I mitt förra inlägg skrev jag om priset på ost och att jag faktiskt inte begriper hur ost kan vara så himla billig som nu. Lovade att rota i frågan och återkomma. Tog kontakt med Arla och bad om en förklaring. Fick ett bra och klargörande svar av Patrik Hansson, affärsområdeschef Arla Sverige. Tack för det!
Fy farao för att vara mjölkbonde i dag när botten har gått ur världsmarknaden. Överproduktion i Europa och Rysslands bojkott av mejerivaror gör det inte lättare. Köp svensk ost så hjälper man i alla fall svenska mjölkbönder. Och osten kan gärna vara dyrare än Gouda. Att köpa svenskt spelar roll.
Här är Patrik svar:
”Importen av ost fortsätter att öka, främst är det Tysk och Hollänsk ost som växer på den svenska marknaden.
Den absolut största delen av denna import utgörs av milda ostar, där de Europeiska priserna nu är mycket låga, och denna ost importeras nu in till Sverige till ett pris på ca 27-28 kronor kilot (enligt tullstatistiken), ibland billigare..
Vår svenska Klöver gouda tillverkas i Götene och är givetvis gjord på 100% svensk mjölk då den har en svensk flagga på förpackningen.
Vi säljer Klöver gouda till ett pris som ligger några kronor över prisnivån för de importerade ostarna.
Så är det lönsamt att sälja ost till dessa priser? Det enkla svaret är att det knappt täcker kostnaderna för råvaror och tillverkning trots att vi idag har ett mycket lågt pris för mjölken – DOCK är det en mycket bättre affär än att inte sälja till dessa priser och därmed tvingas ta hand om mjölken via pulvermarknaden, som idag ligger på kraftiga minusmarginaler. Det är så vi inom Arla tänker och det är så den internationella mejerimarknaden agerar och det ger ökad produktion av ost (och lägre priser) när priset på världsmarknaden för pulver är lågt.
Detta gör dock att i tider som denna att det finns mycket bra erbjudanden av billig ost i handeln, vilket i sin tur gör att konsumenterna köper mindre av de svenska klassikerostarna, Greve, Herrgård och Präst, vilket gör att priset även på dessa ostar måste sänkas för att konsumenterna skall efterfråga dem i samma grad som tidigare, vilket gör att du nu ser mycket billiga kampanjer på även de ”svenska” klassikerna. Jag har sett att våra konkurrenter säljer präst ost mild för 39 kronor i handeln, och att lagrade svenska klassikeostar säljs så lågt som till 49 kr/kg nu, ostar som egentligen borde kosta det dubbla i en mer stabil marknad. Troligtvis är ingen av dessa kampanjer lönsamma men bättre än alternativen. (Att göra mjölkpulver av mjölken, min anmärkning).
Du frågar om vi har ett överskott av mjölk i Sverige och det har vi i förhållande till vad vi som Arla lyckas sälja på den svenska marknaden, med den internationella konkurrens som nu råder med EU inträdet. I vissa kategorier som yoghurt och ost är hälften av det vi konsumerar importerat och det är egentligen bara mjölken som är en helsvensk kategori, men kom ihåg att det bara är ca 25% av den mjölk som Arla i Sverige tar in som går till dryckesmjölk. I Sverige tar Arla in ca 2.1 mdr liter mjölk och ca 600 miljoner av dessa får vi inte sålt på den svenska konsumentmarknaden, utan de måste gå till vår pulveranläggning i Vimmerby och vidare ut på en internationell marknad där man generellt sett får sämre betalt för mjölken än om man säljer den i Sverige. Men som stort kooperativ är det så vi skapar trygghet till alla våra Arlabönder, genom att säkerställa att vi alltid tar hand om deras mjölk och alltid gör det bästa vi kan för att skapa värde av mjölken vi tar hand om, oavsett om den kan eller inte kan säljas på våra hemmamarknader.
Vi har valt att ha en svensk flagga på för att ge ett mervärde till konsumenterna i förhållande till den importerade goudan.
Vi har inte en röd Arlako på Klöverprodukterna (inte heller Wästgöta Kloster och Familjefavoriter) då den röda kon står för mer varumärkesmässigt än 100% garanti för svensk mjölk. Vi lyfter dock svenskhet på dessa produkter redan idag och vi kommer att förtydliga dett ytterligare med Sverigekannan i framtiden.
Hoppeas detta bringade lite klarhet i en ganska komplex fråga. Du får gärna ringa mig om du vill ha mer information.
Med vänlig hälsning
Patrik Hansson
Affärsområdeschef Arla Sverige
>
{ 1 kommentar… läs det nedan ellerlägg till en }
Tack Louise
Man får inte bara uppgivet påstå att konsumenterna inte bryr sig om ursprunget på ost. Därför är det bra att handlingsplanen för mjölk innehåller profilering av svenska ostar och ursprungsmärkning. Men en ursprungsmärkning måste fyllas med innehåll. Beteskrav och GMO-frihet?? Men varför kan andra mejeriföreningar betala mer till bönderna? Lyssnar jag på mina kompisar så är förtroendet för Arla ganska lågt och det gäller bevisligen också många bönder.
http://gunnela.nu/2015/03/26/efterfragan-pa-svensk-kottravara-i-korven-okar-da-borde-det-ocksa-ga-att-oka-efterfragan-pa-svensk-ost/