet mellan Apple och vidareförsäljarna. De verkar sitta helt i knät på Apple och tvingas till rutiner utan en enda möjlighet till avsteg.
Apple står numera som nummer 1 på listan på företag jag tycker riktigt illa om. Är man stor måste man vara snäll. Det är inte Apple. Phone House kommer god två på listan. De säljer en fullständigt värdelös försäkring för 1500 kronor. Ska förklara i morgon. Fortsättning följer.
PS 27/1: Läser just om att det går bra för Samsung, men att Apple gör mycket större vinst. Kan i och för sig beror på ineffektivetet hos Samsung, men också på att Apple snor massa pengar av oss på grund av osjyssta villkor- inte sant…?http://www.mentoronline.se/iuware.aspx?pageid=132580&ssoid=149877.
PSS: Hur stavas osjyssta??? Hjälp!
{ 3 kommentarer… läs dem nedan ellerlägg till en }
Det är inte bra med otrevliga icke servicevänliga företag det håller jag med om. Men se till att lösa ditt eget problem också, Kram!
Affie: Du menar mitt problem med att tappa telefoner i toaletten. Håller helt med. Blev helt gråtfärdig när det hände en gång till. Aldrig mer mobiler i bakfickan!
Bra, häng den i ett snöre om halsen! Jag retades bara lite, det är hur lätt som helst och man blir tokig på sig själv när sådant händer. Sedan är det ju konstigt att det är beroende av märket vilket hanternade man möts av!