Häpnadsväckande om prisbluff PRO!

av Louise Konsumentkoll den 21 oktober 2009

PROICA ändrar priserna i samband med PRO:s prisgranskning. Om detta skriver DN i artikeln ”Ica bluffar om sina låga priser”. I en angränsande artikel uttalar sig PRO:s Curt Carlsson på ett märkligt sätt. Bland annat svarar han så här på frågan varför PRO inte gör någon stor sak av fusket.

”Vi vill ju ha ett samarbete med handlaren. Vi vill inte gå i clinch med dem.”

Det är häpnadsväckande. Om det nu inte är ett felcitat, hur i hela fridens dagar kan Curt Carlsson uttala sig så? Det är  inte PRO:s sak att ha ett gott förhållande till livsmedelshandlarna, vilka de än må vara. Om PRO är medveten om problemet skulle de ha angripit frågan seriöst för länge sedan. Organisationen måste komma på en rutin för att undvika att livsmedelshandlare sänker priser på varor som ingår i PRO:s undersökning. För att sedan höja dem när man kan blåsa faran över.

Om ICA, Coop, Axfood med flera är medvetna om problemet då ska det ingå i deras  riktlinjer att deras  handlare och butikschefer aldrig någonsin får manipulera priser i syfte att störa prisundersökningar. Gör dom det förlorar de jobbet, eller när det gäller ICA, utesluts de ur ICA-förbundet.

Prisundersökningar är jätteviktiga, även om de är trubbiga instrument eftersom de oftast bara mäter pris, inte kvalitet, utbud, öppettider, service och så vidare i butiken.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

{ 5 Kommentarer… Läs nedan eller Skriv en }

Lotta Brinck 21 oktober 2009 kl 21:17

Menar du att PRO är i ”maskopi” med ICA?
Själv tycker att det värsta trots allt är det ”konstiga” urvalet och den orealistiska kompositionen. Och att alla tidningar gör stora rubriker av det.
Tack för trevlig kväll

Svara

Louise Konsumentkoll 21 oktober 2009 kl 21:28

Nej, givetvis tror jag inte att PRO är i masskopi med ICA eller andra handlare, men de ska ju inte vara rädda för att komma på kant med handlare när de gör sina prisundersökningar. Misstänker de att allt går rätt till så måste de ju gå till botten med det.
Tack själv Lotta för bra samtal på Sveriges Konsumenters ”Öppna Hus” i kväll i deras nya fina lokaler.

Svara

Lennart Karlsson 22 oktober 2009 kl 7:50

Det skulle vara bra om det fanns en ”standardkasse” definierad så att det blir ett bra urval av varor vid prisundersökningar.

Svara

Louise Konsumentkoll 22 oktober 2009 kl 8:48

Lennart
Konsumentverket hade en standardkasse förr i världen, då de gjorde prisundersökningar med jämna mellanrum. Men problemet med standardkassar är väl just att varorna blir allmänt kända och därmed åsätts låga priser av handlarna.

Svara

Camilla Sparring 26 oktober 2009 kl 8:59

Tja Louise! Förslag prata själv med Mats-Eric, han är inte tjänstledig han har slutat på Svd… han jobbar med föreläsningar och kuskar runt hela landet och är frilans journalist! Varså god

Svara

Lämna en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan de blir synliga

Förra Inlägget:

Nästa Inlägg: