”Det räcker med att äta ett ägg om dagen för att få ett mer hälsosamt liv”. Det påstar Svenska Lantägg om en ny produktlinje Hedegaards som lanserar äggen ”Livskraft”. På sajten kan man läsa:
”Livskraft – 8 ägg från frigående höns inomhus. Tvättade klass A
Analyser visar att 7,5 µg D-vitamin per dag bidrar till att stärka immunförsvaret, upprätthålla och bibehålla starka muskler, ben och tänder. Ett dagligt intag på 12 mg E-vitamin och 55 µg Selen bidrar till att skapa en normal funktion i immunförsvaret.” På hemsidan kan man läsa vidare om allt gott som ska hända om man äter äggen.
Blir så väldigt trött…
Jag gillar ägg. Vet att de innehåller nyttigheter. Men att dra så höga växlar på att just dessa ägg stärker immunförsvar, muskler, ben och tänder för att de innehåller lite extra vitaminer jämfört med andra ägg är att gå långt över gränsen. Men tyvärr, hade Svenska Lantägg skrivit att vitamin D ”bibehåller ett ett normalt immunsystem” i stället för att stärka imunförsvaret så hade påståendena varit korrekt enligt EUs lagstiftning. I marknadsföringen av livsmedel får man nämligen numera lyfta fram vitaminer och mineralers funktioner i kroppen som något alldeles speciellt om de når över 15 – 30 % av rekommenderat intag ( RDI). Helt knäppt.
Fast nu har företaget inte heller räknat rätt utan vilseleder oss konsumenter.
1. Äggen innehåller inte 7,5 mikrogram D-vitamin som det står på sajten, inte heller 12 mg E-vitamin och 55 mikrogram selen. För det är väl inte meningen att man ska äta 8 ägg om dagen?
2. Äggen innehåller inte heller 1,35 mikrogram D-vitamin som det anges på sajtens näringdeklaration. Ett ägg väger nämligen inte 100 gram utan ungefär 70 gram, i bästa fall. Och då innehåller ägget 0.94 mikrogram D-vitamin vilket är 13 procent av rekommenderat dagligt intag av vitaminet, vilket inte renderar någon tillåtelse att påstå något alls om hälsan.
3. Undrar också om det är tillåtet att kalla äggen för ”Livskraft”?
Vallentuna kommun har anmält Coop för att de marknadsför äggen. Bra. Det gäller att mota Olle i grind när det nu är fritt fram för fåniga och vilseledande påståenden kring hälsa och välbefinnande på butikshyllorna. Här gäller det att Coop liksom ICA och andra är på hugget när industrin lanserar nya varumärken på hyllorna som utlovar guld och gröna skogar. Fast skäligast vore väl om man hade anmält Svenska Lantägg, det är ju trots allt de som har hittat på all text på sajter och förpackningar. Eller?
PS 13/5 2013. Svenska Lantägg meddelar att de håller på att se över förpackningstexterna som är en direktöversättning av texten som finns på de danska förpackningarna med danska ägg. Svenska Lantäggs ägg är från svenska äggproducenter, förstås. De har också ändrat viss text på sajten.
{ 2 kommentarer… läs dem nedan ellerlägg till en }
Varför riskerar ett företag sin heder med sådant här, jag kan inte förstå varför? Men som du skriver man blir så trött…….Ägg som ägg!!
Affi: Svenska Lantägg har tagit kontakt med mig, pratar med dem på måndag. Rapporterar!