Vi fick ju verkligen in en hit med vår anmälan till Konsumentverket av vilseledande reklam för antirynkkrämer. L’Oréal dömdes att vid vite om en miljon kronor sluta med sin vilseledande reklam på flera punkter. Och domen gäller ju inte bara L’Oréal utan reglerna gäller förstås även alla andra företag i branschen. Har de skärpt sig? Nja…Fortsättning följer i den frågan.
Brittiska ASA är också på krigsstigen. Nej, man får till exempel inte sätta på lösögonfransar på modellerna i annonser för maskara. Det ger ett intryck av maskaran har bättre effekt än den i själva verket har. Det är vilseledande säger ASA. Reglerna har förtydligats efter en dom mot en annons för Lancôme med Julia Roberts som modell. Varumärket Lancôme ägs av L’Oréal, som för övrigt äger vart och vartannat varumärke för skönhetsprodukter.
När kosmetikaföretagen ska marknadsföra sina produkter gäller bland annat följande i Storbrittannien:
- Kosmetikaföretagen får inte använda ”före och efter”-bilder där ”efter-bilden” är manipulerad/fotoshoppad för att ge ett bättre intryck
- Modellerna får inte fixas till med löshår eller annat som ger tjusigare intryck än vad som kan uppnås med naturligt hår i annonser för hårvårdsprodukter
- Lösnaglar etc får inte användas i annonser för nagelprodukter som ska ökar styrkan, längden eller förbättra formen på naglarna
- Retuschering av linjer och rynkor till exempel runt ögonen i annonser för ögonkräm blir förbjudet
- Manipulering av bilder för maskara som ger intryck av att ögonfransarna blir längre eller tjockare är inte heller tillåtet
- Inte heller är det tillåtet att lägga på skimmer eller blänk i hår i annonser för hårprodukter som sägs ge ett skinande vackert hår
Revolution för reklammakare och marknadsförare av kosmetik alltså! Himla spännande. För varför ska just kosmetikaföretag få strunta i allt vad marknadsföringregler heter, år efter år…Domslutet har förorsakat stor debatt i Storbrittannien. Vi vill ju bli lurade! säger många, och tycker reglerna är fåniga. Vad tycker du?
Vi tänker i vart fall ta ett nytt tag i frågan om reklam för kosmetika. Det finns mer att göra på området även i Sverige. Är du förresten intresserad av ett seminarium om kosmetika och dess effekter? Titta här!
Inga relaterade inlägg
{ 2 Kommentarer… Läs nedan eller Skriv en }
Fortsätt med detta, tänk vad pengar det läggs på något så onödigt som smink, och så länge uppfattningen är att det måste användas är det inte lätt att låta bli!
Affi: Onödigt och onödigt… jag är tacksam för att det finns smink varje morgon när jag tittar mig i spegeln!