0

Dilemmat – Resultat ”mobilen som betalningsverktyg”

av Louise Konsumentkoll den 08 november 2010

Gästbloggare : Adam Svensson, projektledare, KfS

Vi har fått in mängder av bra kommentarer till ”Dilemmat” att betala med mobiltelefonen.

Frågeställningen och alla kommentarer hittar du i det här blogginlägget. Det är många som citerat det gamla ordspråket många bäckar små… Att betala med mobilen sker med ett par snabba knapptryckningar vilket gör att räkningen i slutet av månaden kanske inte ser så skojig ut. Flera läsare påpekade även risken för onödiga betalningsanmärkningar. Å andra sidan så tycker någon annan att det blir enklare att spåra sina utlägg när man kan få en specificerad lista på sina betalningar. Det får man inte när man betalar med kontanter.

Hittills har 737 personer röstat och vi har fått in 56 kommentarer.

Frågan löd : Tycker du att betala med mobiltelefonen och få kostnaden på telefonräkningen är en bra och smidig tjänst som teleoperatörerna tillhandahåller? Eller är det ett otyg som gör att vi konsumenter, både vuxna och ungdomar, tappar kontrollen över vår ekonomi?

Diagram-Mobil_som_betalningsverktyg

Vi har även fått hjälpav er med  frågeställningar att arbeta vidare med.  För nu tar vi med oss de här kommentarerna och siffrorna och tar reda på mer.

Till exempel vill vi ta reda på om det blir allt vanligare att konsumenter inte kan betala sina telefonräkningar? Vad gäller när man köper något via mobilen, har man ångerrätt? Och vad händer om min mobil blir stulen och någon annan betalar med den? Varför finns det ingen slags verifikationsfunktion?

Som sagt,tar vi med oss de här frågorna och kontaktar bl.a. följande aktörer: Konsumentverket, lagstiftare, telefonoperatörerna, branschorganisationer m.fl.

I början av december ska vi kunna ha svar på tal. Vi återkommer!

{ 0 kommentarer… lägg till en nu }

Lämna en kommentar

Tidigare inlägg:

Nästa inlägg: