Ljus i förpackningsmörkret, forts

av Louise Konsumentkoll den 17 september 2009

Ecolean 1 liter När jag var i Helsingborg här om dagen passade jag på att bjuda in mig själv på ett studiebesök på Ecolean, företaget som har tagit fram en helt ny förpackning för flytande livsmedel. Den ligger bättre till i miljöprestanda, är billigare än övriga förpackningar och medför knappast något svinn alls eftersom man enkelt kan få ut så gott som all yoghurt ur förpackningen.

Det är helt fascinerande att vandra runt i fabriken. Hur ser hjärnorna ut som konstruerar helt nya maskiner och helt nya förpackingsmaterial och får allt att fungera? Jag bara undrar. Det är såå imponerande.

Jag prövar förpackningen, den funkar bra.

Själv begrep jag inte förrän på plats att Ecolean även står stabilt när det är pyttelite kvar i förpackningen. Det funkade alldeles utmärkt, tack vare att det blir något slags vakumsug i takt med att förpackningen töms. Fiffigt.

Vi kan inte fortsätta att slänga tusentals ton yoghurt och annat i soporna. Nu måste  framsynta mejeriföretag erbjuda oss mer miljövänliga förpackningar. Något annat är inte vettigt.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

{ 1 trackback }

Förpackningarnas värsting | Louise Konsumentkoll
28 juli 2010 kl 8:22

{ 6 Kommentarer… Läs nedan eller Skriv en }

Affi 18 september 2009 kl 6:28

Så intressant, fortsätt du att bearbeta mejerinäringen om förpackningar!

Svara

Minna 19 september 2009 kl 16:41

Vad är haken? Bara att byta förpackning, tycker jag.

Svara

Louise Konsumentkoll 23 september 2009 kl 21:00

Haken är bland annat att mejerierna måste investera i nya förpackningsmaskiner….

Svara

Gustaf Andersson 31 januari 2010 kl 22:45

Ja, det kan man kalla hake, men den stora haken är väl om det är TetraPak som har patentet/ äger Ecolean?

Svara

Louise Konsumentkoll 01 februari 2010 kl 9:49

Gustaf: Nix, Tetrapack har inte patentet, det har Ecolean. Som för övrigt ägs till 90 procent av Hans Rausing som inte längre äger del av Tetrapack. Företagen är konkurrenter.

Svara

toljow 28 juli 2010 kl 11:33

Den sortens förpackningar är det väl som bl a Ariel förpackar sina flytande tvättmedel i, mycket smidigt, resurssnålt och lätt att få ut allt. Tror nog att det är mer konsumenternas motstånd än producenternas, till att gå över till sådan förpackning. Vi svenskar är ju livrädda för allt som är nytt o annorlunda.

Svara

Avbryt svar

Svara till toljow:

Kommentarer måste godkännas innan de blir synliga

Förra Inlägget:

Nästa Inlägg: