≡ Menu

Dilemmat – Konserveringsmedel i sylt

Idag drar vi igång vår serie om fyra ”Dilemman”.  Ett varje dag. Vi vill veta vad du tycker!

Samtidigt kommer vi att presentera snabba återkopplingar på bloggen, direkt ifrån Kungsträdgården där vi befinner oss  resten av veckan.

I Kungsträdgården händer det mycket. Där äger Smaka på Stockholm rum, och där befinner vi på KfS oss, tillsammans med Coop.  I Änglamarkspaviljongen.

Vi kommer alltså att presentera fyra konsumentfrågor under fyra dagar. Idag handlar det om konserveringsmedel i sylt… Titta på videon och gör din röst hörd! Och välkommen till Kungsträdgården 2 – 6 juni!

Uppdatering. Nu kan du se uppföljningen på dilemmat här. Och nästa dilemma hittar du här.


Vad föredrar du?

Visa resultat

Loading ... Loading ...

[Uppdatering 2010-08-26] Vi har nu länge försökt att få den ekologiska sylten att mögla här på kontoret men det har fortfarande inte kommit fram ett minsta tecken på mögel. Jag återkommer…

Comments on this entry are closed.

  • Affi 02 juni 2010, 9:09

    Oj har ni förbättrat tillgägngligheten med att skriva på flera språk! Jättebra! Nu ska jag titta på videon också.

  • Affi 02 juni 2010, 9:11

    Jag förvarar alltid sylten i kylen så mig spelar det ingen roll och även om jag har haft gammal sylt utan konserveringsmedel har den aldrig blivit oätlig.

    • Eva 02 juni 2010, 9:51

      Man kan också frysa in delar av förpackningen, då behövs inga tillsatser.
      Eller om sylten börjat mögla, ta bort synligt mögel och koka om resten, så försvinner gifterna.

  • Seppo Mälkki 02 juni 2010, 9:13

    Personligen anser jag att många livsmedel levereras i för stora förpackningar och att mindre storlekar är bättre för sällanköpsvaror. Sänk mängden socker i sylten istället. Själv äter jag sällan sylt. Det händer ibland när jag bor på hotell. Ni vet de små förpackningarna till frukost, men de innehåller säkert mer konserveringsmedel än frukt.

    F ö läser många fel på ’bäst före’ – och läser det som giftig efter’…

  • Imma Autio 02 juni 2010, 9:18

    Jag fick frågan på helt fel språk med helt fel bokstäver. Fattade ingenting 🙁

  • Åsa 02 juni 2010, 9:21

    Jag vill ha sylt UTAN konstgjort konserveringsmedel, mindre burkar o större kylskåp gör att människor slipper så mycket onaturliga ämnen i kroppen. Dock finns det naturliga ingredienser som förlänger hållbarheten så som socker o citronsyra. (svårt att rösta när jag inte förstår vad som står…)

  • Raymond Hartman 02 juni 2010, 9:26

    Jag kan inte grekiska men kan grekiska alfabetet. Varför har ni skrivit svenska ord med grekiska bokstäver? Det vore lättare för de flesta om Ni använder det vanliga svenska (latinska) alfabetet.

    I alla fall röstade jag för det tredje alternativet därför att jag bryr mig inte om mat innehåller konserveringsmedel eller inte.

  • Ulf Kallenberg 02 juni 2010, 9:30

    Kan inte rösta – alternativen är skrivna på grekiska

    • Louise Konsumentkoll 02 juni 2010, 9:38

      Det hade blivit något fel så att svarsalternativen kommit upp på olika språk, testa om det fungerar som det ska nu.

  • micke 02 juni 2010, 9:33

    förvarar min sylt i kylskåpet, föredrar också hemgjord sylt, köpsylt är alldeles för söt eller saknar de bär som den skall innehålla.

  • Inger Skarstedt 02 juni 2010, 9:39

    Jag kan inte rösta efter som frågorna är skrivna på grekiska och jag kan inte det språket.
    När det gäller konserveringsmedel i sylt så tycker jag det borde räcka med de gamla metoder man använder när man kokar sylt själv, typ citronsyra el natriumbensonat, och inte en massa konstgjorda tillsatser.

  • Bengt Borgström 02 juni 2010, 9:39

    De vanligast förekommande konserveringsmedlen i sylt är socker och askorbinsyra (citronsyra). I valet mellan dessa tämligen harmlösa medel och risken för mögeltoxiner väljer jag konserveringsmedlen.
    Naturligtvis måste sylt liksom alla andra livsmedel konsumeras i måttliga mängder men riskerna med överkonsumtion av sylt är antagligen större med själva sylten än med konserveringsmedlen.

  • Marguerite Toll 02 juni 2010, 9:42

    Jag förstår inte riktigt problemet det vill säga att det ska vara så kort datum på sylt utan konserveringsmedel. Själv gör jag ibland sylt och den står sig utmärkt i kylskåpet och det utan andra ingredienser än bär, socker och citronsyra. Men det kanske är något i min sylt som är konserveringsmedel fast inte jag tror det.

  • Robert Hållén 02 juni 2010, 9:49

    För mig: givetvis UTAN då jag inte vill ha i mig en massa onödiga preparat

  • Birgitta 02 juni 2010, 10:45

    Spelar egentligen inte så stor roll för mig, jag fryser in allt som går att frysa (i små burkar att tas fram vid lämplig tidpunkt)

  • Agneta Bjerin 02 juni 2010, 10:46

    Sylt med mycket socker håller sig utmärkt.
    Önskar man sylt med en mindre mängd socker så behöver man tillsätta konserveringsmedel om man inte kan förvara den i kylskåp där den lättsockrade i alla fall håller sig ett tag.

  • Peter 02 juni 2010, 11:03

    I Sverige har man i flera generationer kunnat safta och sylta med lång hållbarhet med enbart naturliga ingredienser utan vare sig kylskåp eller kemiska preparat. Nu helt plötsligt har kunskapen tydligen gått förlorad i det moderna samhället.
    Man har oändliga mediadiskussioner kring mat och tillverkning. Är det inte dags att få igång en kampanj eller liknande för att utöka kunskap kring självhushållning istället?
    mvh Peter

  • Carina 02 juni 2010, 11:28

    Fast varför skulle ekologisk sylt utan konserveringsmedel bara hålla hållbarheten i två- tre veckor? När jag gör egen sylt så håller den i flera månader utan konserveringsmedel…

  • Minna 02 juni 2010, 11:37

    Jag håller med Bengt. Socker och askorbinsyra/citronsyra är väl vad som används i sylt som konserveringsmedel? Känns inte farligt för mig. Är mer rädd för de toxiner som bildas av mögelsvamparna. För mig känns det miljövänligt att ha sylt och annat med förhållandevis harmlösa konserveringsmedel, som gör att hållbarheten ökar vilket i sin tur leder till mindre svinn. Håller även med Peter att det skulle vara bra med mer information kring tillsatsernas fördelar för hälsan och miljön.

  • Jessica 02 juni 2010, 11:50

    Jag förvarar alltid öppnade sylt och marmeladburkar i kylskåpet, så för mig är det bara bättre om det inte är några konserveringsmedel i och att den har kortare hållbarhet när den väl är öppnad eftersom konserveringsmedel kan ha en negativ effekt (efter lång tids intagande) på hälsan.

  • Ebbe 02 juni 2010, 14:15

    De här frågorna var verkligen styrda. Varför finns inte alternativet, sylt utan konserveringsmedel? Det verkar lite underligt att bara ekologisk sylt kan vara utan konserveringsmedel.

    • Louise Konsumentkoll 03 juni 2010, 9:50

      Ebbe: Klok kommentar. Men det är faktiskt så att ”vanlig” sylt innehåller konserveringsmedel, och ekologisk innehåller det inte, om man granskar utbudet i en Coop butik, som vi har gjort. Undantaget är lingonsylt, som naturligt innehåller natriumbensoat.
      Men jag ska kolla ytterligare en gång i eftermiddag, så att jag inte har missat något.

  • Lena Lantz 02 juni 2010, 16:18

    ekologiska produkter känns självklara

  • Birgitta Jonsson 02 juni 2010, 16:48

    Jag gör själv den sylt vi äter. Lingonsylt allteftersom av djupfrysta lingon, recept ”10-minuterslingon”. Andra sylter av jordgubbar eller andra bär som blivit över vid sommarens bärfrossa. Jag kör dem i mikron med socker och fryser det sedan .

  • Sandra Nordlund 02 juni 2010, 17:08

    Jag föredrar ekologisk sylt, men skulle gärna se att den var konserverad med de traditionella konserveringsmedlen natriumbensoat och/eller kaliumsorbat. Detta för att sylt, särskilt ekologisk, ingalunda är gratis och att syltkonsumtionen är synnerligen ojämn.

    Dock har jag inte varit med om möglig sylt på evigheter, varken ”vanlig” eller ekologisk.

  • Vera Reifenberg 02 juni 2010, 17:09

    Eftersom jag är ensamstående och inte vill kasta sylt som börjat mögla har jag accepterat de konserveringsmedel som behövs för rimlig hållbarhet i kylen. Hade inte tänkt på möjligheten att frysa små portioner när burken/glaset öppnas. Är sylt och marmelad med gelatin ok att frysa eller blir den flytande vid upptining?
    Vera
    PS Jag vill gå ur Facebook och helst inte registrera mig på Youtube.

  • Rude Söderman 02 juni 2010, 17:44

    Jag kokar min egen sylt, lingon och hjortron, den håller sig månader i skafferi. Så varför gör inte ekologisk sylt det ?

    • Anonym 03 juni 2010, 9:41

      Lingon och hjortron innehåller redan konserveringsmedel (bensoater) i sig själva. Du skulle nog inte få samma resultat med t. ex. hallonsylt eller äppelmos.

  • Mona Hultin 02 juni 2010, 18:01

    Jag gör min sylt själv utan konserveringsmedel. Förvarar den alltid i kylskåp. Öppnade en burk äppelmos i dag från 2007 och den var felfri.

    • Louise Konsumentkoll 03 juni 2010, 9:53

      Javisst. Men det är efter burken är öppnad som det ofta blir mögel i sylt utan konserveringsmedel.

  • birgitta 02 juni 2010, 18:50

    2006 började jag koka vår egen sylt
    1Godaste sylten blir egenplockade bär kokade med ekologiskt socker. Man kan då bestämma själv hur mycket socker man vill ha i sylten. Den håller utmärkt.
    2 Näst godaste sylten är: köpta frysta ekologiska bär kokta med socker. Vet inte om detta räknas som ekologisk sylt.
    3 Alternativ 3 Köpt ekologisk sylt.
    3 Frågar du mina barn för 3 år sedan: Mamma: Varför kan vi inte köpa riktig sylt istället? vi var då klart smakskadade.

  • Jane 02 juni 2010, 19:02

    Utan konserveringsmedel köper jag gärna men jag skulle vilja ha mindre förpackning. Äter sylt bara då å då.

  • marcus 02 juni 2010, 19:17

    Jag har precis som många på denna sida, aldrig varit med om att ekologiskt sylt möglat eller blivit dålig på ett par veckor.
    Jag köper bara ekologisk sylt och den håller betydligt längre än så.

  • Torsten Egerö 02 juni 2010, 19:21

    Hej. Jag brukar undvika ekologiska produkter. De är oftast sämre och alltid dyrare än normala produkter. Särskilt gäller detta sylt och grönsaker som har så dålig hållbarhet. Man måste slänga väldigt mycket eftersom de möglar. Ett slöseri med våra resurser.

  • Katta 02 juni 2010, 19:54

    Jag väljer först sylt, hemkokt eller köpt, med eller utan konserveringsmedel av ena eller andra slaget, sedan förvarar jag den enligt kraven för just den sylten. Nu är sylt ingen stor produkt i mitt hushåll, om man bortser från hemgjord lingonsylt, så problemet är väldigt litet för mig.

  • Pernilla 02 juni 2010, 20:08

    I ”moderna” bostäder (vårt hus är från 70-talet) finns inget skafferi, därmed förvarar vi all sylt i kylskåpet. Lingonsylt har jag kokat själv detta år, innan dess köpte vi den från Torfolks Gård som är exakt lika god som min mammas hemgjorda som jag växte upp med. Lite dyr, ja, men det är ju mycket bär i den och inte bara en rinnig sörja med något bär här och där, som billig ”sylt”. Annan sylt är det lite olika med, det äter vi inte ofta. Jag brukar försöka köpa sylten med mest bär i.

  • Maria Aronsson 02 juni 2010, 20:40

    Jag skulle gärna köpa frusen sylt utan konserveringsmedel. Den skulle t.ex. kunna frysas i små kuber så att man lätt kan ta upp så mycket man behöver åt gången.

    • Cathy 03 juni 2010, 10:12

      Bra idé. Eller kanske små förpackningar i stil med Knorrs Fond du Chef (små plastbyttor som rymmer ca 2 msk vardera, säljs i det fallet i förpackningar om 8 st), om den förpackningen kan vidareutveclas till någon variant med mindre miljöbelastning.

  • Marie Aldeman 02 juni 2010, 21:22

    När jag kokar lingonsylt använder jag aldrig annat än lingon, socker och lite vatten. Den har aldrig blivit dålig även om den har stått i skafferi i flera år… Så egentligen förstår jag inte frågan om antingen-eller.

    Men hellre utan konserveringsmedel och mer socker för hållbarheten.

  • Kerstin 03 juni 2010, 0:04

    Mindre burkar, för hur ofta äter vi sylt?

  • Pekka Lindgren 03 juni 2010, 8:37

    Det är helt meningslöst för vår familj att köpa sylt eller mermelad med kort hållbarhet, då skulle vi få kasta halvfulla burkar på löpande band. Att hålla på att frysa in i mindre portioner eller ”koka om” möglig sylt är inte värt besväret och att köpa mindre burkar skulle bara göra det dyrare. F ö så har svenska folket ätit sylt med konserveringsmedel i årtionden utan att någon dött av det, har någon ens blivit sjuk av det?

    • Louise Konsumentkoll 03 juni 2010, 9:57

      Det bör påpekas att det ekologiska regelsystemet tillåter få tillsatser för att man vill erbjuda så naturliga råvaror som möjligt. Dessutom finns det indikationer på att vissa personer kan vara överkänsliga för bland annat konserveringsmedel.

  • Cathy 03 juni 2010, 9:55

    Jag instämmer med flera andra här, konserveringsmedel är nödvändigt för bekvämligheten att kunna ha sylt tillhands de få gånger vi äter sylt. Tar man en rejäl sked äppelmos på frukostgröten varje morgon så är kanske Änglamarks äppelmos utan konserveringsmedel ett alternativ, men om en öppnad burk ska hålla ett par tre år så är det nödvändigt med konserveringsmedel.

  • Katarina 03 juni 2010, 10:38

    Hej!
    Jag tycker frågan är för enkelt ställd.
    Jag tycker det har betydelse vilket konserveringsmedel som används. Det finns väl olika sorter med olika påverkan? Med på köpet följer väl ofta också färgämnen, smaktillsatser, konsistensgivare etc etc. Det är svårt för en konsument att sortera ut vad som är vad och vad som är viktigt. Katarina

  • Malin 03 juni 2010, 16:25

    Måste medge att jag blev jätteförvånad av innehållsförteckningen på Änglamarks äppelmos och hallonsylt. Konserveringsmedel är ett kapitel för sig, det har jag nu och här talat om att jag inte vill ha. MEN råvarorna var inte från Sverige! Det tycker jag är skamligt. Vi har stora äppelodlingar i Sverige, men om jag minns rätt var det holländska äpplen i moset. Likaså med hallonen, de var inte svenska.

    ÄNGLAMARK – smaka på det! Känns det inte väldigt svenskt? Jag tycker det och är klart besviken. Nu granskar jag även det jag tidigare tagit för självklart. Ju mer granskande och kritiskt konsument jag blir desto mer lurad är upplevelsen.

    • Louise Konsumentkoll 04 juni 2010, 7:17

      Malin: Jag köper sällan sylt själv, så jag har faktiskt inte uppmärksammat var bären och äpplena kommer från i Änglamarkssylten. Jag ska kolla med Coop vilken policy de har kring ursprung av råvaror till Änglamarksprodukter

      • Malin 17 juni 2010, 20:31

        Ser fram emot en diskussion om policyn!

  • kick hild 04 juni 2010, 8:15

    använder inte så mycket utan bara då&då, alltså vill ha lång användartid.

  • Louise Konsumentkoll 04 juni 2010, 8:42

    Nu kan ni läsa fler svar på kommentarer i vår uppföljning på dilemmat. http://louisekonsumentkoll.se/uppfoljning-pa-dilemmat-om-konserveringsmedel-i-sylt/

  • Sune Edman 04 juni 2010, 9:51

    I princip är jag emot att man blandar i en massa olika ingredienser som inte skall finnas i mat. Det gick ju bra förr i tiden när alla dessa tillsatser inte fans. Med dagens möjlighet att förvara mat etc. kylskåp och frys behövs inte dessa tillsatser.

  • Wendela Fagerlin 04 juni 2010, 12:25

    Behöver inte vara ekologisk (-alltid x-tra dyr) men alltid med vanligt socker/ev naturliga konserveringsmedel.
    Lågsockerprodukter som måste ”skyddas” med stora mängder syntetiska konserveringspreparat skall omedelbart bort ur sortimentet. Tänk på att de konserveringsmedel vi äter under livet, delvis tas upp i kroppen och ”konserverar” även på cellnivå, utan att det kan brytas ned. Samma sak gäller väl hudpreparat man smörjer med, och vem vet vad som händer när dessa blir solbelysta/härsknar på huden och bildar fria radikaler…

  • Lenita 04 juni 2010, 15:46

    Varför har den ekologiska sylten så kort hållbarhetstid? När vi plockar bär och gör egen sylt utan konserveringsmedel så håller den ”hur länge som helst” i kylskåpet.

  • Pia 04 juni 2010, 21:58

    Jag kan tänka mig Ekologisk sylt MED natriumbensoat, det finns ju naturligt i lingon. Men det alternativet saknades.

  • greta johansson 05 juni 2010, 8:03

    för det mesta kokar jag egen sylt utan konseveringsmedel eftersom jag fryser in Köper jag sylt blir det med konserveringsmedel tyvärr möglar den ju annars ganska snabbt

  • Moma 07 juni 2010, 17:12

    Hej
    Jag ser att andra undrar samma sak som jag har funderat över, varför den ekologiska sylten/marmeladen möglar så lätt när inte hemgjord sylt (utan kemiska konserveringsmedel) gör det.
    Som jag har förstått så konserverar sockrer och citronsyra till viss del, och jag antar att det också är avgörande hur stor del socker till andel bär man använder. Ju mindre socker- ju lättare möglar det, osv, men jag är inte helt säker.

    Jag hade problem med Torfolks ekologiska björnbärsmarmelad som möglade fort. Det finns inget ”bäst-före-datum” på deras burkar så jag vart lite villrådig då jag hela tiden fick kasta min goda marmelad.
    Jag mailade dem och fick veta att deras marmelad håller mellan 3-6 veckor efter öppnandet. Jag hade föredragit att veta det redan då jag köpte burken, men de hänvisade till utrymmesbrist på burkarna… och de tyckte att det räckte att ange att det är en ”färskvara”, samt att de hade relativt små burkar så man skulle hinna äta upp sin marmelad innan den möglat.
    Jag föredrar att inte äta konserveringsmedel, men jag undrar fortfarande om det enda sättet att slippa det är att frysa in marmelad och sylt, om det inte räcker med ”rätt” sockermängd samt citronsyra och förvaring i kylskåp, någon som vet?
    /Långrandig Moma

    • Louise Konsumentkoll 07 juni 2010, 18:55

      Moma: Bra fråga. Jag skickar den vidare till både Olle på Torfolk och Göran Sajland på Procordia, de gör Önos sylt. Så får vi reda på hur det ligger till!

  • Solveig Lindholm 09 juni 2010, 0:12

    Ekologiskt sylt med konserveringsmedel (natriumbensoat) – precis som när jag kokar själv.